اداره راه آهن افغانستان گفته هفتم عقرب/آبان که این قطار با پیمودن ۶۲ کیلومتر از نقطه مرزی میان دو کشور، هیأت عالی رتبه ایران را تا ایستگاه خط آهن روزنک ولایت هرات انتقال داده و عصر روز دو باره به ایران بازگشته است مسئولان خط آهن در هرات افغانستان گفته که نخستین خط آهن میان […]
اداره راه آهن افغانستان گفته هفتم عقرب/آبان که این قطار با پیمودن ۶۲ کیلومتر از نقطه مرزی میان دو کشور، هیأت عالی رتبه ایران را تا ایستگاه خط آهن روزنک ولایت هرات انتقال داده و عصر روز دو باره به ایران بازگشته است
مسئولان خط آهن در هرات افغانستان گفته که نخستین خط آهن میان دو کشور بزودی افتتاح خواهد شد. این یکی از مهمترین پروژهها در غرب افغانستان است که آمادگی برای برگزاری مراسم افتتاح آن جریان دارد.
آنان به گفته محمد قاضی زاده، خبرنگار بیبیسی در غرب افغانستان گفته که قرار است تا چند هفته دیگر پروژه خط آهن هرات- خواف به طول بیش از ۱۳۰ کیلومتر که بخشی از آن از محل کمکهای بلاعوض ایران ساخته شده، افتتاح شود.
با افتتاح این خط آهن افغانستان از این طریق بنادر جنوب ایران و نیز شبکه خط آهن ایران-ترکیه به اروپا وصل خواهد شد.
کار عملی احداث قطعه چهارم این پروژه از روزنک هرات تا شهرک صنعتی در جنوب شهرهرات نیز شروع خواهد شد.
نخستین قطار آزمایشی مسافربری هفتم عقرب/آبان از خواف ایران وارد خاک افغانستان شد. مسئولان تنظیم خط آهن دو کشور در روزنک هرات نشست مشترک کوتاه برگزار کردند. هدف آن آمادگی برای افتتاح این پروژه بود.
پروژه خط آهن هرات- خواف چهار قطعه است. قطعه اول از خواف تا سنگان ایران و قطعه دوم از سنگان تا مرز چاه سرخ است که طول هردو قطعه ۷۶ کیلومتر است. قطعه سوم ۶۲ کیلومتر است که از چاه سرخ تا منطقه روزنک امتداد مییابد. این سه قطعه از محل کمکهای بلاعوض ایران ساخته شده است.
محمد بلال تیموری، مسئول نظارت اداره خط آهن هرات میگوید که اولویت اول این خط آهن انتقال بار است ولی مسافر نیز جابجا خواهد کرد.
او افزود:” در حال حاضر تاسیسات موقتی از قبیل گمرگ و مواد نفت در ایستگاه روزنک در نظر گرفته شده است اما ایستگاه نهایی و اصلی در شهرک صنعتی هرات خواهد بود.”
اداره خط آهن هرات میگوید که دقیق نمیداند ایران در این سه قطعه ساخته شده، چقدر هزینه کرده است، اما قطعه چهارم که به طول بیش از ۸۰ کیلومتر است از روزنک تا شهرک صنعتی هرات و توسط دولت افغانستان ساخته خواهد شد؛ بخش اول آن به طول بیش از ۴۰ کیلومتر و هزینه آن بیش از ۵۸ میلیون دلار است
به گفته مقامهای افغان، ارزش حجم واردات سالانه از ایران یا از طریق این کشور به افغانستان به سه میلیارد دلار میرسد. با افتتاح این پروژه انتظار میرود این رقم بیشتر شود.
حمیدالله خادم، رئیس اتاق معادن و صنایع در هرات میگوید این پروژه برای افغانستان از این جهت اهمیت دارد که پس از حمل و نقل آبی، خط آهن ارزانترین برای حمل و نقل است.
آقای خادم افزود که برنامه این است که هرات_ خواف به ترکمنستان وصل شود. به آقینه وصل شود. به ازبکستان وصل شود و ما خطوط مواصلاتی مکمل برای انتقال در افغانستان داشته باشیم و نقطه وصل کشورهای منطقه باشیم. فعلا همین اقدام کوچک را به فال نیک میگیریم.”
اتاق تجارت و سرمایهگذاری هرات هم از آماده افتتاح شدن این پروژه استقبال کرده است ولی گفته که هنوز راهکار مشخصی از سوی دولت در مورد چگونگی همکاری سکتور خصوصی با خط آهن ارایه نشده است.
یونس قاضی زاده، رئیس این اداره میگوید که تمام مسایل که برای انتقال کالا از این مسیر هست باید ارایه شود. حکومت باید قیمت انتقال اموال را از مسیرهای مختلف به بخش خصوصی ارایه کند تا بازرگانان ببینند که کدام مقرون به صرفه است.
او چالش دیگر را نرسیدن این خط آهن تا شهر هرات میداند.
اداره مستقل خط آهن افغانستان گفته که در حال حاضر این کشور با شبکه خط آهن کشورهای ترکمنستان، ازبکستان، قزاقستان، روسیه، اوکراین و چین وصل است و بهزودی و با افتتاح خط آهن خواف- هرات، به شبکه خط آهن ایران، ترکیه و اروپا نیز وصل خواهد شد.
Monday, 23 December , 2024