جلسه ای بین نمایندگان امارت اسلامی و هیات جمهوری اسلامی ایران در روز سه شنبه ۱۳ مهر/میزان با هدف تقویت روابط اقتصادی و ارائه امکانات لازم برای مسائل تجاری بین دو کشور برگزار شد. 🔻 موارد زیر مورد توافق طرفین قرار گرفت: ۱ – موافقت شد که ساعات کار به منظور تسهیل جریان صادرات و […]

جلسه ای بین نمایندگان امارت اسلامی و هیات جمهوری اسلامی ایران در روز سه شنبه ۱۳ مهر/میزان با هدف تقویت روابط اقتصادی و ارائه امکانات لازم برای مسائل تجاری بین دو کشور برگزار شد.

🔻 موارد زیر مورد توافق طرفین قرار گرفت:

۱ – موافقت شد که ساعات کار به منظور تسهیل جریان صادرات و واردات در مرز اسلام قلعه – دوغارون به ۲۴ ساعت افزایش یابد و توافقنامه در ده روز آینده اجرایی شود.

۲ – طی یک ماه آینده اقدامات عملی برای گسترش و بهبود خطوط جاده دوغارون – اسلام قلعه در طرف ایران و همچنین راه به سمت گمرک در طرف افغانستان انجام خواهد شد.

۳ – تصمیم گرفته شد که تعداد و اطلاعات تعرفه های مختلف خدمات و کالاهای تجاری بین دو کشور مبادله شود و با توجه به تحقیقات تخصصی، پیشنهادات و دیدگاه ها در هر دو سطح به وزارتخانه ها ارسال شود.

۴ – توافق شد که ظرف یک ماه آینده، هیئت های ذیصلاح دو کشور به بررسی همه مسائل و مشکلات در مرز اسلام قلعه دوغارون بپردازند.

۵ – توافق شده است که هیئتی با نمایندگان وزارت نفت به منظور بررسی مسائل مربوط به سوخت به ایران اعزام شود تا آنها مشکلات و مسائل خود را در این زمینه با نمایندگان در میان بگذارند.

۶ – توافق شد که تلاش می شود تا با رانندگان افغان به خوبی رفتار شود و ایمنی آنها تضمین شود و در صورت بروز هرگونه حادثه، از طریق قانونی مورد بررسی قرار می گیرد.

۷ – توافق شده است که تست کرونا از رانندگان افغان گرفته شود، هنگامی که آنها وارد منطقه ویژه‌ای از گمرک می شوند مورد آزمایش قرار می گیرند.

۸ – در صورت ارائه اسناد دقیق به طرف ایرانی، موترهای اطفائیه که طرف افغان مدعی است به ایران واگذار شده است تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

۹ – به منظور کاهش خطرات احتمالی، هر دو طرف با احداث خط لوله گاز از دوغارون تا اسلام قلعه موافقت کردند و تصمیم گرفته شد که کار در آینده نزدیک آغاز شود.

۱۰ – توافق شد که ده روز آینده، هیاتی از کارشناسان وزارت راه و شهرسازی ایران برای ارزیابی خسارت وارده به قطار شمتیع – روزناک و ایستگاه روزناک به افغانستان سفر کنند.

۱۱ – توافق شد که حداقل تا سه روز آینده هیئت های افغانستانی و ایرانی در مورد مشکلات در مرز ماهیرود و ادامه راه سازی ماهیرود – فراه مذاکره کنند.

۱۲ – توافق شد که در مورد معادن سنگ آهن افغانستان هم مرز با ایران، وزارت صنایع و معدن و تجارت ایران پیشنهادات لازم را به طرف افغان و وزارت معادن افغانستان ارائه دهد.

۱۳ – توافق شد که طرف ایرانی تحقیقات و مطالعات لازم را در مورد شیوه های حمل و نقل کالاهای تجاری افغانستان و میوه های خشک به هند از طریق دوغارون – چابهار به هند انجام دهد.

۱۴ – ایجاد شهرک خرده فروشی بین دوغارون و اسلام قلعه ظرف یک ماه و فراهم آوردن چارچوب لازم برای ساخت آن و انجام تحقیقات و تصمیم گیری بین دوغارون و اسلام قلعه صورت گیرد.

۱۵ – جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفته است زمانی که طرف افغانستان آمادگی خود را نشان می دهد و امنیت را تأمین می کند، نمایشگاه ویژه ای را در کابل یا هرات افتتاح کند، طرف ایرانی ظرف سه روز پس از اعلام توافق اقدام خواهد کرد.

۱۶ – توافق شد که طرف ایرانی در زمینه بهداشت و توریزم همکاری کند و هیئت ها در مورد موضوعات مرتبط با یکدیگر مذاکره و توافق کنند.