مولود چاووش اوغلو،‌ وزیر امور خارجه ترکیه امروز یکشنبه با حضور در مراسم تحویل سند یک میلیون دلاری کمک افغانستان به صندوق کمیساریای عالی دفتر سازمان ملل متحد برای پناهندگان فلسطینی در استانبول اظهار داشت: مردم افغانستان به علت شرایطی که با آن دست و پنجه نرم می کنند، به ویژه تروریسم و سایر مشکلات، […]

مولود چاووش اوغلو،‌ وزیر امور خارجه ترکیه امروز یکشنبه با حضور در مراسم تحویل سند یک میلیون دلاری کمک افغانستان به صندوق کمیساریای عالی دفتر سازمان ملل متحد برای پناهندگان فلسطینی در استانبول اظهار داشت: مردم افغانستان به علت شرایطی که با آن دست و پنجه نرم می کنند، به ویژه تروریسم و سایر مشکلات، بیشتر از فلسطینی‌ها نیاز به یک میلیون دلار دارند، اما امروز به جهان نشان دادند که آنها چقدر ملت نجیبی هستند.

وی افزود: افغانستان با فراموش کردن مشکلات خود، به خاطر اینکه کودکان پناهنده فلسطینی در اردوگاه ها گرسنه و تشنه نمانده و از تحصیل محروم نشوند،‌ این پول را جمع آوری کرده و به آنها فرستادند. من از تمام مردم افغانستان قدردانی می‌کنم.

وزیر امور خارجه ترکیه همچنین افزود: “در جلسه روز گذشته نشست وزیران امور خارجه سازمان همکاری اسلامی در ابوظبی قرار شد بنیاد جدید توسعه توسط این سازمان تاسیس شود که از طریق این بنیاد نیز به فلسطین کمک ارسال شود. ترکیه نیز در مرحله تاسیس این بنیاد ۱ میلیون دلار کمک خواهد کرد”.

چاووش اوغلو تصریح کرد: “دعوت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ما به عنوان رئیس اجلاس سازمان همکاری اسلامی از همه کشورهای مسلمان و کشورهای دوست به ویژه پس از تصمیم ایالات متحده، برای حمایت از پناهجویان فلسطینی عملا پاسخ داده شد. مردم نجیب افغانستان نیز بی تفاوت نماندند. فلسطینیان کمک های مردم افغانستان را هرگز فراموش نخواهند کرد”.

وی گفت: “ایالات متحده آمریکا به آموزش پناهجویان فلسطینی که در شرایط سخت به سر می برند، از نظر مالی خلل وارد می کند. با استفاده از زور، تلاش می کند طرح های خود را عملی کند. ترکیه از نخستین کشورهایی است که از آرمان فلسطین به شدت حمایت می‌کند. به ویژه در پی تلاش ترکیه آنروا اعلام کرد که برای رفاه پناهندگان فلسطینی در سال ۲۰۱۸، هیچ مشکل مالی وجود ندارد.

گفتنی است،‌ به دنبال فراخوان رجب طیب اردوغان، رئيس جمهور ترکیه در گردهمایی سال گذشته علمای جهان اسلام با موضوع قدس در استانبول برای کمک به پناهجویان فلسطینی، دولت افغانستان یک میلیون دلار به صندوق کمیساریای عالی دفتر سازمان ملل متحد برای پناهندگان فلسطینی کمک کرد.

سند بانکی این مبلغ امروز یکشنبه طی مراسمی در شهر استانبول از سوی عبدالرحیم سیدجان، سفیر افغانستان در ترکیه به پیری کروهنبهول، کمیساریای عمومی دفتر سازمان ملل متحد برای کمک به پناهندگان فلسطینی «اونروا»، تحویل داده شد.