سيمينار علمي- تحقيقي با عنوان “استقلال و آزادي؛ محصول شهادت و ايثار ” با حضور شخصيت‌هاي منطقه اي در آكادمي علوم افغانستان برگزار شد. همايش بين‌‌المللی “استقلال و آزادی؛ محصول شهادت و ايثار” با حضور انديشمندان و رهبران جهادی افغانستان و با هدف ارتقاء و توسعه گرايشات ارزشی جامعه اسلامی، تجليل از شهدای ملت افغانستان، تکريم فرهنگ […]

سيمينار علمي- تحقيقي با عنوان “استقلال و آزادي؛ محصول شهادت و ايثار ” با حضور شخصيت‌هاي منطقه اي در آكادمي علوم افغانستان برگزار شد.

همايش بين‌‌المللی “استقلال و آزادی؛ محصول شهادت و ايثار” با حضور انديشمندان و رهبران جهادی افغانستان و با هدف ارتقاء و توسعه گرايشات ارزشی جامعه اسلامی، تجليل از شهدای ملت افغانستان، تکريم فرهنگ ايثارگری و تقويت روحيه بيگانه‌ستيزی در آکادمی علوم افغانستان در کابل برگزار گردید. این همایش دو روزه ، به منظور شناسايی و شناساندن شهدای جهاد افغانستان و آشنا ساختن جوانان با مفهوم علمی جهاد در عصر حاضر از سوی آکادمی علوم افغانستان با پشتیبانی و همکاری انجمن دوستی ایران و افغانستان آغاز به کار کرد.

حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان در پیامی خطاب به شرکت کنندگان در این همایش با تأکید بر ضرورت پاسداری از استقلال و آزادی این کشور، توجه به استقلال اقتصادی را نیز در کنار استقلال سیاسی ضروری دانست .
در پیام آکادمی علوم افغانستان نیز با اشاره به روحیه آزادمنشی و تسلط ناپذیری ملت مسلمان افغانستان و سابقه تاریخی این ملت در مقابله با سلطه قدرت های بیگانه و استعماری، به سلطه گران هشدار داده شده است که از تاریخ درس عبرت گرفته و فکر استیلا بر این کشور را از ذهن خود بیرون کنند.
برهان الدین ربانی رئیس شورای عالی صلح و از رهبران جهادی افغانستان در این همایش گفت: جهانیان همیشه مسلمانان را تروریست می خوانند،  اما حمله ترويستي اخير درکشور نروژ كه تعدادی زیادی از مردم بیگناه آن کشور را به به خاک وخون كشيد، توسط  یک مسیحی افراطی انجام شد.
وی گفت: تروریزم به ادیان الهي ارتباط ندارد، آنها در هر جا حضور داشته و به افغان ها و ملت های مسلمان ارتباطی ندارد، تروریزم در افغانستان با استفاده از جوانان، کودکان و زنان، حملات انتحاری را راه اندازی می کنند و به حال هیچ یکی از آنها رحم نمی کنند.
به گفته ربانی، تعدادی از مفتی های جاهل، جوانان عزیز ما را تشویق به انتحار کرده، آنها را با انجام این عمل شان، و وعدۀ رفتن به بهشت را می دهند، درحالیکه برای آنها بهشت نه، بلکه نظر به آیات قران کریم، دوزخ در انتظارشان خواهد بود.
اين رهبرجهادی افزود: آزادی در فرهنگ وتعلیمات اسلامی، یک موهبت خاص الهی می باشد و جهاد در این راه بر هر فرد مسلمان واجب می باشد، آزادی هدیۀ نیست که نظام ها وحکومت ها آن را به مردم ببخشد، بلکه هدیه الهی وحق طبیعی هرانسان می باشد.
وی گفت: باید دقت کرد که انگیزۀ قیام ها چه بود؟ عمده ترین عامل پیروزی مسلمانان افغانستان، ایمان قوی وخلل ناپذیر به ارزش های ملی واسلامی آنها بود، تمايل به آزادی و آزاد زیستن، وحدت ملی وهم زیستی دربین تمام مسلمانان افغانستان یگانه عامل پیروزی آنها درکشور شد.
رهبر حزب جمعیت اسلامی افغانستان گفت: وقایعی که بعد از قیام ها درکابل رخ داد، همه خلاف مطلوب قیام گران جهاد بود، دامن زدن به قومیت، لسان و مذهب همه را به جان هم انداخت و مشکل اساسی ازهمین جا نشأت گرفت.
به عقیدۀ ربانی، آزادی سیاسی بدون آزادی اقتصادی ناقص است، ملت هایی که استقلال اقتصادی نداشته باشند، استقلال سیاسی خود را ازدست می دهند، وابستگی اقتصادی باعث بدبختی ومحرومیت مردم می شود.
استاد ربانی در رابطه با آزادی های اقتصادی وفرهنگی گفت: هم اکنون مردم افغانستان بازار آزاد را بهانه قرارداده و استقلال اقتصادی خود زیرسئوال برده اند، بازار آزاد مقدس نیست، بلکه منافع وحیات مردم مقدس است، متأسفانه مردم ما چنان به بازار آزاد چسبیده اند که خود آن کشورهایی که این پیام را برای مردم ما به ارمغان آورده اند به آن پایبند نیستند.
اقای ربانی ضمن سخنانش خطاب به تلویزیون و رادیوهای خصوصی گفت: درایام ماه مبارک رمضان تلویزیون ورادیو ها به نام آزادی رسانه ها کاری نکنند که به قداست این ماه لطمه وارد کنند و برنامه های غیراخلاقی و غیراسلامی را پخش و نشر نکنند.
وی از وزارت اطلاعات و فرهنگ خواست تا از تلویزیون های خصوصی بخواهند که در ایام ماۀ مبارک رمضان به صورت جدی از پخش ونشر سریال، آهنگ و فیلم های مبتدل خودداری کنند.

