به گزارش حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، فیض محمد عثمانی، وزیر سابق ارشاد، حج و اوقاف جمهوری اسلامی افغانستان در این وبینار ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن میلاد پیامبر (ص) و هفته وحدت اظهار داشت: خداوند متعال شری را در کائنات نیافریده و در پشت صحنه پدیده‌هایی که به ظاهر شر به نظر می رسند خوبی‌ها و فواید […]

به گزارش حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، فیض محمد عثمانی، وزیر سابق ارشاد، حج و اوقاف جمهوری اسلامی افغانستان در این وبینار ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن میلاد پیامبر (ص) و هفته وحدت اظهار داشت: خداوند متعال شری را در کائنات نیافریده و در پشت صحنه پدیده‌هایی که به ظاهر شر به نظر می رسند خوبی‌ها و فواید مختلفی نهفته است؛ بسیاری از بلاها و مصیبت هایی که بر سر انسان می‌آید در حقیقت فرصتی است برای اینکه انسان خود را محاسبه کند و به نقاط ضعفش پی ببرد.

وی افزود: متاسفانه مسلمانان چند دهه است که دچار آفت ها و بلاها مادی شده‌اند و از جمله آن جهل است، سپس عدم ابتکار، عدم خلاقیت و در نهایت تفرقه و چند دستگی که مدت‌هاست گریبانگیر مسلمانان شده است.

وی با بیان اینکه سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که پیدایش این بلاها و مصیبت ها کجاست؟ اظهار داشت: همه این اتفاقات زاییده علت های درونی است که در طبیعت فطرت انسان است همانند خودخواهی،انحصارطلبی،حسادت،کینه و بغض که سبب دو دستگی ها و سبب دوری از همیاری و تعاون می شود و از طرف دیگر متاسفانه دامن زدن به اختلافات مذهبی تحمل نکردن یکدیگر و باعث می‌شود تا دشمنان از این فرصت استفاده کنند؛ بنابراین در چنین شرایطی و برای مهار تمام این مصیبت ها و از بین بردن اختلافات ضروری است که ما با یکدیگر متحد شویم.

وی با اشاره به اینکه وظیفه ما مسلمانان این است که سازمانهای اسلامی را تاسیس کنیم و  صادقانه، با خلوص نیت و با کنار گذاشتن تعصبات مذهبی همدیگر را در آغوش بگیریم گفت: ما مسلمانان همانند یک درخت بی ریشه نیستیم و اصالت فرهنگی و تاریخی داریم.

مولوی عبدالمجید صمیم، استاد دانشگاه شرعیات دانشگاه هرات در ادامه وبینار اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های امت اسلامی این است که امت متحد وامت واحد داشته باشیم، بدون شک همه مسلمانان از شرق تا غرب جهان همواره بر کلمه لآ اِلَهَ اِلّا اللّهُ مُحَمَّدٌ رَسُوُل اللّهِ  باور راسخ دارند.

وی افزود: وحدت یک انتخاب راهبردی برای همه مسلمانان است، از این رو وظیفه آنان این است که همواره در این مسیر تلاش کنند و از ایجاد تفرقه واختلاف بین امت اسلامی دوری جویند.

وی در پایان گفت: بر همه مسلمانان واجب است تا در کنار هم باشند ونگذارند که کشورهای اسلامی قربانی غده های سرطانی اسرائیل شوند و از حقوق مسلمانان  در هرجای از این کره خاکی باشند دفاع کنند.

حجت الاسلام و المسلمین سید علی احمد حلیمی، مدیر حوزه علمیه ثقلین مزار شریف در این وبینار با اشاره به بیماری همه گیر کرونا اظهار داشت: بلا، گرفتاری و مصیبت برای ظالمان و ستمکاران ادب است و برای تنبیه و کیفر اوست، اما برای مومنان بلا گرفتاری و مصیبت امتحان الهی است و باید گفت امتحان الهی برای رشد و شکو فایی استعداد های مومنان است.

وی افزود: مسلمانان از جمله مسئولیت هایی که دارند این است که تلاش کنند تا با انجام واجبات و ترک محرمات و معاصی خودشان را به خدای متعال نزدیکتر کنند و با استغفار، دعا و مناجات، رفع گرفتاری‌ها را از خداوند متعال بخواهند.

وی با تاکید بر این نکته که مسلمانان باید از تفرقه افکنی و پراکندگی دوری کنند گفت: آنها باید بدانند که اگر نزاع کنند ضعیف می‌شوند و عزت و شوکت خود را از دست می‌دهند.

سپس مولوی سید احمد آخوند زاده، رئیس شورای اخوت اسلامی هرات با اشاره به اینکه زمانی که در زمان پیامبر(ص) بیماری طاعون شیوع پیدا کرد پیامبر (ص) فرمودند که این بیماری برای مسلمانان رحمت و برای کفار عذاب است و اگر کسی از مسلمانان به طاعون کرفتار شود توبه و استغفار کند و به خدا رجوع کند تا خداوند دلش به رحم بیاید و طاعون را رفع کند.

وی افزود:شورای اخوت اسلامی امسال با شیوع بیماری کرونا با کمک و همیاری خیرین بسته هایی را برای مستمندان و فقرا آماده کرد تا در این دوران سخت، مشکلاتشان به اندازه ای حل شود.

