بریتانیا در نظر دارد که با وجود تعهد «استقبال گرم» از همکاران محلی نیروهای این کشور در افغانستان، شرایط پذیرفتن آن‌ها در بریتانیا را دشوار تر کند. لندن تعهد کرده است که در چارچوب یک برنامه چند ساله، ۲۰ هزار افغان را در این کشور جابجا کند. به گزارش رنا از گاردین، به تازگی وزارت […]

بریتانیا در نظر دارد که با وجود تعهد «استقبال گرم» از همکاران محلی نیروهای این کشور در افغانستان، شرایط پذیرفتن آن‌ها در بریتانیا را دشوار تر کند. لندن تعهد کرده است که در چارچوب یک برنامه چند ساله، ۲۰ هزار افغان را در این کشور جابجا کند.
به گزارش رنا از گاردین، به تازگی وزارت داخله بریتانیا تغییراتی را در سیاست کمک و اسکان مجدد افغان‌ها (Arap) در این کشور وارد کرده که معیارهای پذیرش پناهجویان را نسبت به دوره تخلیه نظامی در ماه اگست محدودتر می‌کند.
تغییرات اعمال شده، افغان‌هایی را در بر می‌گیرد که بعد از اکتوبر سال ۲۰۰۱ مستقیماً از سوی یک وزارت خانه بریتانیایی استخدام شده باشند. از این به بعد، این افراد باید ثابت کنند که «با یک خطر بالا و فوری» تهدید در افغانستان روبرو هستند تا بتوانند به بریتانیا بیایند.
گاردین نوشته است که بر بنیاد معیارهای اعمال شده قبلی در جریان تخلیه نظامی، همکاران نیروهای بریتانیایی باید نشان می‌دادند که یک خطر «فوری» متوجه آن‌هاست.
خانم مینی رحمان، سرپرست شورای مشترک برای رفاه مهاجران می‌گوید که تغییرات اعلام شده نشانه این است که چگونه دولت می‌خواهد در را به روی پناهجویان بندد.
به گفته او «محدودیت‌های برنامه اراپ و ناکامی آغاز طرح اسکان مجدد افغان‌ها نشان میدهد که همکاران محلی بریتانیا در افغانستان حال در یک بن بست گیر افتاده‌اند.»

مینی رحمان می‌گوید: «این افراد یا باید در افغانستان بمانند و خطر مرگ را بپذیرند و یا این که بعد از یک مسافرت دشوار، خود را به اینجا برسانند و بر اساس طرح جدید دولت درباره مرزها، با زندان، بازداشت اداری یا اخراج روبرو گردند.»
خانم زوی بنتلمن، مدیر حقوقی سازمان حقوقدانان مهاجرت به نوبه خود گفته است افرادی که در یکی از پست‌های وزارت‌های بریتانیایی کار کرده‌اند یا آنانی که مترجم بوده‌اند، باید ثابت کنند که به دلیل آگاهی عامه از کار شان، خطر امنیتی متوجه آن‌هاست.

او در تویتر نوشته که «چنین چیزی، معیارهای بررسی وزارت داخله برای آمدن یک فرد به بریتانیا را محدود می‌کند.»
بخشی دیگری از کاندیداهای آمدن به بریتانیا باید ثابت کنند که نقش مثبت و بالقوه‌ای در اهداف ویژه ارتش و امنیت ملی بریتانیا داشته‌اند؛ با خطر بالای مرگ یا زخمی شدن روبروبوده‌اند یا هنوز هم هستند و یا اطلاعات حساسی را در اختیار دارند.
 گاردین از قول یک سخنگوی دولت می‌نویسد که بریتانیا در جریان تخلیه فوری ماه اگست که بزرگترین و سریع ترین عملیات در تاریخ معاصر بود، امنیت بیش از ۱۵۰۰۰ افغان را تامین کرد.
به گفته این سخنگو«دولت در حال به روز کردن قواعد برنامه ا.ر.ا. پ است تا مشخص کند که چه کسانی می‌توانند در چارچوب این برنامه درخواست بدهند و افراد خانواده‌های بیشتری با هم یکجا شوند.»
سخنگو گفته است که طرح اسکان مجدد افغان‌ها به زودی آغاز خواهد شد. او این طرح را «سخاوتمندانه ترین» طرح تاریخ بریتانیا خوانده که «شرایط زندگی جدید را برای ۲۰۰۰۰ نفر در این کشور مهیا خواهد کرد.»