محمد محقق معاون ریاست اجرائیه، در مراسم بزرگداشت از سالیاد شهید عبدالعلی مزاری، وی را نماد وحدت ملی و عدالت‌خواهی در کشور عنوان نمود و بر تحقق آرمان های شهید مزاری در کشور تأکید ورزید. از بیست‌ و ‌سومین سالیاد شهادت استاد عبدالعلی مزاری امروز (جمعه ۱۸ حوت) با حضور مقامات بلندپایه دولتی در کابل […]

محمد محقق معاون ریاست اجرائیه، در مراسم بزرگداشت از سالیاد شهید عبدالعلی مزاری، وی را نماد وحدت ملی و عدالت‌خواهی در کشور عنوان نمود و بر تحقق آرمان های شهید مزاری در کشور تأکید ورزید.

از بیست‌ و ‌سومین سالیاد شهادت استاد عبدالعلی مزاری امروز (جمعه ۱۸ حوت) با حضور مقامات بلندپایه دولتی در کابل گرامی‌داشت به عمل آمد.

آقای محقق در این مراسم صلح را یکی از اهداف شهید مزاری عنوان نموده و روی تأمین صلح در کشور نیز تأکید کرد.

معاون دوم ریاست اجرائیه، با اشاره به اهمیت تأمین امنیت شهروندان در کشور افزود: «در کنار دیگر مشکلات و نابسامانی‌ها  تهدیدات امنیتی نیز یکی از معضلات اساسی در کشور می‌باشد و حتی در پایتخت شهروندان امنیت ندارند».

وی همچنان خطاب به گروه طالبان گفت، از جنگ دست بردارید و به روند صلح بپیوندید و در انتخابات سهیم شوید.

آقای محقق در ادامه صحبت‌هایش، بر عملی شدن طرح امنیتی مناطق مرکزی کشور تأکید نموده گفت، این طرح به شورای امنیت فرستاده شده بود و هنوز از سرنوشت آن خبری نیست که در صورت عملی‌شدن آن، ۸ کندک در مناطق هزاره‌جات ایجاد خواهد شد.

ارتقاء دادن ولسوالی‌های جاغوری و بهسود به ولایت و ایجاد ۱۵ ولسوالی جدید در مناطق مرکزی و هزاره‌جات، از دیگر خواست‌هایی بود که از سوی آقای محقق در این مراسم مطرح گردید.

معاون دوم ریاست اجراییه، نبود عبدالرشید دوستم معاون نخست ریاست‌جمهوری در کشور را یک خلاء بزرگ خوانده و افزود که باید هرچه زودتر زمینه‌ برای بازگشت آقای دوستم به کشور فراهم شود.

با آن‌که تنش‌ها میان عطا محمد نور و ارگ یکی از معضلات دیگر در کشور می‌باشد، اما آقای محقق می‌گوید که تنش‌ میان آقای نور و ارگ در حال حل شدن است.

 

عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه نیز در این مراسم گفت: «استاد مزاری، در پی ایجاد برابری و برادری میان اقوام ساکن در کشور بود که همواره روی وحدت و یکپارچگی بین شهروندان تلاش می‌نمود. حال برای بیرون رفت از این وضعیت بحرانی در کشور، باید راه وی ادامه داده شود».

به گفته او، تأمین صلح و ثبات یکی از اهداف بزرگ شهید وحدت ملی به شمار می‌رود و تا آخر به‌خاطر دست یافتن به این هدف مبارزه کرد و حال که کشور در وضعیت بد امنیتی قرار دارد، باید صلح تأمین گردد.

آقای عبدالله، مردم سالاری را از دیگر اهداف استاد مزاری خوانده و از مردم خواست که در انتخابات‌های پیشرو اشتراک نمایند و باید از رأی مردم به‌گونه درست نگهداری و صیانت صورت گیرد.

احمد ضیا مسعود، نماینده پیشین رئیس‌جمهور در امور اصلاحات و حکومتداری خوب، در این مراسم روی شخصیت و اهداف استاد مزاری صحبت کرد و وی را یک شخصیت ملی خواند.

 

آقای مسعود گفت: «وی در برابر ظلم، تبعیض، بی‌عدالتی و استبداد مبارزه کرد و در شرایط کنونی کشور باید اهداف وی دنبال و عملی گردد».

به گفته او، باید قدرت سیاسی در میان تمام اقوام کشور تقسیم گردد و یک تحول بزرگ سیاسی به‌وجود آید که تمام اقوام کشور در آن سهیم باشند.

آقای مسعود با انتقاد از وخیم شدن وضعیت امنیتی در نقاط مختلف کشور روی افزایش فشارهای نظامی بر مخالفان مسلح تأکید نموده و گفت، تا زمانی‌که بگونه جدی بالای تروریستان فشار وارد نشود، طرح صلح ناکام خواهد بود.

او ادامه می‌دهد که ۵۰ درصد خاک کشور تحت تسلط مخالفان مسلح دولت قرار دارد و حکومت باید فشارهای بیشتر بر مخالفان مسلح دولت وارد کند تا آنان خود بر میز مذاکره و گفت‌وگو حاضر گردند.

از سویی هم آقای مسعود، از تشکیل یک ائتلاف سیاسی بزرگ در آینده نزدیک خبر داد و افزود که یک ائتلاف سیاسی بزرگ متشکیل از چندین حزب سیاسی مطرح کشور در حال شکل‌گیری است.

 

هرازگاهی همایش‌های بزرگ مردمی از سوی مخالفان مسلح دولت مورد تهاجم قرار می‌گیرد و این همایش نیز از گزند حملات تروریستی در امان نماند.

حوالی ساعت ۱۱:۳۰ قبل از ظهر امروز، هنگام سخنرانی محمد محقق، فرد انتحاری منسوب به گروه داعش که تلاش داشت خود را در میان مردم برساند، هنگام تلاشی در بیرون از مصلی شهید مزاری خود را انفجار داد.

وزارت امور داخله گفته است که در این انفجار ۹ نفر کشته و ۱۸ نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند که در میان کشته‌شدگان و زخمیان، منسوبین امنیتی نیز شامل‌اند.

 

یکی از مسئولین ستاد برگزاری این مراسم می‌گوید، فرد مهاجم می‌خواست وارد مصلی شود که هنگام تلاشی خود را انفجار داد.

به گفته او، در این حادثه ۱۳ تن جان باخته‌اند که در این میان، ۹ تن آنان موظفین انتظامات بودند که به‌خاطر تشریفات و تلاشی در آنجا حضور داشتند و متبافی آنان از نیروهای امنیتی بوده است.

از سالیاد شهادت عبدالعلی مزاری، همه‌ساله در افغانستان و سراسر جهان طی همایش‌های با شکوهی تجلیل و گرامی‌داشت به‌عمل می‌آید.