در مراسم يادبود از جان باختن عبدالعلى مزارى که با شليک هاى هاوان مختل شد، حامد کرزى از گفتگوهاى صلح حمايت کرد و رئيس اجرايى گفت که مسئوليت جنگ بر عهدۀ کسانى است که به ادامۀ جنگ تاکيد دارند. عبدالعلی مزاری، پس از محاصره کابل توسط طالبان در زمستان سال ١٣٧٣، به اسارت این گروه […]

 در مراسم يادبود از جان باختن عبدالعلى مزارى که با شليک هاى هاوان مختل شد، حامد کرزى از گفتگوهاى صلح حمايت کرد و رئيس اجرايى گفت که مسئوليت جنگ بر عهدۀ کسانى است که به ادامۀ جنگ تاکيد دارند.

عبدالعلی مزاری، پس از محاصره کابل توسط طالبان در زمستان سال ١٣٧٣، به اسارت این گروه درآمد و طالبان، او را در روز ٢٢ حوت همان سال کُشتند.

حامد کرزى رئيس جمهور پيشين افغانستان، درسخنرانى اش در اين مراسم از شخصيت عبدالعلى مزارى ستايش کرد.

وى در مورد گفتگو هاى صلح نيز صحبت نمود.

کرزى، از جريان مذاکرات صلح ميان ايالات متحده امريکا و گروه طالبان اظهار خشنودى نمود وافزود: «اميدوارم از موقعيتى که به دست آمده، استفادۀ خوب کنيم؛ ما از آغاز کوشش هاى صلح از طرف ايالات متحده امريکا، به همان شدتى و با همان جديتى که مخالف حملات جنگى شان بوديم، از کوشش هاى شان براى صلح استقبال و پشتيبانى مى کنيم و همکارهستيم.»

موصوف اظهار اميدوارى کرد که به زودترين فرصت، براى مذاکرات بين طالبان و حکومت افغانستان نيز زمينه مساعد شود تا افغانستان به صلح پايدار برسد.

موصوف، جنگ را راه حل ندانسته و ادامۀ جنگ را بدبختى و تباهى کشور خواند و افزود: «اميدوارم که در مذاکرات صلح در قطر، با يک آمادگى کامل برويم که به صلح پايدار و باعزت دست يابيم، به يک صلح که افغانستان صاحب حاکميت ملى، استقلال و روبه ترقى باشد دست يابيم.»

وى نشست مسکو براى صلح افغانستان را که به اشتراک نمايندگان گروه طالبان و سران احزاب سياسى افغانستان، به تاريخ ١٦ دلو سال روان برگزار شد، يک نشست کاملا بين الافغانى خواند و گفت که تلاش ها براى مذاکرات بين الافغانى و مذاکرات ميان حکومت افغانستان و طالبان مسلح وجود دارد.

کرزى در خطاب به مردم افغانستان گفت: «دستاوردهايى که در ١٨ سال داشتيم، مطمين باشيد برادران و خواهران و خصوصا خواهران ما، با آمدن صلحى که ما صاحب آن باشيم، صلحى که ما صاحب حقيقى مذاکره باشيم، به صلح دوامدار مى انجامد، متضمن آينده و مترقى مى شود؛ آينده اى که خواهران و جوانان ما به طرف ترقى بيشتر و آرام تر بروند؛ تضمين شده است و در آن تغييرى وارد نمى شود. ما از تاريکى ها گذشته ايم و طرف روشنى ها در حرکت هستيم.»

همچنان محمد حنيف اتمر رئيس تیم صلح و اعتدال و مشاور پیشین امنیت ملی افغانستان، در اين نشست گفت که مزارى طرفدار وحدت ملى و اتحاد اقوام بود و ملت سازى را رمز نجات کشور از جنگ مى دانست و تيم وى، اين راه مزارى را پيش گرفته است.

داکتر عبدالله عبدالله رئيس اجرايى حکومت، در اين مراسم یادبود از بیست ‌و چهارمين سالگرد جان باختن عبدالعلی مزاری، رهبر پیشین حزب وحدت اسلامی افغانستان، که امروز (١٦ حوت) در کابل برگزار شده بود، مزارى را «شهيد وحدت ملى»، مردم دوست و از بين مردم خواند.

وى صلح را آرزوى همه مردم خواند و گفت: «امروز من به اين باور هستم که مسئوليت جنگ بر عهده کسانى است که اصرار به ادامۀ جنگ دارند، زمينه مساعد شده براى گفتگوها؛ اما آنها آماده به گفتگوى فراگير نيستند.»

در حين سخنرانى او صداهاى انفجار در نزديکى مراسم شنيده شد و عبدالله در اشاره به آن گفت: «همين جنايت است، اين تروراست، هيچ وقت ترور به ارادۀ يک ملت حاکم شده نمى تواند، حادثه روز گذشته در ننگرهار يک جنايت بود، مسئوليت گرفتن جنايت، بار گناهان مسئولين آن را بيشتر مى سازد.»

بعد از آن، محمد محقق معاون تکت انتخاباتى محمد حنيف اتمر، به دليل اصابت مرمى هاى هاوان در اطراف مراسم، مراسم را پايان يافته اعلام کرد.

به اساس گزارش ها، در اطراف اين مراسم، ١٢ فير مرمى هاوان اصابت کرده است، که از اثر آن ١٧ تن زخمى و يک تن کشته شده است.

 همچنان گزارش ها مى رساند که عبداللطيف پدارم نامزد رياست جمهورى و هشت محافظ محمد حنيف اتمر نامزد ديگر رياست جمهورى، در اين رويداد سطحى زخمى شده اند.

ذبيح الله مجددى پسر حضرت صبغت الله مجددى رهبر جبهۀ نجات ملى، سخنران ديگر مراسم امروز، همچنان گفت که وحدت ملى و تامين صلح سراسرى از آرزوهاى خاص پدرش[صبغت الله مجددى] و عبدالعلى مزارى بود.

وى افزود که صلح، آرزوى همه افغان ها است و بايد تمام افغان­ها براى وحدت ملى تلاش کنند و از تبعيض ميان يکديگر دورى ورزند.

موصوف، در حاليکه از کوشش ها براى صلح در کشور توصيف نمود؛ اما افزايش حملات اخير طالبان مسلح در ولايات کشور را تاسف بار خواند و از طالبان خواست که اين حملات را توقف دهند و آتش بس نمايند.

وى گفت که جبهۀ نجات ملى، طرفدار انتخابات پاک و عادلانه است و آرزو دارد که انتخابات در فضاى صلح راه اندازى شود و طالبان نيز در اين انتخابات شرکت کنند