همزمان با فرارسیدن دومین سالگرد شهادت سردار نامدار اسلامی حاج قاسم سلیمانی توسط دولت تروریست امریکا، رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل در گفتگوی ویژه با خبرگزاری آوا می گوید که شهید سلیمانی مخالف کشته شدن و آسیب دیدن مردم افغانستان به بهانه حمله امریکا به نیروهای طالبان بود. به باور وی، آن […]

همزمان با فرارسیدن دومین سالگرد شهادت سردار نامدار اسلامی حاج قاسم سلیمانی توسط دولت تروریست امریکا، رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل در گفتگوی ویژه با خبرگزاری آوا می گوید که شهید سلیمانی مخالف کشته شدن و آسیب دیدن مردم افغانستان به بهانه حمله امریکا به نیروهای طالبان بود. به باور وی، آن سردار شهید در عین حال، خواستار برگزاری کنفرانس بن در کابل و با حضور نمایندگان طالبان بود.

خبرگزاری صدای افغان(آوا) – کابل: غلام‌حسین شیرزاد مقدم؛ رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در افغانستان، به مناسبت گرامیداشت دومین سالگرد شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در یک گفتگوی مفصل با آوا به ابعاد شخصیتی، کارنامه ها و برنامه های سردار سلیمانی پرداخت.

متن کامل مصاحبه خبرگزاری آوا با غلام‌حسین شیرزاد مقدم؛ رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران به شرح زیر است:

آوا: در سال گذشته تجلیل از سالگرد شهید سلیمانی با موانعی روبرو بود و بیشتر هم دست امریکا در تخریب برنامه ها مستقیم یا غیرمستقیم کار می کرد، آیا در حال حاضر این موانع برطرف شده است یا خیر؟

شیرزاد: بدون شک، نیروهای غربی و در راس آن آمریکایی ها همواره تلاش می کردند تا تعاملات فرهنگی، اقتصادی و سیاسی دو کشورِ هم‌فرهنگ و هم‌زبان ایران و افغانستان با تاریخ مشترک و پیوندهای اجتماعی، نه تنها در سطح نازلی قرار داشته باشد؛ بلکه با جوسازی علیه ایران، روابط دو کشور همسایه مسلمان را تخریب می‌کردند. از آنجایی که دولت اشرف غنی نیز دولت وابسته به آمریکایی ها بود، نسبت به برگزاری سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی، موانعی ایجاد کرد.

الحمدلله الان موانع تا حد زیادی برطرف شده است و برادران طالبان، مانع مراسم گرامیداشت سالگرد حاج قاسم سلیمانی؛ سردار و قهرمان امت اسلامی در مبارزه با نظام سلطه و تروریسم جهانی نیستند.

آوا: از زمان شهادت سردار سلیمانی، برنامه های مختلفی از طرف سفارت جمهوری اسلامی ایران و سایر نهادهای فرهنگی، جهت شناسایی ابعاد شخصیتی ایشان گرفته شده است، از نظر شما چقدر مؤثر و قناعت بخش بوده است؟

شیرزاد: قبل از پاسخ به سؤال شما، به طور مختصر به ابعاد شخصیتی شهید حاج قاسم سلیمانی اشاره می کنم:
شهید سلیمانی نمونه‌ برجسته‌ای از تربیت‌شدگان اسلام و امامین انقلاب اسلامی (امام خمینی(ره) و امام خامنه ای) بود. منش و شخصیت شهید حاج قاسم سلیمانی که دانش آموز راستین مکتب انقلاب اسلامی که همان مکتب اسلام و امام حسین علیه السلام  و  قهرمان جهانی مبارزه با تروریزم بود که اکنون خود به یک «مکتب» تبدیل شده است که رهبر معظم انقلاب اسلامی (حفظکم الله) از آن به «مکتب سلیمانی» یاد کردند. شاید بتوان به جرات گفت که شهید سلیمانی جزو معدود کسانی است که شناسایی ابعاد شخصیتی آن در حوزه های مختلف نظامی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اعتقادی، اخلاقی و… قابل احصاء است. اخلاص الهی به معنای واقعی کلمه، ولایی و خداترس بودن، روحیه جهاد و شهادت طلبی، ایثار و فداکاری، شجاعت و بی باکی سردار سلیمانی در برابر قدرت‌های زورگو، حمایت از مظلومان، جایگاه بالای مدیریتی در مسائل نظامی، مردمی بودن، صلابت و استوار بودن، رؤوف و خوش اخلاق بودن و ده ها خصوصیت دیگری که موجب شده تا شهید سلیمانی به عنوان یک مکتب قابل الگو برای همه به ویژه جوانان مسلمان و مقاومت مطرح شود.

اما مهم‌ترین برنامه هایی که از طرف سفارت ج.ا.ایران و سایر نهادهای فرهنگی برای شناسایی ابعاد شخصیتی شهید سلیمانی انجام شده، شناساندن شهید سلیمانی به جامعه افغانستان است. واقعیت این است که شهید سلیمانی و راه وی که برگرفته شده از راه مکتب کربلا است، تنها اختصاص به ایران ندارد و مبارزه با استکبار و قدرت های سلطه گر، راهی است که باید کشورهای اسلامی از آن وام گرفته و برای پیشرفت و توسعه اسلامی گام بردارند.

