نمایندگی سازمان ملل متحد در کابل پایتخت افغانستان روز دوشنبه ۲۵ مارس در مورد حمله هوایی نیروهای خارجی در ولایت کندز در شمال شرق این کشور که باعث قربانی غیرنظامیان شد واکنش شدید نشان داده و خواهان تحقیقات جدی در این زمینه شده است. این نمایندگی سازمان ملل با نشر خبرنامه ای نوشت: «طبق یافته […]

نمایندگی سازمان ملل متحد در کابل پایتخت افغانستان روز دوشنبه ۲۵ مارس در مورد حمله هوایی نیروهای خارجی در ولایت کندز در شمال شرق این کشور که باعث قربانی غیرنظامیان شد واکنش شدید نشان داده و خواهان تحقیقات جدی در این زمینه شده است.

این نمایندگی سازمان ملل با نشر خبرنامه ای نوشت: «طبق یافته های ابتدایی یوناما حمله هوایی که توسط قوای بین المللی در شب شنبه(هفته جاری) به حمایت از قوای طرفدار دولت در کندز صورت گرفت ۱۳ فرد ملکی را کشت و سه تن دیگر را زخمی نمود. ۱۰ تن از کسانی کشته شده اطفال بودند».

این خبرنامه ادامه داده است: «یوناما از مسئولین ذیربط و جناح های دخیل در حمالت هوایی میخواهد تا تحقیقات خود را در رابطه به این واقعه آغاز نماید و اقدامات فوری را بمنظور حفاظت افراد ملکی اتخاذ نمایند. از طرفین تقاضا بعمل میاید تا نتایج یافته های خویش را نشر و غرامت لازم را برای قربانیان فراهم نمایند».

از سوی دیگر، سازمان ملل در ماه فوریه امسال گزارش سالانه حفاظت از افراد ملکی در سال ۲۰۱۸ را منتشر کرده و گفته بود، تلفات غیرنظامیان در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال ۲۰۱۷ در نتیجه عملیات هوایی بیشتر بوده است.

در خبرنامه سازمان ملل آمده است: «عملیات‌های هوایی توسط نیروهای نظامی بین‌المللی و همچنین عملیات‌های جستجو که توسط نیروهای امنیتی ملی افغان و گروه‌های مسلح طرفدار حکومت انجام شده است، ۲۴ در صد افزایش در تلفات افرادی ملکی توسط نیروهای طرفدار حکومت بعمل آمده است. یوناما نگرانی خاص خود را در رابطه به تلفات اطفال از سبب حملات هوایی که از سال ۲۰۱۴ بدین‌سو در حال افزایش است، ابراز می‌دارد».

سازمان ملل متحد بازهم از تمام گروه‌های درگیر در افغانستان خواسته است به تعهدات اش در قبال محافظت از افراد غیرنظامی وفادار باشند.