آخوند زاده تصریح کرد: مسلمانان باید با توجه به سیره نبوی(ص) در غم یکدیگر شریک باشند و به کمک هم بشتابند تا بتوانند از بلا و مصیبت های به وجود آمده رهایی یابند.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد هادی هادی، رئیس بنیاد پیامبر اعظم (ص) افغانستان اظهار داشت: نظافت از ارکان اصلی ایمان انسان است و وقتی نظافت و بهداشت مراعات نشود، یقینا مصیبت‌های جهانی مثل ویروس کرونا همه را زمین گیر می کند و در صف مرگ قرار میگیرند که جز نظاره کردن مصیبتهای مرگ آور هیچ امکان معالجه و گریز از آن نیست.

وی در همین خصوص افزود: شرایط امروز ایجاب می‌کند که ما به دین خدا و پیامبر(ص) عمل کنیم طهارت و نظافت و بهداشت را رعایت کنیم تا لااقل به امراض کشنده جهانی رو به رو نشویم.

وی در پایان گفت: خوب است که مسلمانان احساس مسئولیت انسانی و اسلامی خود را در برابر مظلومین عالم و مستعضعفین جهان از جمله مردم مظلوم فلسطین حفظ کنند و با صداقت و مردانگی از حقوق آنان دفاع کنند.

سپس در ادامه وبینار محمد رحیم افضلی، رایزن فرهنگی سابق افغانستان در ایران با بیان اینکه سی و چهارمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی را در شرایطی برگزار می کنیم که روزنامه فرانسوی بار دیگر بر پیامبر رحمت(ص) توهین  کرده است، گفت:  در چنین شرایطی که نه تنها تنفر مسلمانان بلکه تمامی پیروان الهی و آزادگان را در بر داشته است.

وی افزود: ما شاهد این هستیم که علما و فقهای عادل اصل و اساسشان را برحکومت رسول الله گذاشته اند، آنها کسانی هستند که رضای الهی را مقدم بر تدبیر خود دانسته و از تهمت های ناروا دست برداشته اند اما در عین حال دشمنان همواره  با دروغ و  تخریب به دنبال تیشه زدن به ریشه اسلام ناب محمد(ص) هستند.

وی ادامه داد: اکنون اگر فرصت را از دست بدهیم یزیدیان زمانه کربلاها آفریده و می آفرینند و چه بسا خون‌های پاک و معصوم را می‌ریزانند، بنابراین اگر چنانچه در مقابل بازی‌های وارده بر بزرگان اسلامی که توسط دشمنان اسلام، ساخته شده است مقابله نکنیم و اتحاد نداشته باشیم از زیانکاران خواهیم بود.

مولوی قاری غلام محمد مصئون، عالم و اندیشمند تقریبی از ولایت هرات در ادامه این وبینار تصریح کرد: در جامعه بشری امروز، بدتر از ویروس کرونا مرض اختلاف و نزاعها در کشمکشهای درون امتی است؛امروز کم اعتنایی که مسلمانان نسبت به مسائل دینی خود دارند سبب شده است که دشمنان از این وضعیت سوء استفاده کنند و قیمومیت کشورهای اسلامی را به دست بگیرند.

وی در همین خصوص ادامه داد: امروز اگر مسلمانان این کشمکش­ها را دور بریزند و به قرآن و احکام اسلامی سر فرود آورند هرگز با این توطئه ها روبرو نمی­‌شوند.

 مولوی مصئون با ابراز امیدواری در مورد اینکه مسمانان بتوانند در آینده نزدیک با همبستگی و اتحاد و یکپارچگی مشکلات جامعه بشری را حل کنند، گفت: هدف این است که ما در مسیر رسول الله(ص)  و دین مبین اسلام حرکت کنیم و در راه اعتلای کلمة الله قیام کنیم.

مولوی عبدالرؤوف توانا، رئیس مرکز الشهید توانا الثقافی  در این وبینار گفت:میلاد پیامبر(ص) و هفته وحدت در شرایطی دنبال شده است که شاهد شیوع ویروس کرونا هستیم و در پشت این شرایط اتفاقات مختلفی در سطح جهان درحال رقم خوردن است.

وی اضافه کرد: در این میان ظالمان درحال قتل‌عام مظلومان هستند و برخی از کشورهای اسلامی برای عادی‌سازی روابط خود با ظالمان تلاش می‌کنند که این مسیر آن‌ها راه به عزت نخواهد رسید و لکه ننگی بر آن‌ها خواهد گذاشت.

رئیس مرکز الشهید توانا الثقافی افغانستان با بیان اینکه وحدت و همدلی میان آحاد امت اسلامی از اوجب واجبات است، تصریح کرد: فقط همدلی مسلمانان می‌تواند گره‌گشای چالش‌ها باشد، یقین دارم وجود فعالیت‌های تقریبی به منظور نزدیک شدن دل‌های مسلمانان به یکدیگر می‌تواند زمینه ایستادگی مقابل ظالمان را فراهم کند.

سپس در پایان این وبینار مولوی لطف الله حق پرست، معاون شورای اخوت اسلامی-کابل اظهار کرد: امروز در سراسر جهان شاهد شیوع بیماری کرونا هستیم که همه جوامع را تحت تاثیر قرار داده است و فشار جدی به آنها وارد کرده است.

وی افزود: خداوند متعال در برابر امراض کشنده و مصیبت‌های بزرگ به انسانها صبر و استقامت را عطا کرده است و از آنها میخواهد که در هر شرایطی تقوای خودشان را حفظ کنند.
انتهای پیام/