به گزارش رنا شیوه پذیرش طرح اسکان مجدد افغانها در بریتانیا که روز پنج‌شنبه در پارلمان اعلام شد، باعث سردرگمی افغان‌ها و منتقدان در بریتانیا شده است. پنج‌شنبه‌، ششم ژانویه، ویکتوریا اتکینز، معاون وزیر در امور اسکان مجدد افغان‌ها در بریتانیا در پارلمان رسما آغاز برنامه پذیرش ۲۰ هزار پناهجوی افغان را ظرف پنج سال […]

به گزارش رنا شیوه پذیرش طرح اسکان مجدد افغانها در بریتانیا که روز پنج‌شنبه در پارلمان اعلام شد، باعث سردرگمی افغان‌ها و منتقدان در بریتانیا شده است.
پنج‌شنبه‌، ششم ژانویه، ویکتوریا اتکینز، معاون وزیر در امور اسکان مجدد افغان‌ها در بریتانیا در پارلمان رسما آغاز برنامه پذیرش ۲۰ هزار پناهجوی افغان را ظرف پنج سال آینده اعلام کرد.
بسیاری از افغان‌های در معرض خطر که بعضی از آنها در افغانستان پنهان شده‌اند، در انتظار ارائه درخواست خود بوده‌اند. این افراد هنوز در مورد چگونگی ارائه درخواست‌های خود به دولت بریتانیا دچار سردرگمی هستند.
شماری از فعالان مدنی و حقوق بشر و اقلیت‌ها هم انتظار داشتند که مسیر مستقیم برای درخواست اینترنتی آنها باز شود. آنها می‌پرسند که روند پذیرش در این طرح چه مراحلی دارد.

شبنم نسیمی، مشاور خانم اتکینز به بی‌بی‌سی گفت که اولین کسانی که بنا به “طرح اسکان مجدد افغان‌ها” در بریتانیا اسکان داده می‌شوند، آنهایی هستند که در عملیات تخلیه در ماه آگوست وارد بریتانیا شده‌اند.
خانم نسیمی می‌گوید افراد دیگر پناهجویانی هستند که از افغانستان به کشورهای دیگر گریخته‌اند و از بهار سال ۲۰۲۲ از راه معرفی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان پذیرفته می‌شوند.
دولت بریتانیا با شریکان بین‌المللی و سازمان‌های غیردولتی برای ارجاع و معرفی کسانی که در داخل افغانستان هستند، همکاری خواهد کرد تا عبور امن افراد واجد شرایط را فراهم کند.

اعضای پارلمان و نهادهای خیریه بریتانیا: برنامه اسکان مجدد افغان‌ها غیرمنصفانه است

شماری از نمایندگان پارلمان و موسسات خیریه در بریتانیا برنامه ویکتوریا اتکینز را “غیرمنصفانه” خواندند.
به نوشته روزنامه ایندیپندنت، تیم فارون، عضو بلندپایه حزب لیبرال دموکرات بریتانیا، گفته است که دولت وعده خود را به زنان، دختران و اقلیت‌های مذهبی در افغانستان نقض کرده و حالا این گروه‌ها در پشت صف قرار گرفته‌اند. او گفت این “نشان‌دهنده خیانت به افرادی است که جانشان در معرض خطر جدیست.”
انور سلومان، رئیس اجرایی شورای پناهندگان بریتانیا، گفت برنامه اداره امور اسکان مجدد، شامل کسانی می‌شود که قبلا به بریتانیا انتقال داده شده‌اند و این رقم جدیدی نیست و هزاران افغان را همچنان در معرض خطر رها می‌کند.
ویکتوریا اتکینز در پارلمان از شوراهای شهری بریتانیا خواست کمک کنند تا “آینده روشنی برای دوستان افغان” که به این کشور آمده‌اند، فراهم شود.
او گفت که در ماه سپتامبر اعلام شده که در سال اول طرح اسکان مجدد، ۵ هزار نفر پذیرفته می‌شوند و به این وعده عمل خواهد شد.
خانم اتکینز در جواب به انتقادات گفته است که بریتانیا افرادی را که در معرض خطر جدی بودند، پیشتر از افغانستان خارج کرده است.