به دنبال جدی شدن گفت‌وگوهای صلح افغانستان، شورای عالی صلح نشست مشورتی را با رهبران و سران احزاب سیاسی در زمینه‌ی چگونگی تامین صلح دایمی در کشور به روز چهارشنبه هژدهم میزان در کابل برگزار کرد. در این نشست افزون بر مسوولان شورای عالی صلح، شمار زیادی از شخصیت‌های سیاسی و حزبی حضور داشتند. یکی […]

به دنبال جدی شدن گفت‌وگوهای صلح افغانستان، شورای عالی صلح نشست مشورتی را با رهبران و سران احزاب سیاسی در زمینه‌ی چگونگی تامین صلح دایمی در کشور به روز چهارشنبه هژدهم میزان در کابل برگزار کرد. در این نشست افزون بر مسوولان شورای عالی صلح، شمار زیادی از شخصیت‌های سیاسی و حزبی حضور داشتند. یکی از اعضای ایتلاف بزرگ ملی در این نشست گفت که قومی شدن و پروژه‌ای شدن صلح، می‌تواند افغانستان را به بحران ببرد.

محمدیونس قانونی عضو ایتلاف بزرگ ملی گفت که اجماع کاملاً ملی و جامع در زمینه صلح به استثنایی عناصر جنگ و طالبان، وجود دارد اما روند صلح افغانستان به یک طرح واضح و جامع نیاز دارد. او بیان کرد که جنگ جاری در افغانستان ریشه منطقه‌ای و جهانی دارد.

آقای قانونی بر آغاز مذاکره با مخالفان دولت تاکید کرد و گفت افغانستان به یک صلح دوامدار و عادلانه نیاز دارد. آقای قانونی بیان کرد که افغانستان تجربه‌ی صلح موقت را داشته است که هیچ‌گونه نتیجه‌ی مثبتی در پی نداشته است.

این عضو ایتلاف بزرگ ملی با اشاره به گفت‌وگوهای غیر مستقیم دولت و طالبان گفت که نباید این روند کنار زده شود. قانونی اضافه کرد که ادامه گفت‌وگوهای غیر مستقیم زمینه مذاکرات مستقیم را فراهم می‌کند.

آقای قانونی گفت که آنان برای بار دوم در زمینه تامین صلح اعلام آماده‌گی می‌کنند: «اگر مذاکرات صلح در یک پروسه قومی و پروژه‌ای تبدیل شود، به بحران بزرگ مواجه خواهیم شد، در روند صلح باید جامعیت اقوام رعایت شود.»

این رهبر جهادی از وضعیت کنونی گفت‌وگوهای صلح ابراز نگرانی کرد و گفت که پیش‌رَوی با این وضعیت، انتخابات ریاست جمهوری را نیز به چالش مواجه خواهد کرد و در این وضع، نگرانی ما هم‌مانند انتخابات پارلمانی باقی است.

قانونی گفت: «پروسه انتخابات باید به گونه‌ای عیار شود که مخالفان دولت نیز خود را شریک این پروسه حس کنند.»

انتخابات شامل مصالحه شود

محمدیونس قانونی پیشنهاد کرد که پروسه انتخابات باید شامل مصالحه شود. او آوازه‌ها مبنی بر مخالفت گروه‎های «مقاومت دیروز» با گفت‌وگوهای صلح را نیز «یک تبلیغ و دروغ» عنوان کرد.

گفت‌وگوهای رسمی با طالبان

محمدکریم خلیلی رییس شورای عالی صلح گفت که اجماع ملی در زمینه صلح به وجود آمده است اما تلاش شود تا راه‌حلی برای تامین صلح پیدا شود.

او گفت افغانستان زمانی به صلح دست پیدا خواهد کرد که دیدگاه شخصیت‌های سیاسی، مردم و تمام حلقات سیاسی و اجتماعی در جامعه گرفته شود. او گفت که «بدون مشورت بزرگان و شخصیت‌های علمی، سیاسی، فرهنگی و جهادی کاری پیش برده نخواهد شد».

