رئیس جمهور کشور قبل از ظهر امروز با اعضای شورای علمای شیعه، شورای عالی تنظیم امور دینی، کمیسیون عالی هماهنگی امنیتی مراسم دینی و نمایندگان هیأت امنای مساجد و تکایا در رابطه با گرامی‌داشت دهه عاشورا، در ارگ ریاست جمهوری دیدار کرد. در این دیدار استاد سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری، سرپرست وزارت امور […]

رئیس جمهور کشور قبل از ظهر امروز با اعضای شورای علمای شیعه، شورای عالی تنظیم امور دینی، کمیسیون عالی هماهنگی امنیتی مراسم دینی و نمایندگان هیأت امنای مساجد و تکایا در رابطه با گرامی‌داشت دهه عاشورا، در ارگ ریاست جمهوری دیدار کرد.

در این دیدار استاد سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری، سرپرست وزارت امور داخله، وزیر حج و اوقاف، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ، رئیس عمومی امنیت ملی، رئیس شورای سرتاسری علمای افغانستان، والی کابل، قومندان امنیه کابل، رئیس امنیت کابل و شماری دیگر از شخصیت‌های دینی حضور داشتند.

رئیس جمهور در این دیدار فرا رسیدن ایام عاشورا را به مردم افغانستان تسلیت گفت و افزود که پیام عاشورا، پیام آزادی، عزت، سربلندی و نپذیرفتن ذلت است و این پیام امروز برای مردم افغانستان بسیار با اهمیت است.

وی با اشاره به جنگ جاری در کشور گفت که امروز باید به مردم افغانستان واضح و روشن بگوییم که ما مدافع فرهنگ و ارزشهای اسلامی هستیم؛ در حالی که طرف مقابل جز خشونت، قتل و بربادی چیزی دیگری نمی‌شناسد.
رئیس جمهور از علمای کشور خواست که در دهه محرم، وحدت فقه شیعه و سنی را برای مردم افغانستان تشریح کنند و در این ایام وحدت ملی و همپذیری مذهبی ما را به نمایش بگذارند و بر آن تأکید کنند.

وی افزود برای سومین بار در دو قرن گذشته صدای الله اکبر از بام خانه‌های مردم افغانستان بلند شد و این نشان می‌دهد که کشور با یک تهاجم روبرو است و ضرورت است که پیام دین اسلام برای مقابله با تهاجم برای مردم رسانده شود.

رئیس جمهور تأکید کرد که امروز، روز مقاومت ملی، وحدت ملی و همبستگی ملی است و ضرورت است که ما برای جلوگیری از فجایع، از قیام عاشورا بیاموزیم.

وی از شورای علمای شیعه افغانستان، شورای عالی تنظیم امور دینی و کمیسیون عالی هماهنگی امنیتی مراسم دینی برای همکاری نزدیک با نهادهای امنیتی در رابطه به تأمین امنیت مراسم دهه محرم تشکر و بر تقویت هماهنگی‌ها، تأکید کرد.

استاد سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری در سخنان خود در این دیدار فرا رسیدن ایام عاشورا را به مردم افغانستان تسلیت گفت و به روح شهدای مردم افغانستان و نیروهای امنیتی و دفاعی کشور، درود فرستاد.

وی از توجه رئیس جمهور به مسائل دینی، بخصوص به مراسم محرم و بهتر برگزار شدن این مراسم در سراسر کشور قدردانی کرد.

معاون رئیس جمهور وضعیت امروز کشور را با وضعیت زمان قیام امام حسین مقایسه کرد و گفت که شرایط و وضعیت امروز ما، شرایط عاشورایی است و باید از آن برای عاشورای خود بیاموزیم.

استاد دانش افزود که امام حسین نه جنگ طلب بود و نه آغازگر جنگ، بلکه در مقابل استبداد، ظلم و بی عدالتی ایستاد و به یک حاکم مستبد و ظالم بیعت نکرد.

وی افزود که شرایط امروز کشور ما نیز مشابه شرایط آن زمان است و گروه طالبان از دولت و مردم افغانستان می‌خواهند که یا بیعت کنند، یا اینکه کشته می‌شوند و راه سومی وجود ندارد.

معاون رئیس جمهور تأکید کرد که در چنین شرایطی، پیروان مکتب امام حسین نمی‌توانند تماشاچی و بی‌طرف باشند، بلکه قاطعانه از کشور، نظام، قانون اساسی و نیروهای امنیتی و دفاعی حمایت می‌کنند.

استاد دانش با اشاره به افزایش خشونت‌ها از سوی گروه طالبان گفت که اکنون جهان نیز می‌داند که طالبان صلح نمی‌خواهند و می‌خواهند از طریق زور و خشونت به پیروزی برسند.

وی افزود که گسترش دامنه خشونت از سوی این گروه را نباید پیروزی آنها تلقی کنیم و انتظار می‌رود که این موج‌ها به زودی فرو بنشیند و مردم سرنوشت خود را در دست گیرند.

شجاع حسین محسنی، منشی کمیسیون عالی هماهنگی امنیتی مراسم دینی و عبدالله افضلی، عضو شورای علمای شیعه افغانستان نیز در این دیدار صحبت و از توجه رئیس جمهور، استاد سرور دانش، معاون رئیس جمهور و نهادهای مسئول به تأمین امنیت مراسم دهه محرم تشکر و قدردانی کردند.

آنها از همکاری و هماهنگی قوی مردم با نهادهای امنیتی در تأمین امنیت مراسم دهه محرم اطمینان دادند و همچنین خواستار تسریع روند تطبیق طرح جامع امنیتی و انکشافی غرب کابل شدند.

رئیس جمهور در سخنان خود در رابطه به پیشنهادات اعضای شورای علمای شیعه، شورای عالی تنظیم امور دینی و کمیسیون عالی هماهنگی امنیتی مراسم دینی گفت که هدایت داده است که این موضوعات به صورت جدی تعقیب شود و از همکاری و هماهنگی مردم تشکر کرد.