برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت‌وگو در خصوص نشست همسایگان افغانستان در تهران با دکتر محسن پاک آئین، دیپلمات با سابقه کشور به صورت تلفنی گفتگو کرد. محسن پاک آئین با اشاره به تحولات سریع در افغانستان گفت: خروج غیر مسئولانه آمریکا و به قدرت رسیدن طالبان مهم‌ ترین اتفاقاتی است که در چند ماه […]

برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت‌وگو در خصوص نشست همسایگان افغانستان در تهران با دکتر محسن پاک آئین، دیپلمات با سابقه کشور به صورت تلفنی گفتگو کرد.

محسن پاک آئین با اشاره به تحولات سریع در افغانستان گفت: خروج غیر مسئولانه آمریکا و به قدرت رسیدن طالبان مهم‌ ترین اتفاقاتی است که در چند ماه گذشته در این کشور رخ داده است. طالبان پس از به قدرت رسیدن وعده هایی داده‌ا ند که رعایت معیارهای اسلامی، انسانی و بین المللی و همچنین تشکیل دولت فراگیر در رأس آن ‌ها بود اما این وعده ها هنوز محقق نشده است.

وی افزود: ظهور مجدد گروه تروریستی داعش در افغانستان یکی دیگر از تحولاتی است که در این کشور رخ داده است و در این راستا طی دو هفته اخیر اقدامات تروریستی علیه مساجد شیعیان انجام داده است که هدف آن تفرقه افکنی میان مسلمانان است.

این دیپلمات با سابقه کشور در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو با تأکید بر اینکه شرایط افغانستان ضرورت هماهنگی میان کشورهای همسایه این کشور را طلب می کند، اظهار کرد: در این چارچوب، ایران بانی و میزبان نشست کشورهای همسایه افغانستان شده است و روز چهارشنبه کشورهای همسایه افغانستان در تهران حاضر خواهند بود.

وی ضمن اشاره به اشتراکات نظر کشورهای همسایه افغانستان عنوان کرد: همه این کشورها معتقد هستند مقدمه شناسایی دولت طالبان در عرصه بین الملل این است که یک دولت فراگیر و با حضور همه اقوام و مذاهب تشکیل شود تا به این شکل یک دولت مردمی و دارای مقبولیت داخلی داشته باشد. طالبان با انجام این اقدامات می تواند مشروعیت بین المللی را کسب کند.

پاک آئین درباره دیگر نظرات مشترک کشورهای همسایه افغانستان در خصوص این کشور بیان کرد: دولت طالبان نباید اجازه دهد تهدیدی از خاک این کشور علیه امنیت کشورهای همسایه صورت بگیرد. طالبان باید اراده قوی برای مبارزه با تروریسم در افغانستان داشته باشد که امروز در چهره داعش در این کشور به نمایش گذاشته است.

وی با بیان اینکه نمایندگان کشورهای همسایه افغانستان یک پیام واحدی را به طالبان و دولت افغانستان خواهند رساند، عنوان کرد: طالبان چاره ای جز کسب مشروعیت بین المللی ندارد و مسیر پذیرش طالبان در جامعه جهانی از دیدگاه همسایگان افغانستان عبور می کند. همسایگان این کشور دیدگاه های مشترکی دارند و جامعه جهانی قطعاً به این دیدگاه ها توجه خواهند کرد.

این دیپلمات با سابقه کشور افزود: دولت طالبان برای اینکه بتواند با دنیا کار کند و همکاری های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی داشته باشد، چاره ای ندارد جز اینکه نظر جامعه جهانی و همسایگان را جلب کند.