رییس کل خبرگزاری صدای افغان(آوا) در دیدار با معاون رئیس صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و مدیرکل امور بین‌الملل این رسانه، با بیان این‌که این سازمان، یک رسانه به شدت تأثیرگذار در جهان است، بر جای خالی این رسانه در کنار رسانه‌های غربی در فضای رسانه‌ای و فرهنگی افغانستان اذعان کرد و تأکید نمود […]

رییس کل خبرگزاری صدای افغان(آوا) در دیدار با معاون رئیس صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و مدیرکل امور بین‌الملل این رسانه، با بیان این‌که این سازمان، یک رسانه به شدت تأثیرگذار در جهان است، بر جای خالی این رسانه در کنار رسانه‌های غربی در فضای رسانه‌ای و فرهنگی افغانستان اذعان کرد و تأکید نمود که افغانستان باید برای صدا و سیمای ایران، یک اولویت باشد. در این زمینه، معاون رئیس و مدیرکل اموربین‌الملل صدا و سیمای ایران برای تقویت تعامل با رسانه‌ها و حضور در عرصه رسانه‌ای و فرهنگی افغانستان اعلام آمادگی کرد.

خبرگزاری صدای افغان(آوا) ـ تهران: حجت‌الاسلام والمسلمین سید عیسی حسینی مزاری، رییس کل خبرگزاری صدای افغان(آوا) روز دوشنبه(۱۴ سطان/تیر) با دکتر علی فهیم دانش، معاون رئیس صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و مدیرکل امور بین الملل این سازمان، در تهران دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار، سید عباس حسینی، مسئول دفتر نمایندگی خبرگزاری صدای افغان(آوا) در تهران نیز حضور داشت.

حسینی مزاری در ابتدای این دیدار ضمن عرض خدا قوت به مسئولین صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به خاطر این‌که فریاد رسایی در برابر استکبار جهانی و حمایت از مستضعفین بوده‌، گفت که صدا و سیما یک رسانه به شدت تأثیرگذار نه تنها در ایران و منطقه، بلکه در جهان می‌باشد و افتخار و سربلندی برای مسلمانان و شیعیان است و خواستار توجه بیشتر و ویژه این رسانه به افغانستان گردید.

وی در مورد مسائل افغانستان گفت که این کشور، یکی از کشورهای مهم منطقه و جهان است که هرچه زمان بگذرد، اهمیت آن بیشتر نمایان می‌شود.

رییس کل خبرگزاری صدای افغان(آوا) از افغانستان به عنوان چهارراهی اطلاعاتی منطقه یاد کرد که کشورهای قدرتمند سعی می‌کنند برای تأثیرگذاری در آسیا، نقش پررنگی در افغانستان داشته باشند.

وی با اشاره به حضور ۲۰ ساله آمریکا با صدها میلیارد دلار هزینه در افغانستان، خاطرنشان نمود که این کشور به خاطر افغانستان نیامده بود، که حالا به این خاطر از این کشور خارج می‌شود، بلکه آمریکا با هدف اشراف بر قدرت‌های اقتصادی آسیا و منطقه؛ روسیه، چین و ایران به افغانستان لشکر کشید و امروز برخلاف ادعای برخی کارشناسان، در افغانستان شکست نخورده، بلکه کارهای جدی و عمیقی انجام داده که اگر سربازان این کشور نیز در افغانستان حضور نداشته باشند، منافع این کشور تأمین گردد.

حسینی مزاری در مورد نقش و جایگاه جمهوری اسلامی ایران در افغانستان نیز گفت که متأسفانه علی‌رغم نقش درخشان ایران در دوران جهاد و مقاومت مردم افغانستان، این کشور در ۲۰ سال گذشته به مسأله افغانستان به عنوان یک اولویت نگاه نکرده، از جمله چنین نگاهی در صدا و سیمای ایران نیز وجود نداشته است.

این در حالی است که به گفته وی، رسانه‌های غربی از جمله بی بی سی، صدای امریکا، رادیو آزادی، ایران اینترنشنال و… حضور جدی در افغانستان داشته، به خصوص این رسانه‌ها در حوزه‌های آموزشی نیز فعال بوده‌اند.

رییس کل خبرگزاری صدای افغان(آوا) به بخش برنامه‌های مستقیم شبکه‌های غربی از آنتن‌های محلی شبکه‌های داخلی افغانستان اشاره کرد، در حالی که صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران از این ظرفیت بهره نبرده است.

