بیست و ششمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران ۳۰ شهریور ماه، به صورت حضوری و آنلاین و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد. در این جلسه نمایندگان بخش خصوصی میزبان غلامرضا شریعتی، رئیس سازمان ملی استاندارد بودند تا مشکلات فعالان اقتصادی در این حوزه را بررسی کنند. امیرحسین چیت‌ساز، از […]

بیست و ششمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران ۳۰ شهریور ماه، به صورت حضوری و آنلاین و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد. در این جلسه نمایندگان بخش خصوصی میزبان غلامرضا شریعتی، رئیس سازمان ملی استاندارد بودند تا مشکلات فعالان اقتصادی در این حوزه را بررسی کنند.

امیرحسین چیت‌ساز، از مدیران انجمن دیاران که به پژوهش در حوزه مهاجرت و سیاست‌های مهاجرتی کشور می‌پردازد، در سخنانی مقوله مهاجرت شهروندان افغانستان به ایران و استفاده از ظرفیت‌های مهاجران این کشور همسایه در ارتقای اقتصاد و کسب‌و‌کار ایران را تشریح کرد.

وی با بیان اینکه، با توجه به تحولات اخیر در افغانستان، پناهجویان این کشور را افراد عادی، نیروی کار غیرماهر، کارآفرینان و صاحبان سرمایه شامل می‌شود، گفت: بر اساس مطالعه صورت گرفته، مهاجران غیرمتخصص افغان، سالانه بالغ بر ۷۰۰ میلیون دلار درآمدهای حاصل از کار در ایران را برای خانواده‌های خود از طریق صرافان جابه‌جا می‌کردند در حالی که روند اخراج این بخش از مهاجران از کشور طی سال‌های اخیر ادامه داشته است.

▪️به گفته چیت‌ساز، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری طی سال گذشته، طرح اعطای اقامت ویژه به نخبگان و کارآفرینان بین‌المللی حاضر در ایران را راه‌اندازی کرد و بر اساس آن، تاکنون ۵۲ نفر از نخبگان خارجی در داخل ایران، موفق به دریافت کارت اقامت ویژه شده‌اند.

▪️وی در همین رابطه، ثبت درخواست ۱۳۰ نفر از متقاضیان اقامت ویژه که هم‌اکنون در افغانستان ساکن هستند را ضروری دانست و همکاری اتاق تهران برای معرفی تجار و صنعتگران خوش‌نام افغان برای اعطای اقامت ویژه به آنان را به عنوان پیشنهاد مطرح کرد.

▪️وی با اشاره به اینکه طی سال ۹۹، بیشترین تعداد سرمایه‌گذاری خارجی ثبت شده در ایران، از سوی افغانستان‌ها صورت گرفت، افزود: تاجران و سرمایه‌داران افغان حاضر در ایران عمدتا تمایل به فعالیت غیررسمی دارند حال آنکه با ایجاد باشگاهی از سرمایه‌داران و تجار بین‌المللی در اتاق تهران که می‌تواند از افغانستان شروع شود، از ظرفیت‌های این افراد در ایجاد تحول در اقتصاد ایران استفاده کرد.