مهمترین حرف انقلاب اسلامی، تاکید بر وحدت اسلامی و توسعه روابط در همه حوزه ها بین کشورهای اسلامی بوده است؛ اما نظام سلطه و دشمنان اسلام تلاش کرده اند تا به هر طریقی با ایجاد تفرقه و اختلاف بین کشورها از حوزه سیاسی گرفته تا حوزه های فرهنگی و اقتصادی، اجازه ندهند تا اتحاد و برادری بین مسلمانان شکل بگیرد و جریان تکفیری نظیر داعش، حاصل چنین نقشه شوم نظام سلطه بویژه آمریکا است.

با توجه به شیوع ویروس کرونا و شرایط بد امنیتی و ایجاد مانع توسط دولت گذشته افغانستان، عمده اقدامات سفارت ایران و رایزنی فرهنگی برای شناساندن شهید سلیمانی، از طریق رسانه ها، برگزاری نمایشگاه کتاب و فعالیت در شبکه های اجتماعی بوده است. این نکته را هم باید گفت که شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام، توییتر، فیسبوک و… از مطرح شدن نام شهید سلیمانی هم هراس دارند و به همین جهت نام ایشان را سانسور می کنند، اما شهید سلیمانی را همه جهان می شناسد و خدای متعال ایشان را محبوب قلب‌های مردم دنیا کرده است و با شهادت بزرگ ایشان به دست دولت تروریست آمریکا، راهبرد و گفتمان مقاومت در منطقه و جهان تثبیت شد.

آوا: در آینده و به خصوص در دومین سالگرد شهید سردار سلیمانی چه برنامه های برای تبیین بیشتر شخصیت و کارنامه های ایشان روی دست دارید؟

شیرزاد: تالیف کتاب، نگارش مقاله های متعدد در جهت شناساندن مکتب و شخصیت شهید سلیمانی، برگزاری نمایشگاه کتاب و عکس‌نوشته، حضور فعال در فضای مجازی، تولید کلیپ و انیمیشن برای سنین مختلف، انتشار و توزیع عملکرد و سخنان شهید سلیمانی، برگزاری شب شعر مقاومت، مسابقات ورزشی، پخش فیلم مستند و میزگردها از شبکه های تلویزیونی و…

آوا: اگر کمی در مورد شخصیت سیاسی و اجتماعی سردار سلیمانی صحبت کنیم، به نظر شما دیدگاه ایشان نسبت به مشترکات دو کشور، مانند فرهنگ، زبان و دین مردم افغانستان و ایران چگونه بود و در برنامه های خود برای بهبود روابط چقدر روی این مسائل تکیه می کرد؟

شیرزاد: اگر غرب آسیا (از عراق گرفته تا فلسطین و لبنان) برای شهید حاج قاسم سلیمانی یک اولویت بود، تحولات افغانستان یک اولویت دیگر بود. ایشان به شدت به مشترکات فرهنگی، دینی و زبانی دو کشور اهمیت می داد و این مساله را می توان در سیاست های کلان شهید سلیمانی نسبت به افغانستان مشاهده کرد. شهید حاج قاسم سلیمانی همواره بر نقش اسلام و وحدت اسلامی در افغانستان تاکید می کرد. وجود صلح و امنیت، ثبات سیاسی و بازسازی اقتصادی افغانستان از خواسته ها و آرزوی اصلی شهید سلیمانی بود.

نکته مهمی که در اینجا خدمت شما باید عرض کنم، نقش ویژه شهید سلیمانی در زمان حمله نیروهای آمریکایی به افغانستان و ساقط کردن امارت اسلامی طالبان بود. هرچند در آن زمان روابط ج.ا.ایران با طالبان مطلوب به نظر نمی رسید، اما شهید سلیمانی مخالف کشته شدن و آسیب دیدن مردم افغانستان به بهانه حمله آمریکا به نیروهای طالبان بود و به همین جهت قبل از حمله آمریکا، شهید سلیمانی، رهبران طالبان را نسبت به وضعیت جدید آگاه ساخت و یکی از راهبردهای اصلی مکتب و راه سلیمانی مبارزه نفسگیر با آمریکا و مجاهدت شبانه روزی برای اخراج اشغالگران از غرب آسیا و افغانستان بود.

در اجلاس «بن» نیز نقش شهید سلیمانی برجسته بود. سردار سلیمانی در آن زمان تاکید می کرد که باید نشست مذاکرات در کابل و در داخل افغانستان بین طرف های افغانستانی برگزار شود، اما این نشست ها در آلمان برگزار شد. هر بار که بن بستی پیش می آمد، شهید سلیمانی تدبیر می کردند.

