کنفرانس بین‌المللی نقش کشور های منطقه در “دهه تحول” در افغانستان روز شنبه ۲۹ میزان /مهر با شرکت نمایندگان و کارشناسان حدود سی کشور منطقه و جهان در شهر هرات برگزار شد. این کنفرانس از سوی ‘انیستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان’ با هدف گفت‌و‌گوی همه جانبه در مورد افغانستان در دهه پس از ۲۰۱۴ میلادی، که […]

کنفرانس بین‌المللی نقش کشور های منطقه در “دهه تحول” در افغانستان روز شنبه ۲۹ میزان /مهر با شرکت نمایندگان و کارشناسان حدود سی کشور منطقه و جهان در شهر هرات برگزار شد.
این کنفرانس از سوی ‘انیستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان’ با هدف گفت‌و‌گوی همه جانبه در مورد افغانستان در دهه پس از ۲۰۱۴ میلادی، که موسوم به دهه “تحول” است، برگزار شده‌است.

در این کنفرانس دو روزه که در قلعه تاریخی اختیار‌الدین هرات برگزار شده است، نمایندگان از پاکستان، هند، ایران و آمریکا، با جمعی از کارشناسان داخلی و خارجی شرکت دارند.
هدف کنفرانس

داود مرادیان، رئیس انیستیتوت مطالعات استراتژیک گفت که تا حال تمام توجه‌ها به سال ۲۰۱۴ معطوف بوده است و توجه اندکی به بعد از ۲۰۱۴ شده است.

آقای مرادیان گفت:”هدف ما این است که نگاه‌ها را از ۲۰۱۴ به ۲۰۲۴ تغییر بدهیم. باید بپرسیم که افغانستان ۲۰۲۴ در کجا قرار خواهد داشت؟”.

حسین شیخ الاسلام، مشاور مجلس شورای اسلامی ایران در امور بین المللی نیز گفته است کشورش حاضر است در صورت خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان، در مورد همکاری با افغانستان با آمریکا مذاکره کند.

مسایل امنیتی، اقتصادی و فرهنگی در دهه تحول، محورهای اصلی بحث‌های این کنفرانس اند.

‘بازی‌های منطقه‌ای’

یکی از نکاتی که در این کنفرانس بر آن تاکید شد این بود که افغانستان به جای اینکه میدان رقابت کشورهای منطقه و جهان باشد، باید به عرصه‌ همکاری های منطقه‌ای و بین‌المللی تبدیل شود.

رنگین دادفر سپنتا، مشاور امنیت ملی ریاست جمهوری افغانستان گفت: “ما در بازی میان برادران نه داعیه برادر بزرگ را داریم و نه هم هرگز نقش برادر کوچک را خواهیم داشت”.

آقای سپنتا همچنین افزود: “ما قدرت خود را در یک منطقه همگرا و همسو می بینیم. افغانستان می خواهد معبری باشد میان آسیای میانه و جنوبی.”

قرار است که فردا (یکشنبه ۲۱ اکتوبر) نشست سه جانبه کشور های هند، پاکستان و افغانستان در هرات برگزار شود.

با آنکه این نشست با شرکت مقام های بلند پایه این کشور ها برگزار نمی شود، اما انتظار می‌رود که راه را برای تفاهمات بیشتر در پیوند با مساله افغانستان بین این کشورها هموار کند.