به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، «محمدرضا اسماعیلی» رئیس انجمن دوستی ایران و افغانستان در نشستی که با حضور فعالان رسانه‌های غرب افغانستان در خبرگزاری فارس، برگزار شد، با اشاره به فعالیت این انجمن، گفت: این انجمن نهادی است که فعالیت خود را حدود ۱۴ سال قبل به طور رسمی جهت حل مشکلات، دغدغه‌های بین ۲ […]

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، «محمدرضا اسماعیلی» رئیس انجمن دوستی ایران و افغانستان در نشستی که با حضور فعالان رسانه‌های غرب افغانستان در خبرگزاری فارس، برگزار شد، با اشاره به فعالیت این انجمن، گفت: این انجمن نهادی است که فعالیت خود را حدود ۱۴ سال قبل به طور رسمی جهت حل مشکلات، دغدغه‌های بین ۲ کشور با برنامه‌های کارشناسانه آغاز کرده است.

اسماعیلی با اشاره به خلاء رسانه‌ها برای انعکاس صحیح اخبار بین ۲ کشور گفت: گاهی مواقع دیده می‌شود که اخبار یک طرفه با اهداف مشخصی منتشر می‌شود، به عنوان مثال اتفاق کوچکی که در رابطه با مهاجرین رخ می‌دهد توسط برخی رسانه‌های برجسته می‌شود در صورتی که ممکن بود همان اتفاق برای یک ایرانی اتفاق بیفتد.

بیش از ۳ میلیون افغانستانی در ایران حضور دارند

‌رییس انجمن دوستی ایران افغانستان خاطرنشان کرد: بیش از ۳ میلیون افغانستانی در ایران حضور دارند که بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر آنها قانونی و بیش از ۲ میلیون نفر دیگر به طور غیرقانونی در ایران زندگی می‌کنند.

وی با اشاره به نقش مهم رسانه‌ها در انعکاس اخبار و هوشیاری رسانه‌ها در این رابطه، تأکید کرد: گسلی بین ۲ ملت ایران و افغانستان نیست و هرچه هست پیوند و روابط عمیقی است که در طول تاریخ وجود داشته و این روابط ادامه خواهد داشت.

مردم ایران و افغانستان قوم و خویش هستند 

اسماعیلی افزود: به تعبیر بزرگان مردم ایران و افغانستان ۲ ملت نیستند بلکه قوم و خویش هستند و رسانه‌های این ظرفیت را دارند تا این ارتباطات بین ۲ ملت ایران و افغانستان را گسترش دهند.

وی با اشاره به پرداختن خبرگزاری فارس به طور تخصصی به حوزه افغانستان، گفت: وقتی خبر پرداختن این خبرگزاری به حوزه  افغانستان را شنیدم بسیار خوشحال شدم،  این اقدام مبارکی بود که خلاها را پر و مشکلاتی که فراهم می‌شود را برطرف می‌کند.

تشکر از خبرگزاری فارس در انعکاس اخبار افغانستان

اسماعیلی ضمن تشکر از خبرگزای فارس در ارتباط با انعکاس اخبار مربوط به حوزه افغانستان اظهار داشت: این خبرگزاری به طور کارشناسانه  سرفصل‌های خوبی را دنبال می‌کند که برکات ارزشمندی به دنبال داشته است.

رییس انجمن دوستی ایران و افغانستان با ارایه آماری صرفا در حوزه علمی، آموزشی و فرهنگی مربوط به مهاجرین در ایران،گفت: تعداد ۴۰۰ هزار دانش‌آموز  از اتباع افغانستان در ایران مشغول تحصیل هستندکه بیش از ۱۰۰ هزار نفر آنها به دستور مقام معظم رهبری ایران که به طور غیرقانونی در ایران زندگی می‌کنند مشغول به تحصیل هستند.

تحصیل بیش از ۲۰ هزار دانشجوی افغانستانی در ایران

اسماعیلی افزود: نزدیک به ۲۰ هزار فارغ‌التحصیل دانش‌آموخته افغانستانی از مراکز دانشگاهی ایران لیسانس، فوق لیسانس و بیش از ۱۰۰ نفر در مقطع دکتری تحصیل می‌کنند.

وی افزود: این تعداد فقط آمار فارغ‌التحصیلان است و بیش از ۲۰ هزار نفر دانشجو مشغول به تحصیل هستند نشان می‌دهد شرایط برای حضور مردم افغانستان در عرصه علمی فراهم بوده است.

حضور نخبگان افغانستانی در رسانه‌های ایران

رئیس انجمن دوستی ایران و افغانستان با اشاره به حضور نخبگان افغانستان در رسانه‌های ایران گفت: در گذشته مشکلاتی در رابطه با انعکاس اخبار مهاجرین وجود داشت اما وقتی رسانه‌های ایران درگیر مسایل افغانستان شدند اتفاق‌های خوبی در این زمینه رخ داد.