او گفت که شورای عالی صلح نشست‌ها و مذاکرات غیر رسمی زیادی با مخالفان دولت داشته و از این رو امیدواریم تا یک میکانیزم عزت‌مندانه در روند صلح پیدا شود. وی تأکید کرد که «کلید صلح واقعی در دست خود افغان‌ها است و با مذاکرات بین‌الافغانی خود باید به یک راه حل دست پیدا کنیم».

اکرم خپلواک رییس دارالانشای شورای عالی صلح نیز خاطر نشان کرد که صلح زمانی تامین می‌شود که همه معتقد به مذاکرات بین‌الافغانی باشیم. آقای خپلواک تاکید کرد که تمامی کشورهای اسلامی از پروسه صلح افغانستان حمایت کرده‌اند و خواهان مذاکرات بین‌الافغانی شدند. آقای خپلواک بیان کرد که ایالات متحده امریکا نیز تامین صلح و مذاکرات بین‌الافغانی را در اولویت توافق همکاری‌شان اعلام کرده و خواهان تامین صلح در افغانستان شده است.

شورای عالی صلح نشست مشورتی را با رهبران و سران احزاب سیاسی در زمینه‌ی چگونگی تامین صلح دایمی در کشور برگزار کرد.

صالح: آجندای صلح، شامل کلیت بافت مردم افغانستان

هم‌چنان امرالله صالح رییس پیشین عمومی امنیت ملی نیز گفت که در ترکیب آجندای صلح کلیت بافت مردم افغانستان باید مد نظر گرفته شود. او گفت که تاکنون تلاش‌ها در مورد صلح پراکنده بوده و تا حالا نزدیک به ۴۰۰ پاسپورت غیر رسمی به مخالفان دولت داده شده است. او گفت که مذاکرات پراکنده، دشمن را قوت می‌بخشد.

داوودزی: طالبان هیچ وقت حاضر به توافق با دولت نمی‌شوند

محمدعمر داوود‌زی عضو شورای حراست و ایتلاف بزرگ ملی اما از مشخص نبودن پایان گفت‌وگوهای صلح انتقاد کرد. او گفت که مذاکرات صلح جریان دارد اما هنوز تعریفی از آخر کار این گفت‌وگوها مشخص نیست. داوودزی افزود که اگر در نتیجه مذاکره با مخالفان دولت افغانستان به تفاهم برسد، آن‌وقت سرنوشت، طالبان، شهروندان، فعالان جامعه مدنی چه خواهد شد.

وزیر پیشین امور داخله و عضو اپوزسیون گفت که دولت و گروه طالبان هیچ گاه به معاهده‌ای نمی‌رسند. او تصریح کرد: «نشست‌هایی که طی چند سال اخیر پیرامون پروسه صلح برگزار کردند اشتباه بوده و مصارف بی‌جا کرده‌‌اند، در سال ۲۰۱۰ مردم در پروسه شورای عالی صلح صلاحیت داده بودند که برای تامین صلح تلاش نمایند و حالی هم باز شورای عالی صلح به ملت و مردم مراجعه کرده و از طریق ایجاد لویه‌جرگه اعتماد را میان مردم و شورا ایجاد و به بار خواهد آورد، در غیر آن صورت به صلح نمی‌رسیم، پیشنهاد ما این است که پشت توافق‌نامه دولت و طالبان را باید رها کنیم، طالبان هیچ وقت حاضر به توافق با دولت حاضر نمی‌شوند؛ لهذا یک سند واضح ایجاد شود که هم طالبان منافع‌شان را در آن میثاق ملی صلح و یا این سند ببینند و هم دولت.»

او برای آغاز گفت‌وگوهای صلح مؤلفه «میثاق صلح» را به معرفی گرفت. او گفت سندی باید وجود داشته باشد که همه در آن شریک باشد.

آقای داوودزی گفت که یک اجماع شکل بگیرد که از طریق گفت‌وگوهای غیر رسمی با طالبان مشورت شود و آنان نیز دخیل این مصالحه شوند.

او گفت که «طالبان حاضر اند که گفت‌وگوهای رسمی آغاز شود، ما چرا از طریق پاکستان برویم و چرا مستقیم با طالبان روی یک سند میثاق صلح بحث نکنیم».