حجت الله ایوبی روز ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ در مراسم امضا تفاهم نامه آغاز بکار این سازمان در محل پاویون بیست و ششمین نمایشگاه کتاب تهران با حضور سید محمد حسینی و شاهرخ اسرای وزرای فرهنگ دو کشور ایران و تاجیکستان گفت از مدتها قبل برنامه تشکیل و تاسیس این سازمان مطرح بوده و، دولت و […]

حجت الله ایوبی روز ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ در مراسم امضا تفاهم نامه آغاز بکار این سازمان در محل پاویون بیست و ششمین نمایشگاه کتاب تهران با حضور سید محمد حسینی و شاهرخ اسرای وزرای فرهنگ دو کشور ایران و تاجیکستان گفت از مدتها قبل برنامه تشکیل و تاسیس این سازمان مطرح بوده و، دولت و وزارت فرهنگ افغانستان با تشکیل چنین سازمانی موافقت کرده و متن این اساسنامه و اعلامیه آن در تهران به امضا رسیده است و مقر این سازمان در تهران و دبیرکلی آن به وی واگذار شده است.
این سازمان به عنوان یک تشکیلات بین المللی با اهدافی چون تقویت پیوندهای فرهنگی، علمی، آموزشی و اجتماعی بین ملت ها با ویژه نخبگان، دانشمندان، ادیبان و هنرمندان منطقه، تقویت همکاری در زمینه های تاریخ، فرهنگ و ادبیات، مردم شناسی، انسان شناسی، باستان شناسی و گردآوری و نگهداری میراث مشترک فرهنگی و معماری کشورهای عضو، ترویج و تشویق هنرهای اصیل ملی و بومی، ایجاد پیوندهای فرهنگی و ادبی در کشورها، حمایت از ایجاد و گسترش رشته ها، مراکز آموزشی و دانشگاهی و تحقیقات پیرامون مشترکات فرهنگی، حمایت از پژوهش ها در زمینه فرهنگ و تمدن و ادبیات مشترک، احیای آیین های مشترک و تلاش جهت شناساندن آنان به سایر ملل و…تلاش می کند تا با حفظ میراث مشترک فرهنگی، معرفی تاریخ و تمدن مشترک به گسترش و تقویت پیوندهای فرهنگی بین کشورهای حوزه تمدنی مشترک بپردازد. در این نوشتار به نحوه شکل گیری، بررسی اهمیت این سازمان و تاثیر آن در همگرایی بین سه کشور ایران، تاجیکستان و افغانستان خواهیم پرداخت.
لایحه اساسنامه سازمان فرهنگی هنری فارسی زبانان(ایتا) متشکل از سه کشور ایران، تاجیکستان و افغانستان بنا به پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه مورخ ۹۲/۹/۲۷ هئیت وزیران به تصویب رسید و در مورخ ۹۲/۱۱/۵ از سوی حسن روحانی رئیس جمهور وقت برای طی تشریفات قانونی به مجلس تقدیم شد. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی مورخ ۹۵/۸/۱۲ کلیات لایحه سازمان فرهنگی هنری فارسی زبانان را در صحن علنی مجلس تصویب کردند.
در مقدمه توجیهی اساسنامه این سازمان آمده است : به منظور صیانت از میراث مشترک فرهنگی و معرفی تاریخ و تمدن مشترک و نیز گسترش و تقویت ادبیات غنی منطقه و نیز تقویت پیوندهای فرهنگی بین کشورهای حوزه تمدنی مشترک، یک سازمان توسط کشورهای عضو تشکیل می شود.
علی لاریجانی رئیس وقت مجلس شورای اسلامی پنج روز بعد لایحه سازمان فرهنگی هنری فارسی زبانان را برای تایید به شورای نگهبان ارسال کرد. مجددا این لایحه در مورخ ۹۵/۱۱/۲۴ با رفع ایرادات شورای نگهبان به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و در جلسه مورخ ۹۵/۱۲/۴ شورای نگهبان مورد تایید قرار گرفت.
در نهایت قانون اساسنامه سازمان فرهنگی هنری فارسی زبانان توسط حسن روحانی رئیس جمهور وقت در مورخ ۹۵/۱۲/۱۵ برای اجرا به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت ابلاغ شد. ولی متاسفانه این قانون تاکنون به مرحله اجرا در نیامده است. اما در کمال ناباوری شهرداری مشهد در سال ۱۳۹۹ به منظور پیوستن به شبکه جهانی شهرهای خلاق به پیشنهاد حجت الله ایوبی دبیر کمیسیون ملی یونسکو متولی موسسه فرهنگی هنری فارسی زبانان در مشهد شده است و معلوم نیست بر اساس کدام معیار قانونی نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اجرای این ماموریت نادیده گرفته شده است. استفاده از چنین ظرفیتی توسط شهرداری مشهد قابل تقدیر است اما نه به قیمت زیر پا گذاشتن قانون./رنا
با توجه به اینکه یکی از اهداف اساسی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گسترش مناسبات فرهنگی با ملل و اقوام مختلف به خصوص مسلمانان است، متاسفانه تاکنون به جایگاه فرهیختگان و فعالان فرهنگی و هنری در نظام سیاستگذاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه جدی نشده است.
سازمان فرهنگی هنری فارسی زبانان می تواتد فصل جدیدی از تقویت ظرفیت های مشترک فرهنگی و تمدنی بین ملت های فارسی زبان از جمله مهاجران افغانستانی در ایران باشد. بندهایی از ماده ۱، اهداف وظایف اساسنامه سازمان فرهنگی هنری فارسی زبانان به صراحت به تقویت پیوندهای فرهنگی، علمی، آموزشی بین ملت هابه ویژه نخبگان منطقه، همکاری در زمینه های تاریخ، فرهنگ و ادبیات….، ایجاد پیوندهای فرهنگی و ادبی در کشورها از طریق تاسیس اتحادیه ها…، احیای آئین های مشترک، برگزاری برنامه های فرهنگی مشترک، شناسایی و معرفی میراث فرهنگی و تمدنی مشترک، بکارگیری سایر اقدامات ضروری جهت ایجاد پیوندهای عمیق تر بین ملت ها…توجه دارد.
سازمان فرهنگی هنری فارسی زبانان به عنوان یک تشکیلات فرا ملی و منطقه ای در چارچوب اساسنامه و طبق مقررات مصوب خود دارای ارکان شورای وزیران ، شورای نمایندگان و دیرخانه و همچنین برنامه ها و ماموریت هایی است.