مایک پمپئو، وزیرخارجه امریکا روزسه شنبه در آستانه سفرش به پاکستان، برای گفتگوها در باره نقش اسلام آباد در کمک به پایان دادن جنگ افغانستان، گفته است که زلمی‌خلیلزاد، سفیر پیشین ایالات متحدۀ امریکا در افغانستان، به عنوان مشاور امور افغانستان در وزارت خارجۀ امریکا گماشته شده است. پمپئو به خبرنگارانی که وی را دراین […]

مایک پمپئو، وزیرخارجه امریکا روزسه شنبه در آستانه سفرش به پاکستان، برای گفتگوها در باره نقش اسلام آباد در کمک به پایان دادن جنگ افغانستان، گفته است که زلمی‌خلیلزاد، سفیر پیشین ایالات متحدۀ امریکا در افغانستان، به عنوان مشاور امور افغانستان در وزارت خارجۀ امریکا گماشته شده است.

پمپئو به خبرنگارانی که وی را دراین سفر همراهی می‌کنند گفته است که:« سفیرخلیلزاد برای تسهیل مساعی امریکا در روند مصالحه در افغانستان با آنان می‌پیوندد تا رهبری این تلاش‌ها را بر عهده گیرد. خلیلزاد برای تسهیل مساعی امریکا در روند مصالحه، به وزارت خارجه می پیوندد تا رهبری این تلاش‌ها را برعهده داشته باشد.»

این درحالی است که حزب بازیکن پیشین کرکت، عمران خان، در انتخابات عمومی پاکستان در ۲۵ جولای برنده شد و امریکا کمک نظامی ۳۰۰ میلیون دالری اش را برای پاکستان، از بهر اقدام نکردن این کشور در برابر شورشیان، قطع کرد.

ادارۀ ترمپ می‌گوید که اسلام آباد برای شورشیان مکان‌های امنی را فراهم کرده است؛ چیزی که پاکستان آن را رد کرده است.

مقام‌های امریکایی گفته‌اند که امکان دارد پاکستان این کمک‌ها را دوباره به دست بیاورند مشروط برآن که درعملکرد شان تغییرات به میان بیاورند.

پمپئو گفته است او در سفرش به اسلام آباد تأکید خواهد کرد که پاکستان باید برای پایان دادن به جنگ افغانستان که طولانی ترین جنگ امریکا است، کمک کند.

کارشناسان ادعا می‌کنند که پناهگاه‌های شورشیان در پاکستان به شورشیان مرتبط با طالبان در افغانستان اجازه داده اند پس از انجام حملات مرگبار، دوباره باهم یک جا شوند.

پمپئو گفته است که :« ما به پاکستان نیاز داریم تا به طور جدی برای کمک به مصالحه یی که ما در افغانستان به آن نیاز داریم، شرکت کنند. دلیلی این سفر همین است که سعی کنیم بگوییم انتظارات ما از پاکستان چی است، چیزهایی که ما می توانیم انجام بدهیم، چیزهایی هستند که از ما انتظار دارند که انجام دهیم، و ببینیم که آیا ما نمی توانیم مسیری را با هم دنبال کنیم.»

دونالد ترمپ، رییس جمهور امریکا، پس از ۱۷ سال، نارضایتی اش را در مورد عدم پیشرفت در جهت خروج ایالات متحده از نبرد افغانستان ابراز کرد و واشنگتن در یک تغییر سیاست در جریان یک آتش‌بس در ماه جون، گفت از هر نوع گفتگوهای صلح به رهبری حکومت افغانستان با طالبان حمایت، تسهیل و اشتراک خواهد کرد.

با این حال، پس افزایش شدید حملات اخیر طالبان، پرسش هایی در باره علاقه این گروم به مذاکرات نیز مطرح شده است.

گماشتن خلیلزاد نشان می‌دهد که امریکا در مورد پروسه صلح افغانستان، با درنظر داشت تجربه خلیلزاد در زمینه مشاوره یا کار برای چهار دولت ایالات متحده و شناخت او از زبان‌ها، فرهنگ‌ها و سیاست‌های افغانستان، جدی می‌باشد.