«علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی ایران امروز در اجلاس چالش‌های مبارزه با تروریسم در پاکستان گفت:امیدوارم برگزاری این نشست بتواند به راهکارهای مناسب در جهت تقویت همکاری و همدلی میان مجالس، دولت ها و مردم کشورهای منطقه و غلبه بر چالش‌ها و مشکلات موجود به ویژه در عرصه مبارزه با تروریسم دست یابد. وی […]

«علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی ایران امروز در اجلاس چالش‌های مبارزه با تروریسم در پاکستان گفت:امیدوارم برگزاری این نشست بتواند به راهکارهای مناسب در جهت تقویت همکاری و همدلی میان مجالس، دولت ها و مردم کشورهای منطقه و غلبه بر چالش‌ها و مشکلات موجود به ویژه در عرصه مبارزه با تروریسم دست یابد.

وی در دیدار با ایاز صادق رئیس مجلس و رضاربانی رئیس مجلس سنای پاکستان از اقدامات مجلس ملی این کشور تشکر کرد.

به گزارش جیو،لاریجانی گفت: عدم نتیجه ائتلاف‌ها برای مبارزه با تروریسم به پیچیدگی این موضوع باز می‌گردد.

لاریجانی اظهار داشت:کشورهای حوزه موسوم به حلقه طلایی دارای ظرفیت‌های گسترده اقتصادی، انسانی، فناوری و جغرافیایی، برای پیشرفت هستند اما پدیده تروریسم، مانع توسعه،رفاه و پیشبرد اهداف مدنظر دولت‌ها و ملت‌ها می‌شود.

وی افزود: تروریسم یکی از چالش‌های مهم امروز ما در جهان و به ویژه در آسیا است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ایران اظهار داشت: بیش از سه دهه است که با جریان‌های تروریستی با اشکال مختلف آن در منطقه مواجه هستیم و رفتار کشورها نیز در این دوران مختلف بوده است.

لاریجانی خاطر نشان کرد:با توجه به اینکه در گذشته با جریان‌های مختلف تروریسم در منطقه مواجه بوده‌ایم اکنون می‌توان با تحلیلی واقع‌بینانه هم به ریشه‌های تروریستی دست یافت و هم ارزیابی درستی از نوع مقابله با آن‌ها داشت.

وی افزود: در یک نگاه کلی به سیر تاریخی رشد تروریسم در می‌یابیم که تروریسم در جهان از مبانی متفاوتی برخوردار است.

علی لاریجانی ادامه داد: علت و بستر اصلی تروریسم، فرهنگی است و سخن از فرهنگی است که در این دوره سی و اندی سال تفکر خاصی را به اذهان ساده و کم اطلاع عرضه کردند.

 وی افزود: علاقه به دین برخی را به سوی نوعی مبارزه افراطی سوق داد که غیر قابل پذیرش است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ایران: بدون تردید در تفکر اسلامی مبارزه با ظلم و استعمار یک رکن محسوب می شود اما تفکر دینی افراطی که اختصاص به وهابیت دارد مسیر این مبارزه را از جایگاه اصلی خود به سوی دیگر منحرف کرد.

لاریجانی گفت: تفکر وهابی برادرکشی را رواج داد و آن‌ها همه فرق اسلامی غیر از خودشان را کافر می‌دانند.

 وی اظهار داشت: اشغال افغانستان چه توسط شوروی سابق و چه توسط آمریکایی‌ها و ناتو در این دوره عامل ایجاد و گسترش گروهای تروریستی شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ایران تأکید کرد: این امر از نظر روانشناسی امری طبیعی است، وقتی سربازان کشورهای اشغالگر با مردم یک کشور رفتاری خشونت آمیز و غیر انسانی دارند، مردم و بخصوصی نسل جوان تحمل نمی‌کنند.

لاریجانی گفت: وقتی مردم افغانستان می‌بینند مراسم عروسی آنها با بمباران آمریکایی‌ها به عزا تبدیل می شود یا به مردم عراق توهین می‌شود ، غیرت دینی و ملی آنان اجازه سکوت و بی‌تفاوتی نمی‌دهد.

وی در ادامه اظهار داشت: سازمان‌های تروریستی توری پهن می‌کردند که این افراد ناراضی در درون آن قرار می‌گرفتند لذا مشاهده می‌کنید، جنگ‌ها و اشغال‌ها در کشورهای منطقه عملا عامل توسعه جریان‌های تروریستی گردید.

 علی لاریجانی تصریح کرد: استفاده سرویس های امنیتی از گروه‌های تروریستی برای رسیدن به هدف خود عامل دیگری بود که با دادن امکانات مالی و سلاح، به رشد چنین گروه‌هایی دامن زد.

لاریجانی ادامه داد: نگاه سرویس‌های امنیتی استفاده ابزاری از ترویست‌ها بود اما توجه نداشتند که این موضوع در سوریه بود، گروه‌های تروریستی هم به آنها نگاه ابزاری داشتند.

وی افزود:آن‌ها همه به صورت تاکتیکی از امکانات استفاده کردند اما بدلیل قواعد خاص خود در شرایط دیگر، مسیر خود را جدا کردند.

لاریجانی تأکید کرد: زمانی وزیرامور خارجه وقت آمریکا با افتخار اعلام می‌کرد داعش را ما بوجود آوردیم با انگیزه‌ای که برای همه ما روشن است اما دیدید که چه به سر آنها و هم پیمانان آنان آوردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ایران با اشاره به منفعت اقتصادی کشورهای استعمارگر در جریان توسعه تروریسم گفت:  چند دهه پیش یکی از کارشناسان آمریکایی گفته بود، موضوع نفت در خاورمیانه مهم تر از آن است که آنرا فقط متعلق به اعراب بدانیم.

وی ادامه داد: بنابراین آمریکایی‌ها سازماندهی کار را به شیوه‌ای انجام دادند که پس از جنگ جهانی تفرقه بر منطقه حاکم باشد تا بتوانند بر منابع انرژی مسلط شوند.