نکته دومی که شهید سلیمانی بدان تاکید ویژه داشتند، حضور نمایندگان طالبان در میز مذاکرات بود که باز با مخالفت آمریکا، این اقدام صورت نگرفت و الان با گذشت ۲۰ سال از اجلاس بن، اهمیت و آینده نگری شهید سلیمانی بیشتر روشن می شود. آن زمان نیز شهید سلیمانی معتقد بود که حکومتی در افغانستان موفق خواهد بود که با مشارکت همه اقوام باشد و دولتی فراگیر تشکیل شود.

نکته سوم اینکه شهید سلیمانی از نظام سیاسی به وجود آمده در افغانستان حمایت می کرد و در کمک به بازسازی افغانستان نقش برجسته ای داشت. شاهد زنده این مساله آقای حامد کرزی؛ رئیس جمهور پیشین افغانستان است.

آوا: فرهنگ مشترک افغانستان و ایران اقتضا می کند که با تاسی به سردار سلیمانی کارهای بیشتری در تبادل داشته ها و غنامندی و پویایی فرهنگ دوطرف صورت بگیرد، آیا در سایه حکومت طالبان در افغانستان این مهم میسر خواهد بود یا خیر؟

شیرزاد: جمهوری اسلامی ایران در هر دوره ای فرقی نمی کند چه در دولت گذشته و چه در زمان فعلی، همواره دنبال گسترش روابط فرهنگی و تعاملات دانشگاهی بوده و رایزنی فرهنگی به عنوان حلقه وصل، تلاش می کند تا نهادهای فرهنگی ایران با نهادهای فرهنگی افغانستان و بالعکس مرتبط شده و این مساله موجب گسترش تعاملات در سایر حوزه ها نیز می شود. البته به دلیل وجود ویروس منحوس کرونا و شرایط سیاسی و امنیتی افغانستان، این تعاملات به نوعی به حداقل رسیده، اما تلاش می شود تا با بهبود شرایط، این تعاملات و همکاری ها در حوزه های مختلف از برگزاری نمایشگاه های کتاب گرفته تا برگزاری کارگاه های آموزشی و دوره های فنی- حرفه ای و اعزام استاد به افغانستان و… از سر گرفته شود.

آوا: رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران بیشتر در چه عرصه ها فعالیت دارد و در آینده چه کمکی برای احیای فرهنگ و ارزش های مردم افغانستان که در ۲۰ سال گذشته با حضور امریکا و غرب آسیب های جدی دیده می تواند؟

شیرزاد: در لابلای سؤالات فوق به نوعی گفته شد که در عرصه فرهنگی، هنری، دانشگاهی، آموزشی و سایر عرصه هایی که بتوان فرهنگ دو کشور را بیش از گذشته به هم نزدیک کرد. البته پیوندها و اشتراکات فراوان فرهنگی بین دور کشور وجود دارد که بایستی از این ظرفیت برای بهبود روابط فرهنگی بهره برداری کرد. در همین راستا، همکاری در حوزه کتاب از تالیف و ترجمه گرفته تا انتشار آن، برگزاری نمایشگاه های کتاب، برگزاری کارگاه های آموزشی و دوره های فنی حرفه ای، برگزاری نمایشگاه خطاطی و نقاشی، اعزام استاد به افغانستان یا اعزام اساتید افغانستان به ایران برای شرکت در دوره های آموزشی فشرده، برگزاری شب شعر و بزرگداشت دانشمندان و شاعران بزرگ دو کشور، نکوداشت مناسبت های مشترک اسلامی و فرهنگی نظیر ولادت حضرت محمد(ص) و هفته وحدت، روز جهانی قدس (روز مبارزه با استکبار جهانی و صهیونیزم)، نکوداشت اعیاد اسلامی (عید فطر و عید قربان) و تعامل و همکاری با حاکمیت موجود و…

آوا: به نظر شما با خروج آمریکا از افغانستان، فضای فعالیت های فرهنگی بازتر شده است یا اینکه هنوز هم مشکلاتی وجود دارد، اگر دارد عمدتا چیست؟

شیرزاد: بدون شک خروج امریکایی ها از افغانستان، یک دستاورد بزرگ برای مردم این کشور و جهان اسلام است؛ چرا که آمریکایی ها برخلاف تبلیغات گسترده شان، تنها به دنبال منافع خود بودند و هر کجا که احساس کردند منافع شان در خطر است، زود سیاست شان را تغییر دادند. این مساله را در دولت سازی در افغانستان نیز مشاهده کردیم. آمریکایی ها واقعا در افغانستان مفتضحانه شکست خوردند و با خفت و خواری و شبانه از افغانستان فرار کردند.

نکته مهم اینکه همواره مشکلاتی در توسعه روابط فرهنگی وجود داشته است، اما این امیدواری وجود دارد که شرایط برای توسعه روابط فرهنگی بهتر و مطلوب تر از گذشته گردد.

در پایان یادآوری می کنم که بنا به فرموده مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای حفظه الله، جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار ملت مسلمان، مؤمن و مظلوم افغانستان ایستاده است و خواهان برقراری امنیت، صلح و آرامش، پیشرفت اقتصادی و رفع مشکلات در افغانستان می باشد.