تهران- ایرنا- رییس دانشگاه هرات در دیدار با وابسته فرهنگی ایران در این شهر، ضمن تشکر از همکاری های مرکز فرهنگی ایران خواستار ایجاد گفت وگوهای مجازی پیرامون مسائل فرهنگی و علمی بین اساتید و روسای دانشگاه‌های ایران و افغانستان به منظور ارتقاء ظرفیت‌های علمی-دانشگاهی دو جانبه شد. دکتر فائز رییس دانشگاه هرات در دیدار […]

تهران- ایرنا- رییس دانشگاه هرات در دیدار با وابسته فرهنگی ایران در این شهر، ضمن تشکر از همکاری های مرکز فرهنگی ایران خواستار ایجاد گفت وگوهای مجازی پیرامون مسائل فرهنگی و علمی بین اساتید و روسای دانشگاه‌های ایران و افغانستان به منظور ارتقاء ظرفیت‌های علمی-دانشگاهی دو جانبه شد.

دکتر فائز رییس دانشگاه هرات در دیدار با علی اصغر رضایی دستجردی وابسته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در هرات با اشاره به کرونا و تاثیر آن بر جامعه و خصوصا فضای علمی افغانستان، از مساعدت ایران در این زمینه و اهدای تجهیزات و کمک های پزشکی برای درمان و پیشگیری از شیوع بیشتر کرونا در این کشور قدردانی کرد.

وی از برگزاری وبینار جهان پسا کرونا به عنوان آغاز گفت وگوها بین دانشگاه های دو کشور که توسط دانشگاه علامه طباطبایی تهران برگزار شد، تشکر کرد و خواستار برگزاری هرچه بیشتر چنین برنامه‌های مجازی بین شخصیت های فرهنگی و علمی دو کشور شد. وی همچنین پیشنهاد کرد که بعضی از این وبینارها در داخل افغانستان برگزار شود.

رییس دانشگاه هرات همچنین یادآور شد که بر اساس دستور وزارت تحصیلات عالی افغانستان، دانشگاه‌های هرات از دهم خردادماه سال جاری شروع به فعالیت خواهند کرد و در همین راستا خواستار برگزاری نمایشگاه کتاب ناشرین ایرانی در دانشگاه هرات شد.

وابسته فرهنگی ایران نیز طی این دیدار با بیان مشکلات و پیامدهای ناشی از شیوع کرونا در جهان و بالاخص در دوکشور ایران و افغانستان گفت که جمهوری اسلامی ایران در طول تاریخ همیشه در کنار ملت و دولت افغانستان بوده و در دوران کرونایی با دستور ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران – موضوع مداوا و پذیرش بیماران افغانستانی مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سراسر کشور اجراء شده است.

وابسته فرهنگی ایران با استقبال از برگزاری گفت وگوهای مجازی بین اساتید و روسای دانشگاه‌های ایران و افغانستان، گفت که مرکز فرهنگی ایران در جهت برگزاری و هماهنگی های هرچه بیشتر این نوع وبینارها و همچنین برگزاری نمایشگاه کتاب با وجود شرایط و محدودیت های مرزی تمام تلاش و سعی خویش را به کار خواهد گرفت.

رییس دانشگاه هرات در ادامه با اشاره به موضوع تفاهم نامه میان دانشگاه هرات و دانشگاه هنر اصفهان گفت که پیش نویس اولیه این تفاهم نامه به دانشگاه اصفهان ارسال شده است. وی از مرکز فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در هرات خواستار پیگیری امضای این تفاهم نامه و توسعه آن در رشته‌های باستان شناسی، اقتصاد و پزشکی با دانشگاه‌های ایران شد.

دکتر فائز در این دیدار به موضوع تحصیل اساتید و کادر علمی دانشگاه هرات در دانشگاه‌های ایران پرداخت و گفت ۴۵ تن از اساتید و کادر علمی دانشگاه هرات در ایران مشغول تحصیل هستند.

وی خواستار همکاری فی مابین این دانشگاه‌ها با دانشگاه هرات جهت سهولت در امر تحصیل این اساتید شد و گفت نیاز است تسهیلاتی فراهم شود تا موضوع پایان نامه دانشجویان با همکاری و مشورت دانشگاه هرات مشخص گردد تا موضوعاتی متناسب با فضای جامعه و نیازهای افغانستان برگزیده و ارائه شود.

رییس دانشگاه هرات همچنین خواست فرصت مطالعاتی توسط مراکز علمی و فرهنگی ایران برای دانشجویان و پژوهشگران افغانستانی ایجاد شود و ایجاد این بستر را در رشد و تعالی فرهنگ و سطح علمی دانشگاه ها و مراکز افغانستان بی بدیل دانست.

در ادامه این دیدار خانم شفق مدیر کتابخانه دانشگاه هرات نیز خواستار همکاری مرکز فرهنگی ایران با کتابخانه دانشگاه هرات جهت تنظیم و بارکد گذاری کتب این دانشگاه و تهیه سی دی های مورد نیاز شد.

وابسته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در پایان دیدار تاکید کرد که در جهت رفع مشکلات تحصیل اساتید و کادر علمی دانشگاه هرات در ایران با مقامات ذیربط مشورت و در جهت حل این مشکلات مساعدت خواهد کرد.

وی با استقبال از ایجاد فرصت های مطالعاتی برای دانشجویان و پژوهشگران افغانستانی، اعلام کرد که چنین فرصت هایی از قبل نیز کم و بیش فراهم بوده اما کافی نیست و باید هرچه بیشتر این فرصت ایجاد شود و این امر نیاز به همکاری و تفاهم میان مراکز علمی و تحقیقاتی دوکشور دارد.

رضایی دستجردی همچنین از برگزاری نمایشگاه‌های هنری در دانشگاه هرات استقبال و بر آمادگی مرکز فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در هرات برای برگزاری برنامه های فرهنگی پس از باز شدن مرزها و تبادل شخصیت های علمی و آکادمیک بین دو کشور تاکید کرد.

شایان ذکر است پیشتر هماهنگی های لازم توسط نمایندگی فرهنگی جهت برگزاری نمایشگاه نقاشی در فروردین ماه سال جاری با موضوع زنان افغانستان و تحت عنوان ” آنسوی رویای زنانه ” به عمل آمده بود که متاسفانه به دلیل شیوع کرونا و بسته شدن مرزهای دو کشور و قرنطینه شدن شهر هرات، به تعویق افتاد.