به گزارش خبرنگار “خبرگزاری دانشجو” از بیرجند، محمدرضا اسماعیلی دیروز در نشست بررسی روابط ایران و افغانستان در تالار ولایت دانشگاه بیرجند، با بیان اینکه توسعه آموزش یکی از موضوعات جدی برای افغانستان است، گفت: امروزه بیش از ۱۰ میلیون دانش آموز در  ۲۰هزار مدرسه در افغانستان درس می‌خوانند که تعداد مدارس با تعداد دانش […]

به گزارش خبرنگار “خبرگزاری دانشجو” از بیرجند، محمدرضا اسماعیلی دیروز در نشست بررسی روابط ایران و افغانستان در تالار ولایت دانشگاه بیرجند، با بیان اینکه توسعه آموزش یکی از موضوعات جدی برای افغانستان است، گفت: امروزه بیش از ۱۰ میلیون دانش آموز در  ۲۰هزار مدرسه در افغانستان درس می‌خوانند که تعداد مدارس با تعداد دانش آموزان همخوانی ندارد.

وی با بیان اینکه سالانه حدود ۱۵۰ هزار دانشجو افغانی وارد مراکز آموزش عالی خصوصی و دولتی این کشور می‌شوند، بیان داشت: ایران اسلامی تنها کشوری است که می‌تواند در خصوص بالا بردن ظرفیت علمی و آموزشی افغانستان تاثیرگذار باشد.

رئیس انجمن دوستی ایران و افغانستان با اشاره به اینکه دانشگاه‌های بیرجند، زاهدان و فردوسی مشهد می‌توانند بدلیل نزدیکی به افغانستان به دانشجویان افغانی خدمات‌ آموزشی ارائه دهند، گفت: امروز بیش از ۸۰ مرکز آموزش عالی در افغانستان فعال است که این تعداد کفایت نمی‌کند.

اسماعیلی با اشاره به اینکه سال گذشته حدود ۲۲۰ هزار نفر در کنکور سراسری افغانستان شرکت کردند، افزود: در نهایت ۱۲۰ هزار نفر به مراکز آموزش عالی دولتی و خصوصی راه پیدا کردند.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه بیرجند در زمینه تحصیلات تکمیلی می‌تواند کمک بزرگی به استان فراه افغانستان کند، افزود: هم‌اکنون بیش از ۲۰ هزار دانشجو از اتباع افغانی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی ایران تحصیل می‌کنند.

رئیس انجمن دوستی ایران و افغانستان با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۳۵۰ هزار دانش‌آموزر در مدارس ایران تحصیل می‌کنند، گفت: همچنین تاکنون ۲۰ هزار دانشجو از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی ایران فارغ‌التحصیل شدند.