نشست گفتمان ایران و پاکستان با عنوان «اهمیت و ضرورت قانون گذاری اسلامی در حل چالش‌های عصر حاضر » روز چهارشنبه با حضور دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و اعضای شورای ایدئولوژی اسلامی پاکستان در «اسلام‌آباد» برگزار شد. به گزارش خبرنگار ایرنا، این نشست با موضوعاتی مانند اصول اسلامی، نظام جمهوری در قانون اساسی و […]

نشست گفتمان ایران و پاکستان با عنوان «اهمیت و ضرورت قانون گذاری اسلامی در حل چالش‌های عصر حاضر » روز چهارشنبه با حضور دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و اعضای شورای ایدئولوژی اسلامی پاکستان در «اسلام‌آباد» برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این نشست با موضوعاتی مانند اصول اسلامی، نظام جمهوری در قانون اساسی و قانون گذاری اسلامی ، با حضور با حضور حجت الاسلام و المسلمین «حمید شهریاری» دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و اعضای هیات کشورمان ، نخبگان دینی و پژوهشگران علوم اسلامی، به میزبانی شورای ایدئولوژی اسلامی و شورای همبستگی ملی پاکستان روز چهارشنبه در شهر اسلام‌آباد برگزار شد.

«سید محمدعلی حسینی» سفیر ، «احسان خزاعی» رایزن فرهنگی  جمهوری اسلامی ایران در اسلام آباد ، «فرامز رحمان زاد» رئیس خانه فرهنگ کشورمان در شهر راولپندی، «قبله ایاز» رئیس شورای ایدئولوژی اسلامی و شماری از شخصیت‌های مذهبی و اعضای این شورا پاکستان حضور داشتند.

رئیس شورای ایدئولوژی اسلامی پاکستان با ابراز خرسندی از حضور هیات مجمع تقریب مذاهب اسلامی در این نشست ، بر ضرور هم افزایی میان نخبگان دینی و اندیشمندان دو کشور همسایه در حیطه قانون گذاری اسلامی تاکید کرد و گفت: جهان اسلام با چالش‌هایی نظیر ضعف قانون گذاری و عدم هماهنگی قوانین با ارزش‌های اسلامی و انسانی مواجه است.

قبله ایاز ضمن قدردانی از مشارکت سفارت کشورمان در پاکستان و شورای هبستگی ملی در تدارک این برنامه افزود: اشتراک گذاری تجربیات میان دو کشور دوست و برادر ایران و پاکستان در مسیر تبیین اصول اسلامی و بکار گیری آن در نظام جمهوریت و اجرای قوانین مایه خرسندی ما است.

سفیر ایران در پاکستان نیز طی سخنانی با اشاره به مشترکات دیرینه تاریخی، فرهنگی، مذهبی و زبانی میان دو کشور گفت: هر دو ملت برای همکاری پرانگیزه هستند و در ارتباط با اعتلای اسلام ناب محمدی و تشریح اصول اسلامی برای دفاع از کرامت انسانی نقش علمای ایران و پاکستان نیز مهم تلقی می‌شود.

سید محمدعلی حسینی افزود: امروز عالم اسلام با پدیده شیطانی اسلام هراسی و قرآن ستیزی روبرو است، و از سوی دیگر متاسفانه برخی از مسلمانان چهره افراطی و تندرو از اسلام به دنیا عرضه کرده‌اند که بهانه‌ای نیز در دست دشمنان مسلمین و عالم اسلام قرار داده‌اند.

وی تاکید کرد: آنچه که اولویت باید باشد دنباله روی از علمای و نخبگان اسلامی است که رویکرد وحدت و تقریب دارند و تنها با این روش می‌توانیم در برابر دشمنان اسلام و عناصر افراطی ایستادگی کنیم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به عنوان مهمان و سخنران اصلی نشست اهمیت و ضرورت قانون گذاری اسلامی در حل چالش‌های عصر حاضر، گفت: قانون گذاری در ایران و پاکستان از اهمیت بسیار بالایی برخورد است، توجه به آرای مردم به معنای جمهوریت است و توجه به حدود الهی به معنای اسلامیت است.

وی به بخش‌های از قانون اساسی پاکستان و قرار گرفتن اصل جمهوریت و اسلامیت در آن اشاره کرد و افزود: این مصداق دو بال برای حرکت دقیق و درست در مسیر اخلاق و دیگر ارزش‌های اسلامی، کرامت و شرافت انسانی است.

حجت الاسلام شهریاری گفت: به اعتقاد ما قوانین نباید ناقض حدود الهی باشد، موضوعی که در قرآن کریم نیز نقل شده است و این مهم همواره در اولویت و دستور کار نهادهای ذی ربط و قانون گذاری اسلامی در ایران و پاکستان قرار دارد.

وی افزود: تفاوت‌های جدی میان نظام اسلامی و نظام لیبرال مشخص است، ارزش‌های اسلامی و حرمت انسانی در راس هرم ارزش‌ها قرار دارد و پس از آن آزادی انسانی گنجانده شده است اما در گرب آزادی انسان در راس قرار دارد و آنان به ارزش‌های دینی قائل نیستند و در عین حال سعی در دخالت در امور سایت ملت‌ها از جمله ملل اسلامی دارند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اظهار داشت: غربی‌ها در نظر و عمل دچار دوگانگی هستند و در این عرصه چهره ای مخدوش دارند، صحبت‌های غربی‌ها متناقض است و تلاش می کنند خواسته‌های خود به دیگران تحمیل کنند.

وی همچنین در حاشیه این مراسم در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: ما در جلسه امروز با اصول جمهوریت و اصول اسلامیت در قانون اساسی، تفاوت این نظام با نظام های  دیگر  و  جایگاه برتر ارزش‌ها در این نظام تاکیدکرده ایم.

حجت الاسلام شهریاری گفت: نظام اسلامی با نظام لیبرال مقایسه شد و نقص لیبراسیم در ساخت انسان برای رفاه، آسایش و سعادت جوامع انسانی همچنین مشکلات بشریت در عصر جدید نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

براساس این گزارش، هیات مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در چهارمین روز از سفر به پاکستان، صبح امروز (چهارشنبه) از حوزه علمیه “الکوثر” به عنوان یک مرکز بزرگ علوم و پژوهش‌های دینی شیعیان در شهر اسلام‌آباد بازدید کرد.

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری همچنین در دیدار با علامه شیخ «محسن علی نجفی» استاد برجسته حوزه علمیه و موسس جامعه الکوثر از خدمات ارزشمند این نهاد دینی در ترویج علوم اسلامی و وحدت مذاهب اسلامی قدردانی کرد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و هیات همراه طی روزهای اخیر با وزیر امور مذهبی پاکستان، شخصیت‌های شیعه و سنی دیدار و در چند آیین و همایش وحدت اسلامی در اسلام‌آباد شرکت کردند