انجمن دوستی ایران و افغانستان هفت سال است به صورت رسمی تأسیس شده اما رئیس این انجمن معتقد است که بیش از ۲۵ سال در زمینه همکاری های مشترک ایران و افغانستان فعالیت صورت می گیرد. روزنامه ایران : رضا اسماعیلی، رئیس انجمن دوستی ایران و افغانستان درباره نقاط اشتراک فرهنگی و دینی بین ملل افغانستان […]

انجمن دوستی ایران و افغانستان هفت سال است به صورت رسمی تأسیس شده اما رئیس این انجمن معتقد است که بیش از ۲۵ سال در زمینه همکاری های مشترک ایران و افغانستان فعالیت صورت می گیرد.

روزنامه ایران : رضا اسماعیلی، رئیس انجمن دوستی ایران و افغانستان درباره نقاط اشتراک فرهنگی و دینی بین ملل افغانستان و ایران در گفت و گو با ایران توضیح داد: با توجه به پیشینه جغرافیایی و تاریخی ایران ، سنت‌های مشترک بین ملل ایران و افغانستان بسیار دامنه‌دار و گسترده است، از نوروز باستانی گرفته تا اعیاد فطر و قربان همه نشاندهنده شباهت‌های دینی و فرهنگی این دو کشور است.
وی با اشاره به علاقه‌مندی ایرانیان و افغان ها به شعر و ادب، یادآور شد: نشست‌های شعر و مشاعره امروزه در اقصی نقاط افغانستان بین فارسی و پشتو زبان ها و همچنین مردم ایران برگزار می‌شود و همین امر نشان دهنده نقاط فرهنگی مشترک بین دو کشور است. خوشبختانه از دیرباز مردم افغانستان توجه ویژه‌ای به زبان فارسی و به ویژه مطالعه اشعار شاعران ایرانی نشان می‌دادند و هم اکنون نیز این سنت حفظ می‌شود.
اسماعیلی با تأکید بر اینکه دین اسلام، آیین مشترک این دو کشور بوده و مردم آن تلاش زیادی برای حفظ مقدسات دینی خود صورت می دهند، افزود: قریب به کل مردم افغانستان مسلمان هستند امروزه جلسات ختم قرآن در روزهای خاص بین شیعه وسنی کشور افغانستان برگزار و نمونه این جلسات در ایران نیز برپا می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه زبان فارسی در افغانستان به همراه عربی، زبان دین نیز محسوب می شود، اظهار کرد: آثار و منابع مورد استفاده برای مطالعه و ارائه مباحث دینی به زبان عربی و فارسی است و حتی در گذشته‌ها نیز مدارس دینی افغانستان برای اهل سنت و تشیع دارای منابعی به فارسی بوده و آثاری چون خمسه نظامی به عنوان متون دینی کهن مورد استفاده علاقه‌مندان قرار می‌گرفته است.
وی با تأکید بر اینکه مشترکات فرهنگی و دینی مردم ایران و افغانستان باید دامنه وسیع خود را حفظ کرده و بین مردم گسترده شود، افزود: امروزه مردم ایران کمتر از وقایع فرهنگی افغانستان اطلاع دارند درصورتی که این کشور تنها کشوری است که به لحاظ فرهنگی دارای زبان مشترک و آداب و رسوم نزدیک به ایران است. مزار بسیاری از بزرگان اهل علم و ادب چون خواجه عبدالله انصاری و گوهرشاد بیگم در افغانستان است.
وی با اشاره به ملاقات مکرر با علمای شیعه و سنی افغانستان و سفرهای متعددی که برای ایجاد زمینه همکاری‌های دینی و فرهنگی به این کشورصورت داده ، یادآور شد: انجمن دوستی ایران و افغانستان در این راستا نشست‌های بسیاری با علمای افغانستان برگزار کرده که نتیجه آن برقراری زمینه همکاری برای ایجاد مجمع تقریب مذاهب و نشست‌های آن در برخی نقاط افغانستان و با همکاری علما و شخصیتهای روحانی افغان است.
وی با تأکید بر گام‌هایی که برای تأسیس کتابخانه‌های ویژه و مراکز تحقیقاتی تقریب مذاهب در افغانستان برداشته شده، اظهار کرد: تلاش شده تا در سال ۹۱ چند مرکز کتابخانه ای و تقریبی در شهرهای هرات، کابل و کاپیسا افتتاح شود.
اسماعیلی برخی از فعالیت‌های فرهنگی مشترک میان ایران و افغانستان را برپایی نشست‌های مشترک بویژه با همکاری خانه ادبیات افغانستان در تهران و کابل و دوره‌های آموزشی تراش سنگ‌های قیمتی با حضور ۵۰۰ تبعه افغانی دانست و یادآور شد: در بخش ارزشی نیز با همکاری ملت افغانستان مراسم تجلیل از شهدای جنگ افغانستان برای ترویج فرهنگ ایثارگری برگزار شده و سال گذشته نیز همایش مشترکی با آکادمی علم افغانستان پیرامون توسعه ارتباطات علمی و آموزشی ایران و افغانستان در شهر کابل برپا شد.
رئیس انجمن دوستی ایران و افغانستان با تأکید بر اهمیت چاپ و انتشار کتاب برای مردم افغانستان و کمک به توسعه نشر این کشور تشریح کرد: با توجه به اینکه ملت افغانستان دارای زبان فارسی دری و پشتو هستند برای حفظ این زبان فارسی مشترک نزدیک به ۱۰ اثر از کتاب‌های شهید مطهری و دیوان برخی از شاعران خود افغانستان نظیر دیوان عبدالغفور ندیم کابلی و منشور حکومت امام علی (ع) با حمایت ایران به زبان‌های پشتو و دری چاپ و به افغانستان ارسال شده است.