وی در بخش دیگر سخنان خود به وضعیت مهاجرین افغانستانی در ایران اشاره کرد و گفت که مهاجرین افغانستاتی مقیم ایران ظرفیت‌های عظیمی در اختیار دارند، اما از این ظرفیت‌ها استفاده نشده است.

به گفته حسینی مزاری، در حالی که پاکستان با استفاده از ظرفیت‌های مهاجرین، طالبان و نیروهای نظامی را علیه افغانستان تربیت کرده، جمهوری اسلامی ایران می‌تواند حداقل صد هزار سرباز فرهنگی برای افغانستان تربیت کند.

هرچند وی خاطرنشان کرد که صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در یکی دو سال اخیر حرکت‌های خوبی در قسمت افغانستان و مهاجرین داشته، که موج خوبی از همدلی را بین دو کشور ایجاد کرده، اما تأکید نمود که این تلاش‌ها کافی نبوده و مهاجرین مشکلات متعددی دارند که هرچند از دید مسئولین در جمهوری اسلامی کوچک است، اما این مشکلات برای جامعه مهاجر بزرگ می‌باشد.

رییس کل خبرگزاری صدای افغان(آوا) همچنین خواستار بازبینی در ترکیب و حضور کارشناسانی شد که در مورد مسائل افغانستان در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران صحبت می‌کنند.

وی در مورد ظرفیت‌های خبرگزاری صدای افغان(آوا) به عنوان اولین خبرگزاری خصوصی و تنها خبرگزاری بین‌المللی افغانستان گفت که بیش از ۱۲۰ کشور از خبرها و تولیدات خبری این رسانه استفاده می‌کنند و همچنین آوا با حدود ۳۰ رسانه بین‌المللی تفاهم‌نامه همکاری دارد.

حسینی مزاری تأکید کرد که خبرگزاری آوا یک رسانه به شدت تأثیرگذار و جریان‌ساز در حوزه گفتمان انقلاب اسلامی در افغانستان و حتی منطقه  و جهان بوده است، به گونه‌ای که ۲۰ سال حضور غرب در این کشور، نه تنها کوچکترین تأثیری روی حرکت این رسانه نداشته، بلکه کار آوا شفاف‌تر و جدی‌تر دنبال شده و حتی در این عرصه نیز بهاء سنگینی داده است.

وی تصریح نمود که خبرگزاری آوا با این ظرفیتی که در اختیار دارد، آماده همکاری و تعامل با صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران می‌باشد.

در ادامه این دیدار، دکتر علی فهیم دانش، معاون رئیس صدای و سیمای جمهوری اسلامی ایران و مدیرکل امور بین‌الملل این سازمان  در سخنانی، با بیان این‌که افغانستان و ایران دو ملت با یک روح اند، و هیچ احساس دوری با شهروندان افغانستانی ندارند، با ابراز خرسندی نسبت به این دیدار، بر آمادگی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برای تعامل و همکاری با خبرگزاری آوا تأکید کرد.

وی با بیان این‌که مردمان ایران و افغانستان شناخت خوب و واقعی نسبت به هم ندارند، خاطرنشان کرد که ملت‌های ایران و افغانستان باید از طریق و نگاه رسانه‌های خودی در دو کشور نسبت به هم شناخت پیدا کنند، نه رسانه‌های غربی.

مدیرکل امور بین‌الملل صدای و سیمای ایران ابراز علاقمندی کرد که در فضای رسانه‌ای و فرهنگی افغانستان حضور قوی و موثر داشته باشند و به گفته وی، راهکار برای رسیدن به این هدف، تولید برنامه‌های مشترک است.

وی تأکید کرد که صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین رسانه تصویری دنیا، حامی مستضعفین جهان بوده و در راستای ترویج گفتمان متعالی اسلامی و انقلابی، گفتمان صلح عادلانه و تأمین عدالت در هر نقطه از جهان تلاش کرده است.

دکتر فهیم دانش در بخش مهاجرین هم با بیان این‌که آن‌ها یک پتانسیل قوی هستند، خاطرنشان کرد که جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که بدون کمک‌ها و توجه ناچیز بین‌المللی مهاجرین افغانستانی را پذیرفته است.