جشنواره فیلم استکهلم از ۱۰ تا ۲۱ نوامبر (۱۹ تا ۳۰ آبان ۱۴۰۰) با نمایش حضوری و آنلاین ۱۰۰ فیلم در پایتخت سوئد برگزار می‌شود. صحرا کریمی فیلمساز مطرح افغانستانی و رئیس سابق نهاد «افغان فیلم» به عنوان ریاست هیات داوران دوره آتی از جشنواره بین‌المللی فیلم استکهلم انتخاب شد. خانم کریمی پس از تسلط […]

جشنواره فیلم استکهلم از ۱۰ تا ۲۱ نوامبر (۱۹ تا ۳۰ آبان ۱۴۰۰) با نمایش حضوری و آنلاین ۱۰۰ فیلم در پایتخت سوئد برگزار می‌شود.
صحرا کریمی فیلمساز مطرح افغانستانی و رئیس سابق نهاد «افغان فیلم» به عنوان ریاست هیات داوران دوره آتی از جشنواره بین‌المللی فیلم استکهلم انتخاب شد.

خانم کریمی پس از تسلط طالبان بر کابل، از ترس جان خود از افغانستان فرار کرد. روز ۱۵ اوت، بعد از ورود طالبان به کابل، ویدئویی از صحرا کریمی در سطح بسیار گسترده‌ای منتشر شد. او در این ویدئو، خبر ورود طالبان را می‌داد و می‌گفت که راهی جز فرار نمانده است.

پیش از تسلط طالبان بر کابل، صحرا کریمی با انتشار پیام تصویری رفتار جامعه جهانی در پی پیشروی طالبان در افغانستان انتقاد کرد و گفت که جهان به افغانستان پشت کرد.

این فیلمساز جوان و موفق در روز ۲۰ ماه مه سال ۱۹۷۵ در تهران پایتخت ایران در خانواده‌ای افغانستانی‌الاصل به دنیا آمد. او تحصیلات دوران ابتدایی و متوسطه را در ایران سپری کرد و رشته دبیرستانی‌اش ریاضی فیزیک بود.

وی در زمینهٔ بازیگری نخستین نقش خود را در فیلم دختران خورشید به کارگردانی مریم شهریار (برندهٔ جایزه در جشنواره‌های جهانی فیلم مونترال و براتیسلاوا در سال ۲۰۰۰ میلادی) بازی کرد.

صحرا برای مدتی کوتاه دانشجوی رشتهٔ مهندسی عمران در دانشکدهٔ مهندسی دانشگاه شهید چمران اهواز بود. او دارای دو مدرک لیسانس در رشتهٔ کارگردانی فیلم مستند و کارگردانی فیلم داستانی، مدرک فوق‌لیسانس در رشتهٔ کارگردانی فیلم داستانی و مدرک دکترا در رشتهٔ کارگردانی فیلم داستانی با گرایش نشانه‌شناسی و زیبایی‌شناسی در سینما است.

این کارگردان سینما دکترای کارگردانی فیلم داستانی از دانشگاه هنر و فیلم جمهوری اسلواکی را دریافت کرده‌است. او نخستین و تنها زن در افغانستان است که دارای مدرک دکترای سینما و فیلم‌سازی می‌باشد.

فیلم «حوا، مریم، عایشه» نخستین فیلم بلند صحرا کریمی است که به داستان سه زن افغان، با سه پیشینه متفاوت و انتخاب‌های دشوار پیش‌روی ‌آن‌ها می‌پردازد.

آنجلینا جولی در حمایت از این ساخته فیلمساز افغانستانی نوشت: «فیلمی تاثیرگذار که با ظرافت زندگی‌ زنان جوان در افغانستان معاصر را روایت می‌کند. در فیلم، وقار، زیبایی و روح زنان افغان نشان داده می‌شود. زنانی که عشق، دوستی، خانواده، ازدواج و مادرانگی را هدایت می‌کنند.»

این فیلم با استفاده از هنرپیشگان و عوامل پشت صحنه افعانستانی تولید شده است. کتایون شهابی، تهیه‌کننده ایرانی، تهیه و توزیع این اثر سینمایی را به عهده دارد.

صحرا کریمی فیلم‌های کوتاه زیادی ساخته، اما فیلم داستانی او به نام “نسیمه، خاطرات روزانهٔ دختری مهاجر” از موفقیت بین‌المللی برخوردار شد.

وی تاکنون بیش از سی فیلم کوتاه داستانی و مستند و چندین فیلم نیمه‌بلند داستانی و یک فیلم بلند مستند ساخته‌است.

آثار صحرا در بیش از صد و پنجاه جشنوارهٔ فیلم بین‌المللی شرکت کرده‌اند و جوایز متعددی گرفته‌اند. آخرین فیلم «زنان افغان پشت فرمان رانندگی» تقریباً در ۳۰ جشنوارهٔ بین‌المللی فیلم در سراسر دنیا شرکت کرده‌است که نزدیک به ۲۲ جایزه از جمله بهترین فیلم مستند سال ۲۰۱۰ اسلواکی را نصیب خود کرد.

خانم کریمی در دو سال گذشته کارنامه خوبی در «افغان فیلم» از خود بر جا گذاشت. او تلاش داشت صنعت فیلم سازی افغانستان را اصلاح کرده و گسترش دهد.

خانم کریمی اخیراً گفته که مایل است از حضور طالبان در کابل و فرار خودش از این شهر، فیلم بسازد.

سی‌ودومین دوره جشنواره فیلم استکهلم از ۱۰ تا ۲۱ نوامبر با نمایش حضوری و آنلاین ۱۰۰ فیلم در پایتخت سوئد برگزار می‌شود. هیات داوران این رویداد سینمایی درباره برنده جایزه اسب برنزی برای بهترین فیلم و جایزه اسب آلومینیومی برای بهترین کارگردان، بهترین فیلم اول، بهترین تصویربرداری، بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر مرد و زن تصمیم‌گیری خواهد کرد.

صحرا کریمی علاوه بر ریاست هیات داوران جشنواره استکهلم، در میزگردی که با هدف آگاهی‌افزایی درباره تهدیدهایی که امروز در افغانستان متوجه هنرمندان و زنان است، شرکت خواهد کرد.

خانم «گیت شاینیوس » دبیر جشنواره استکهلم درباره انتخاب صحرا کریمی به عنوان رئیس هیات داوران این جشنواره گفت:

  • پشت فیلمسازان شجاعی چون صحرا کریمی می‌ایستیم و از تریبون خود برای به اشتراک گذاری پیام او درباره بحران در افغانستان استفاده می‌کنیم. مایه افتخارمان است که صحرا کریمی دعوت ما را برای ریاست هیات داوران جشنواره استکهلم قبول کرد.