برآوردها نشان می‌دهد، در سال ۲۰۱۹ جمعیتی بالغ بر ۲۷۰میلیون نفر تحت عنوان «مهاجران» در خارج از مرزهای کشور محل تولد خود زندگی می‌کنند که حدود ۵/ ۳‌درصد جمعیت دنیا را تشکیل می‌دهند. طبق تعریف سازمان ملل متحد، مهاجر بین‌المللی به افرادی گفته می‌شود که برای مدت ۱۲ماه یا بیشتر، در خارج از مرزهای محل […]

برآوردها نشان می‌دهد، در سال ۲۰۱۹ جمعیتی بالغ بر ۲۷۰میلیون نفر تحت عنوان «مهاجران» در خارج از مرزهای کشور محل تولد خود زندگی می‌کنند که حدود ۵/ ۳‌درصد جمعیت دنیا را تشکیل می‌دهند. طبق تعریف سازمان ملل متحد، مهاجر بین‌المللی به افرادی گفته می‌شود که برای مدت ۱۲ماه یا بیشتر، در خارج از مرزهای محل تولد یا شهروندی خود زندگی کنند. از میان جمعیت مذکور، نزدیک به ۷۵‌درصد در سن کار (بین ۲۰ تا ۶۴ سال)‌‌‌ و دو سوم آنها یعنی ۱۸۰میلیون نفر نیز «نیروی کار مهاجر» هستند. نیروی کار مهاجر به تمامی مهاجران بین‌المللی گفته می‌شود که در حال حاضر اشتغال دارند یا در جست‌‌‌وجوی کار در کشور محل اقامت خود هستند.

🔻یکی از منابعی که می‌توان از آن برای رفع مشکل کمبودهای مقطعی و منطقه‌‌‌ای در بازار کار استفاده کرد، ظرفیت نیروی کار خارجی است. بسیاری از کشورها تجربه‌‌ ایران در زمینه‌‌ افزایش موالید و سپس افزایش سطح تحصیلات را داشته‌‌‌اند که به ایجاد کمبودهایی در بازار کار منتهی شده است. مطالعه‌‌ این تجربه‌‌‌ها نشان می‌دهد که پذیرش مهاجران خارجی یکی از راهکارهای کلیدی و کارآمد برای رفع مشکل جمعیت و نیروی کار است.