رئیس انجمن دوستی ایران و افغانستان گفت: سرمایه‌گذاری در بخش‌های آموزشی و تحصیلات افغانستان یکی از موارد بکری بوده که برای هر ۲ طرف از بهره بالایی برخوردار است. خبرگزاری فارس: سرمایه‌گذاری در بخش‌ آموزشی افغانستان از برنامه‌های مهم در روابط ۲ کشور به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، محمدرضا اسماعیلی ظهر امروز در نشست […]

رئیس انجمن دوستی ایران و افغانستان گفت: سرمایه‌گذاری در بخش‌های آموزشی و تحصیلات افغانستان یکی از موارد بکری بوده که برای هر ۲ طرف از بهره بالایی برخوردار است.
خبرگزاری فارس: سرمایه‌گذاری در بخش‌ آموزشی افغانستان از برنامه‌های مهم در روابط ۲ کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، محمدرضا اسماعیلی ظهر امروز در نشست بررسی روابط ایران و افغانستان اظهار کرد: امروز امنیت یکی از نیازهای اصلی و ضروری در جوامع انسانی و به ویژه کشورهای اسلامی است.

وی با بیان اینکه افغانستان از سال ۵۷ با سلسله مشکلات جدی مواجه شده است، تصریح کرد: تا امروز نیز هنوز این معضلات ادامه دارد و در طول ۳۰ سال گذشته افغانستان بسیاری از زیرساخت‌های خود را در توسعه از دست داده است.

رئیس انجمن دوستی ایران و افغانستان توجه به بخش آموزش را یکی از شاخصه‌های توسعه عنوان کرد و گفت: کشور افغانستان در طول چند سال گذشته به دلیل ناامنی‌ آسیب‌های زیادی در بخش آموزش دیده است.

اسماعیلی اضافه کرد: طبق آمارها امروز این کشور حدود ۱۰ میلیون دانش‌آموز دارد و حدود ۲۰ هزار مدرسه در زمینه آموزش این افراد مشغول هستند.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت دانشگاه‌های افغانستان بین ۱۵۰ تا ۱۴۰ هزار نفر تعریف شده است، یادآور شد: خروجی دانش‌‌آموزان این کشور با توجه به ظرفیت‌های امروز افغانستان همخوانی ندارد.

رئیس انجمن دوستی ایران و افغانستان ادامه داد: به نظر می‌رسد با توجه به روابط و ظرفیت‌های بین ایران و افغانستان یکی از مسائل ویژه‌ای که می‌تواند در دستور کار قرار گیرد روابط علمی و آموزشی بین دو کشور است.

اسماعیلی تأکید کرد: تنها کشوری که می‌تواند در زمینه بالا بردن ظرفیت‌های علمی و آموزشی افغانستان حضور جدی داشته باشد ایران است و هر چند این ظرفیت‌ها تاکنون به صورت هوشمندانه‌ای تعقیب شده اما هنوز به طور کامل استفاده نشده است.

وی از تحصیل ۱۲۰ هزار دانشجوی افغان در کشور خبر داد و اظهار کرد: تاکنون حدود ۲۰ هزار دانشجوی افغانی از دانشگاه‌های ایران فارغ‌التحصیل شده‌اند.

رئیس انجمن دوستی ایران و افغانستان با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۸۰ مرکز دانشگاهی و علمی خصوصی در افغانستان فعال است، افزود: همچنین هم‌اکنون حدود چهار مرکز علمی و آموزشی از ایران در این کشور فعالیت می‌کنند.

اسماعیلی با بیان اینکه در سال گذشته حدود ۲۲۰ هزار نفر در کنکور این کشور شرکت کردند که تنها ۱۲۰ نفر از آن‌ها پذیرفته شدند و بقیه از تحصیل بازماندند، یادآور شد: با توجه به تدابیر افغانستان زمینه برای بخش خصوصی کشورهای دیگر در این کشور فراهم شده است.

وی اضافه کرد: خراسان جنوبی نیز با توجه به ظرفیت‌های بالایی که در بخش علمی و دانشگاهی دارد، می‌تواند در این زمینه با همکاری استان‌های همجوار برنامه‌ریزی کند.

رئیس انجمن دوستی ایران و افغانستان خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاری در بخش‌های آموزشی و تحصیلات افغانستان یکی از موارد بکری بوده که برای هر دو طرف از بهره بالایی برخوردار است.