وی افزود: مردم ایران در گذشته به خاطر کم‌کاری رسانه‌ها اطلاع دقیقی از مردم افغانستان نداشتند اما طی این چند سال رسانه‌های ایران با دعوت از نخبگان و فرهیختگان افغانستانی و معرفی آنها شرایط متفاوتی ایجاد کردند و امروز نگاه شایسته و مورد انتظار و توقع است و برنامه‌های زیادی از صداو سیمای ایران پخش شده است.

تأکید برگسترش روابط اقتصادی ۲ ایران و افغانستان

اسماعیلی با تأکید بر گسترش روابط اقتصادی ۲ کشور ایران و افغانستان گفت: در عرصه اقتصادی کمتر تلاش شده است و در خصوص مسائل اقتصادی باید تلاش بیشتری صورت بگیرد، در غرب افغانستان معادنی است که فرصت مشترک سرمایه‌گذاری را برای ۲ کشور فراهم می‌کند، این عرصه عرصه بکری است و رسانه‌های ۲ کشور باید بیشتر به این موضوعات بپردازند.

وی با اشاره به حضور بیگانگان در افغانستان و چالش‌های امروز جهان اسلام، افزود: افغانستان به خاطر شرایط منطقه‌ای که داشته است برای برخی افکار و برنامه‌های شوم در منطقه به عنوان طمع مورد توجه قرار گرفته و رسانه‌ها برای افشای حقایق و جلوگیری از حضور این افراد نقش مهمی دارد.

شاعران فارسی‌زبان سرمایه‌های تاریخ بشری هستند

رییس انجمن دوستی ایران و افغانستان با بیان اینکه شاعران فارسی‌زبان سرمایه‌های تاریخ بشری هستند، گفت: اینکه محل تولد شاعران در کجا هست مهم نیست اینها سرمایه اصلی تمدن بشری هستند و رسانه‌ها در گسترش این مفاهیم نقش مهمی دارند.

وی با اشاره به برگزاری جایزه کتاب «جلال آل احمد» و «جشنواره شعر فجر» و حضور شاعران و نویسندگان افغانستان در آن، گفت: ۱۴ نویسنده افغانستانی در جایزه جلال‌آل‌احمد در اختتامیه حضور داشتند و  شاعر افغانستانی دبیر جشنواره فجر ایران بود که ۵ برگزیده شعر نیز افغانستانی بود.

بیش از ۱۱ هزار طلبه در ایران تحصیل می‌کنند

اسماعیلی با اشاره به فعالیت‌های ایران ‌در عرصه مهاجرین، گفت:  در حوزه  دینی بیش از ۱۱ هزار طلبه در ایران تحصیل می‌کنند و خدماتی که از مهاجرین داده می‌شود کمتر توسط رسانه‌های منعکس می‌شود.

رییس انجمن ایران و افغانستان گفت: به ضرس قاطع می‌گویم که مقامات ایران خواستار برقراری امنیت در افغانستان هستند و اینکه لشکر ناخوانده‌ای که به افغانستان آمده است از این کشور خارج شود.

برقراری امنیت در افغانستان توسط مردم این کشور

اسماعیلی مردم افغانستان مردم شریف و توانمندی دانست که می‌توانند امینت کشور خود تآمین کنند و در ادامه گفت: مردم افغانستان نیاز به هیچکس برای حضور در کشورشان ندارند، همکاری‌های مشترک بین کشورهای همسایه لازم است اما مردم افغانستان قادر هستند که امنیت خودشان را تامین کنند.

رئیس انجمن دوستی ایران و افغانستان با اشاره به تلاش‌های ایران برای تأسیس دانشگاه و مراکز خصوصی در افغانستان در دوران حامد کرزی گفت: توسط دانشگاه خوارزمی در کابل که به مدت هشت سال فعالیت دارد در ۴ دوره دانشجو  فارغ‌التحصیل شدند و برگزاری چند نشست  و همایش با آکادمی علوم افغانستان در کابل از دیگر برنامه‌های انجام شده بود.

گردشگری بین ایران افغانستان مورد توجه قرار بگیرد

وی در ادامه با اشاره به اقدامات گوهرشاد خاتون در ساخت مسجد گوهرشاد حرم مطهر امام رضا (ع) و توجه بیشتر به برنامه‌های فرهنگی ۲ ملت توسط رسانه‌ها، گفت: بیش از ۵۰۰ مزار در هرات ساخته شده است که این مکان‌ها قابلیت گردشگری و توجه را دارد و گردشگری باید توسط رسانه مورد توجه قرار بگیرد.

در پایان این نشست رییس انجمن دوستی ایران و افغانستان  به گفت‌وگو با  فعالان رسانه‌ای غرب افغانستان پرداخت و پیشنهاد تشکیل اتحادیه‌ای را برای همکاری روزنامه‌نگاران ایران و افغانستان را توسط فعالان رسانه‌ای اقدام مبارکی دانست که زمینه آن استمرار فعالیت‌های خبرنگاران و فعالان عرصه رسانه است.