ششمین جشنواره قند پارسی، دهم حوت (اسفند) سال روان، با پیام دکتر سید مخدوم رهین، وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان در سالن سوره حوزه هنری تهران گشایش می‌یابد. محمدصادق دهقان، دبیر ششمین جشنواره قند پارسی با اعلام این مطلب گفت: «جشنواره قند پارسی به سنت سال‌های گذشته، در دو روز دهم و یازدهم حوت (اسفند) […]

ششمین جشنواره قند پارسی، دهم حوت (اسفند) سال روان، با پیام دکتر سید مخدوم رهین، وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان در سالن سوره حوزه هنری تهران گشایش می‌یابد.

محمدصادق دهقان، دبیر ششمین جشنواره قند پارسی با اعلام این مطلب گفت: «جشنواره قند پارسی به سنت سال‌های گذشته، در دو روز دهم و یازدهم حوت (اسفند) برگزار می‌شود که امسال به نکوداشت دکتر محمدسرور مولایی؛ مثنوی‌پژوه، بیدل‌شناس و مصحح بزرگ افغانستانی اختصاص دارد».

دبیر جشنواره قند پارسی درباره پشتیبانان این جشنواره چنین گفت: «شماری از نهادهای افغانستانی و ایرانی، خانه ادبیات افغانستان را در برگزاری ششمین جشنواره قند پارسی یاری خواهند کرد. وزارت اطلاعات و فرهنگ توریزم جمهوری اسلامی افغانستان، بخش فرهنگی سفارت کبرای جمهوری اسلامی افغانستان در تهران، انتشارات عرفان و خانه کودکان افغانستان، نهادهای افغانستانی حامی قند پارسی هستند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران، مر کز آفرینش‏های ادبی حوزه هنری ، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، انجمن دوستی ایران و افغانستان، فرهنگستان هنر، شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی و مؤسسه فرهنگی اکو هم نهادهای ایرانی هستند که خانه ادبیات افغانستان را در این دوره از جشنواره حمایت می‌کنند».

دهقان با بیان این‌که دبیرخانه جشنواره به صورت شبانه‌روزی برای برگزاری هرچه بهتر این دوره از جشنواره قند پارسی تلاش می‌کند، از پایان داوری‌های جشنواره قند پارسی خبر داد. وی افزود: «با پایان یافتن مهلت ارسال آثار ادبی به دبیرخانه ششمین جشنواره ادبی قند پارسی، ۳۱ داستان‌نویس با ۷۵ داستان، ۶۵ شاعر با ۳۰۰ قطعه شعر نو و ۴۰ شاعر با ۱۶۰ قطعه شعر کلاسیک در این رقابت ادبی شرکت کردند. این افراد از شهرهای مختلف افغانستان و ایران و نیز از کشورهای ترکیه، فرانسه، هلند و نیوزیلند به جشنواره اثر فرستادند». به گفته وی، «در مجموع، نه نفر به عنوان مقام‌های اول تا سوم در سه رشته شعر کلاسیک، شعر آزاد و داستان معرفی می‌شوند و به فراخور نتایج داوری‌های نهایی، برخی افراد نیز در این سه رشته شایسته قدردانی شناخته خواهند شد».

دبیر جشنواره قند پارسی با اشاره به این‌که داوری‌های ششمین دوره قند پارسی هم‌چون دوره‌های گذشته با حضور داوران افغانستانی و ایرانی برگزار شد، درباره فرآیند داوری‌ها چنین توضیح داد: «هدف ما از برگزاری داوری به صورت ترکیبی از داوران افغانستانی و ایرانی، افزایش ضریب اطمینان و جامعیت در داوری‌هاست تا هم شرکت‌کنندگان داخل افغانستان و هم شرکت‌کنندگان مقیم ایران به دلیل برخی تفاوت‌های موجود در فضای ادبی دو کشور از گردونه رقابت سالم و درست بر کنار نمانند.» وی در همین زمینه افزود: «مدیریت علمی جشنواره برای دست‌یابی به هدف خانه ادبیات از برپایی چنین همایشی که شناسایی استعدادهای جوان در عرصه شعر و داستان است، بر همه مراحل داوری نظارت می‌کند. به مدد همین دقت نظر است که بسیاری از فعالان کنونی ادبیات افغانستان در داخل و خارج کشور از کسانی هستند که در یکی از جشنواره‌های قند پارسی، برای نخستین بار، معرفی شده، رتبه آورده یا برگزیده شده‌اند». گفتنی است محمدکاظم کاظمی، قنبرعلی تابش، مصطفی محدثی خراسانی، ابوطالب مظفری، محمدرضا گودرزی و تینا محمدحسینی، داوران دو بخش شعر و داستان این دوره از جشنواره قند پارسی بودند.

دهقان یکی از ویژگی‌های دو جشنواره اخیر قند پارسی را افزایش روزافزون شمار شرکت‌کنندگان از داخل افغانستان دانست و گفت: «از جشنواره چهارم، حضور شرکت‌کنندگان از داخل افغانستان در این رقابت آغاز شده و تا این دوره، روند صعودی داشته است. دلیل آن نیز گسترش‌ یافتن دوباره فعالیت‌های ادبی و فرهنگی فعالان ادبی افغانستان در طول سال‌های اخیر، افزایش میزان دسترسی جمعیت فراوانی در افغانستان به خدمات اینترنتی و حضور اثرگذار خانه ادبیات در عرصه ادب و فرهنگ افغانستان است». بنا بر اعلام دبیر جشنواره قند پارسی، شماری از شاعران و نویسندگان افغانستانی از داخل افغانستان و نیز شاعران و نویسندگان ایرانی در بخش چشم‌انداز ادبیات معاصر ایران در جشنواره حضور خواهند داشت و تعدادی از شخصیت‌های ادبی، فرهنگی و علمی افغانستان و ایران در این همایش دو روزه سخنرانی می‌کنند.

معاون خانه ادبیات افغانستان درباره فعالیت‌های این نهاد ادبی و فرهنگی در افغانستان نیز چنین اظهار داشت: «خانه ادبیات افغانستان فعالیت‌هایش را در کشور با گشایش دفتر خود در سال ۱۳۸۷ در کابل آغاز کرد که تاکنون پانزده سلسله همایش نقد ادبی «شب‌های کابل»، چهار نشست دو ماهانه «کتاب ماه» و شماری ویژه‌برنامه‌های ادبی دیگر به مناسبت‌های مختلف، برگزار و نزدیک به بیست اثر ادبی از اهل قلم افغانستان را منتشر کرده است. هم‌چنین در مدت برگزاری «جشن باستانی گل سرخ» در آغاز سال جدید خورشیدی، دومین دوره جایزه کتاب «نوروز» را در کابل برگزار می‌کند».

محمد جانان خبرنگار بخدی- تهران