آیت الله تسخیری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نیز در سخنانی گفت: این جهاد مسلمانان در طول تاریخ و فرهنگ شهات است که امت اسلام را از هر حیث قوی و زنده نگه داشته است.
آقای تسخیری تصریح کرد: ما باید ثمره این همه سال تلاش و فداکاری ها را حفظ کنیم، حفظ این ثمره به تکیه کردن به اسلام و تعلیمات اسلامی بستگی دارد.
او خاطرنشان ساخت: خداوند در قرآن کریم، مردم را به چیزهای معروف امر نموده است و این دلیل بر حقانیت نیز هست. خداوند به معروف و منکر اهمیت قائل شده و مسؤولیت آن را به بندگان داده است، زشتی هایی را که به فطرت صدمه میزند را حرام کرده، یعنی خداوند انسان را به خوبی ها تشویق و از بدی ها باز میدارد . این یک مسیر آشنا، مشخص و روشنی است که شریعت در اختیار ما قرار داده تا سنگینی هایی که جاهلیت بر دوش انسانها گذاشته، را کنار بزند.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: دین آمده تا قید و بندهای نامتناسب را بشکند، و مردم را از طاغوت و طاغوتی ها نجات دهد پس ما خوشبخت هستیم که دینی روشن و قاطع داریم.
آیه الله تسخیری افزود: پیامبر اسلام(ص) با خود قرآن را آورد که مسیر واضحی را به انسان نشان می دهد و باعث اطمینان خاطر انسانها نیز میشود، پیامبر اکرم(ص) تمام وجودش رحمت است، حال آنکه راه واضح و روشن است و شامل حال انسانها شده، پس باید به این مسیر بشتابند و از این مسیر دفاع کنند.
به باور ایشان، وظیفه جهان اسلام و مسلمانان این است تا در مسیر غل و زنجیر و جاهلیت نروند، حال که آزادی را در نتیجه تبعیت از رسول گرامی بدست آورده ایم؛ باید برای نگهداشتن این رحمت الهی جهاد و تلاش کنیم.
آیت الله تسخیری خاطرنشان کرد: ما باید مجاهدین را بزرگ نگهداریم، جهاد است که ما را به این استقلال رسانده است.
او گفت: بعضی ها به جدایی مسجد از زندگی قائل هستند و بعضی دیگر می گویند ما تمام زندگی را در مسجد خلاصه میکنیم که هیچ کدام درست نیست. ما بر این باور هستیم تا روح مسجد را در زندگی گسترش دهیم، هر فعالیتی را باید در محضر خدا انجام داد.
ایشان همچنین افزودند: خلاصه ی تمام حرکت انبیاء از اول خلقت تا انتها در دو هدف خلاصه میشود، اول، برپایی جامعه عابد به خدا و حرکت کننده به سوی خدا. دوم، مبارزه با طاغوت و طاغوتیان، ما هم جزء این مسیر باید باشیم.
آیت الله تسخیری در مورد کسانی که خانه خدا را طواف میکنند به نقل از حدیثی از حضرت علی (ع) گفت: این افراد جا پای انبیاء میگذارند و باید همینطور نیز باشند، حرکت اسلامی حرکتی است که تمام زندگی را در مسیر انبیاء قرار میدهد.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در مورد استعمار در قرن اخیر گفت: استعمار چهار هدف را دنبال میکند، نخست، ایجاد تفرقه در جهان اسلام؛ دوم، عقب ماندگی اسلام؛ سوم، جدا کردن دین از زندگی مسلمانان، چرا که منافع خود را در خطر میبینند و چهارم از بین بردن روحیه جهاد و شهادت.
وی از برنامه های شوم غرب برای نفی اجتهاد، خبر داد و جدایی مجتهدان از همدیگر را نیز از برنامه های آنان دانست.
دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی تأکید کرد: با دو حادثه ای که در نیمه قرن بیستم رخ داد، تمام نقشه های استکبار برآب شد، یکی پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) و دیگری جهاد مردم افغانستان. این جهاد بزرگ الهی که توانست ابر قدرت تا دندان مسلح شوروی را شکست دهد، این یک نعمت الهی است و مردم نباید این حرکت بزرگ الهی را فراموش کنند.
تسخیری افزود: همین فرهنگ جهاد و شهادت است که باعث می شود مؤمنین و مجاهدین، با ایمان راسخ ابر قدرت ها را به زانو در بیاورند.
به عقیده آیت الله تسخیری، بعد از این دو حادثه غربی ها استراتژِی برخورد با جهان اسلام را عوض کردند. بنابراین مسلمانان باید هوشیار و بیدار باشند.
او گفت: همانطور که پیامبر اسوه انسانها است، مسلمانان نیز باید اسوه تاریخ تمدن باشند. لذا به برکت خون شهدای اسلام و انقلاب اسلامی و روحیه ضد استکباری مجاهدین مسلمان این مسیر محقق خواهد شد