حمد الله محب، مشاورامنیت ملی افغانستان می‌گوید گروه طالبان درافغانستان نهاد “یک‌دست و منسجم نیست” و “شماری فرماندهان عمده طالبان به گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) پیوسته‌اند.” آقای محب امروز سه‌شنبه(هفتم آبان/عقرب) درکابل به رسانه‌ها گفت براساس اطلاعات موجود، در زمان انجام مذاکرات طالبان و آمریکا که برای ۹ ماه در قطر ادامه داشت، […]

حمد الله محب، مشاورامنیت ملی افغانستان می‌گوید گروه طالبان درافغانستان نهاد “یک‌دست و منسجم نیست” و “شماری فرماندهان عمده طالبان به گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) پیوسته‌اند.”

آقای محب امروز سه‌شنبه(هفتم آبان/عقرب) درکابل به رسانه‌ها گفت براساس اطلاعات موجود، در زمان انجام مذاکرات طالبان و آمریکا که برای ۹ ماه در قطر ادامه داشت، ملا عبدالقیوم ذاکر، از فرماندهان ارشد نظامی گروه طالبان به داعش پیوست.

این فرمانده طالبان در زمان ملاعمر، رهبر پیشین این گروه به عنوان معاون او انتخاب شده بود و در زمان امارت طالبان نیز از فرماندهان نظامی این گروه به شمار می‌رفت و پس از سقوط طالبان او باز داشت و به گوانتامو منتقل شد.

گفته می‌شود که او در سال ۲۰۰۷ میلادی با گروهی از اتباع کره‌ جنوبی که توسط افراد طالبان به گروگان گرفته شده بودند، مبادله شد.

مشاور امنیت ملی افغانستان گفت که طالبان باید درباره روابطش با کشورها، شبکه‌های قاچاق و شبکه‌های جرمی توضیح دهد.

او تاکید کرد تا زمانی که پاکستان به حمایت از گروه طالبان ادامه دهد، مذاکرات صلح بی‌نتیجه خواهد بود. او اضافه کرد “تا پاکستان نخواهد، طالبان به هیج موافقت صلح نمی‌توانند برسد.”

آقای محب گفت که “اگر طالبان بدون اجازه پاکستان درباره صلح به موافقت هم برسد جنگ در افغانستان ادامه خواهد یافت و داعش جایگزین طالبان خواهد شد.”

او تاکید کرد که دولت افغانستان درباره مذاکره با گروه طالبان هیج پیش شرطی ندارد، و افزود که حکومت افغانستان به این نتیجه رسیده که “گروه طالبان یک دست نبوده و بر جنگ نیز کنترل ندارد.”

مشاور امنیت ملی افغانستان افزود برای این‌که ثابت شود گروه طالبان کنترل بر افرادش دارد، حکومت افغانستان آتش‎بس یک ماهه را پیشنهاد می‌کند که در این مدت مذاکرات صلح نیز ادامه یابد.

او علاوه کرد که برای ایجاد صلح دایمی موافقت کشورهای همسایه افغانستان و کشورهای دخیل در قضایای این کشور یک امر قطعی است.

آقای محب افزود که موافقت نامه‌های آمریکا و ناتو نیز باید در آینده بررسی و روابط آینده کابل و این کشورها بازنگری شود.

طالبان سخنان آقای محب را “پروپاگند” خوانده و افزوده که گفته‌های مشاور امنیت ملی افغانستان “قابل واکنش و تبصره نیست” و در این باره ابراز نظر نمی‌کند.

در همین حال، عمران خان، نخست وزیر پاکستان در دیدار با زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا برای صلح افغانستان گفته است که تمام طرف‌های درگیر در افغانستان باید گام‌های عملی برای کاهش میزان خشونت بردارند.

او گفته است پاکستان مجددا حمایت “دوامدار و صمیمانه” خود را از روند صلح افغانستان اعلام می‌کند.

نخست وزیر پاکستان همچنین خاطرنشان کرده بود که باید از روایت‌های منفی و انجام تلاش‌ها برای تضعیف پیشرفت‌های انجام شده، خوداری شود.