کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان از اخراج پناهجویان افغان از تاجیکستان ابراز نگرانی کرد. به گفته مقام‌های سازمان ملل این مهاجران روز ۱۱ نومبر بدون بررسی درخواست پناهندگی شان از سوی مقام‌های تاجیک اخراج شدند. مقام‌های سازمان ملل در خبرنامه‌ای که روز ۱۹ نومبر منتشر شد همچنین نسبت به دشواری‌های فزاینده‌ای که مانع […]

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان از اخراج پناهجویان افغان از تاجیکستان ابراز نگرانی کرد. به گفته مقام‌های سازمان ملل این مهاجران روز ۱۱ نومبر بدون بررسی درخواست پناهندگی شان از سوی مقام‌های تاجیک اخراج شدند.
مقام‌های سازمان ملل در خبرنامه‌ای که روز ۱۹ نومبر منتشر شد همچنین نسبت به دشواری‌های فزاینده‌ای که مانع درخواست پناهندگی افغان‌ها در تاجیکستان می‌گردد هشدار دادند.
به گفته این مقام‌ها در ماه جولای گذشته، مسئولان تاجیکستان توزیع کارت‌های اقامت به پناهجویان تازه وارد افغان را متوقف کردند، در حالی که داشتن این مدارک برای افرادی که می‌خواهند درخواست پناهندگی کنند، ضروری است. گذشته از آن مقام‌های مسئول روند بررسی درخواست‌های پناهندگی را متوقف کرده‌اند.
اقدامات یاد شده سبب شد که تعدادی از مهاجرین افغان بدون مدرک باقی بمانند و در معرض جریمه و خطر دستگیری و اخراج از تاجیکستان قرار بگیرند.

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان تاکید کرده است که با توجه به قوانین ملی و بین المللی مربوط به پناهندگی و حقوق بشر، تاجیکستان ملزم است که مانع ورود افراد نیازمند به حفاظت بین المللی به این کشور نگردد. 
 کمیساریای عالی سازمان ملل متحد از ماه اگست یک توصیه جهانی در رابطه با عدم بازگرداندن مهاجرین به افغانستان صادر کرده و خواستار آغاز دوباره روند اسکان قانونی و اعطای پناهندگی به افغان‌ها شده است.
به گفته سازمان ملل متحد، بازگرداندن اجباری پناهجویان می‌تواند آن‌ها را در معرض سرکوب و نقض حقوق بشر قرار دهد و در این صورت این اقدام نقض قوانین بین المللی محسوب می‌گردد.