كابل- همايش ‘ توسعه ارتباطات علمي افغانستان و ايران؛ موانع و راهكارها’ روز سه شنبه با حضور مقام ها و پژوهشگران دو كشور در محل آكادمي علوم افغانستان برگزار شدبه گزارش خبرنگار ايرنا دفتر كابل، مقام هاي افغان و ايراني در اين همايش بر توسعه ارتباطات علمي مشترك و نيز ارايه راهكارهاي موجود براي رفع […]

كابل- همايش ‘ توسعه ارتباطات علمي افغانستان و ايران؛ موانع و راهكارها’ روز سه شنبه با حضور مقام ها و پژوهشگران دو كشور در محل آكادمي علوم افغانستان برگزار شدبه گزارش خبرنگار ايرنا دفتر كابل، مقام هاي افغان و ايراني در اين همايش بر توسعه ارتباطات علمي مشترك و نيز ارايه راهكارهاي موجود براي رفع موانع احتمالي پيش روي تاكيد كردند.
رئيس آكادمي علوم افغانستان در مراسم افتتاح اين همايش با اشاره به مشتركات فرهنگي، تاريخي، مذهبي و همزباني دو كشور خواستار افزايش همكاري هاي مشترك و استفاده افغانستان از تجارب علمي ايران در همه سطوح شد.
‘عبدالباري راشد’ گفت: ظرفيت هاي عظيمي بين دو ملت براي توسعه مناسبات علمي وجود دارد كه با تحقق آنها مي توان بلندترين آرمان هاي اسلامي را فتح كرد.
وي با اشاره به شكل گيري انقلاب اسلامي ايران و نيز انقلاب اسلامي در افغانستان ( پيروزي مجاهدان بر ارتش شوروي سابق) اظهارداشت: وحدت فكري و اعتقادي دو ملت مي تواند به توسعه همكاري ها كمك كند.
راشد گفت: با توسعه همكاري هاي علمي در كشورهاي اسلامي به ويژه ايران و افغانستان مي توان راه حل هاي عملي براي حل معضلات كنوني جهان ارايه كرد.
وي تقابل و تضاد انسان با انسان را مهمترين مشكل كنوني جامعه بشريت عنوان كرد و اظهارداشت: ايران و افغانستان به عنوان پيشگامان علم در جهان اسلام مي توانند در اين زمينه موفق عمل كنند.
مشاور عالي وزارت تحصيلات عالي افغانستان نيز در اين مراسم با استقبال از توسعه همكاري هاي علمي مشترك گفت: ايران نزديك ترين كشور به افغانستان از هر نظر محسوب مي شود و انتظار است همكاري هاي علمي و فرهنگي دو كشور بسيار بيشتر باشد.
سيد ‘عسكر موسوي’ اظهارداشت:طي ۹ سال گذشته نيز توافق هايي در بخش هاي مختلف شكل گرفته كه بايد براي اجرايي تر شدن آنها تلاش كرد.
وي خواهان تبادل استاد و دانشجو بين دو كشور شد و اظهارداشت: بايد روندي ايجاد شود تا دانش آموختگان افغان در ديگر كشورها پس از پايان تحصيل به كشورشان بازگردند.
به گزارش ايرنا در اين همايش قطعنامه اي به امضاي طرفين رسيد كه ‘ زمينه سازي براي بازگشت دانش آموختگان افغان به كشورشان، برنامه ريزي به منظور برگزاي نمايشگاههاي كتاب تخصصي و تاكيد بر انتصاب نمايندگان علمي در سفارتخانه هاي دو كشور ‘ ازجمله مفاد آن بود.
همچنين ‘ گسترش تبادل استاد و پژوهشگر، افزايش بورس هاي تحصيلي، جلب همكاري استادان به عنوان عضو افتخاري در آكادمي علوم افغانستان، برگزاري همايش هاي علمي و پژوهشي مشترك و تاكيد بر به كارگيري روش هاي نوين در آموزش عالي’ ازجمله ديگر مفاد آن اعلام شد.
برخي پژوهشگران افغان و ايراني در اين همايش مقاله هاي خود درباره راهكارهاي افزايش همكاري هاي علمي مشترك را ارايه كردند.

لازم به ذکر است که این همایش با مساعدت و همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کابل، وزارت تحصیلات عالی و آکادمی علوم افغانستان و نیز انجمن دوستی ایران و افغانستان برگزار گردید

پیام سفیر و سخنرانی رایزن فرهنگی ایران در همایش توسعه ارتباطات علمی ایران و افغانستان

سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان گفت: جهش های علمی ایران طی ۳۰ سال پس از انقلاب در جهان کم نظیر و مثال زدنی است.  به گزارش حیات ، ” فداحسین مالکی” در پیامی که از وی توسط ” غلامرضا جاودان” مشاور ارشد سفارت ایران در افغانستان در همایش ” توسعه ارتباطات علمی ایران و افغانستان” در شهر کابل قرائت شد، اظهارداشت: افزایش ۲۰ برابری تعداد دانشجویان، رشد ۱۰ برابری اعضای هیات علمی و گسترش ۳۰ برابری مقالات چاپ شده علمی در نشریات معتبر جهانی ازجمله مولفه های رشد علمی ایران است.
وی همچنین افزایش تعداد اختراعات علمی و رشد چشمگیر نسبت بودجه تحقیقاتی کشور را از دیگر دستاوردهای علمی کشور طی ۳۰ سال گذشته برشمرد.
مالکی ضمن اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای انتقال تجربیات علمی خود به افغانستان گفت: ما آمادگی داریم در تربیت نیروی انسانی، توسعه مراکز علمی، تدوین کتاب های آموزشی و دیگر بخش ها با افغانستان هرگونه همکاری داشته باشیم.
وی اظهارداشت: امت اسلامی باید بتواند از دستاوردهای علمی خود در نقطه جهان بهره برداری کند.
سفیر ایران در افغانستان گفت: امروزه علم و فناوری چنان گسترش یافته که بدون همکاری های علمی کشورهای اسلامی نمی توان به راههای توسعه بیشتر با استفاده از راههای میان بر در کشورهای درحال توسعه دست یافت.
وی تاکید کرد: اینک تجارت مختص کالاهای اقتصادی نیست بلکه فکر خود یک کالای استراتژیک و قابل معامله به شمار می رود که بسیار ارزش دارد.
مالکی فرار مغزها را بحران کشورهای درحال توسعه خواند و گفت: ظرفیت های علمی ایران طی سال های گذشته جهش های بسیاری داشته و حاضریم دستاوردهای خود را در اختیار برادران مسلمان خود در کشور همسایه و دوست افغانستان قرار دهیم.
رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان نیز در این مراسم گفت: طی سال های گذشته گام های اساسی در حوزه همکاری های آکادمیک ایران و افغانستان برداشته شده است.
” ناصر جهانشاهی” بیان کرد: اینک ۱۵هزار دانشجوی افغان با ترکیب مختلف مذهبی در ایران مشغول تحصیل هستند و شمار کل دانش آموختگان دانشگاهی افغان در ایران به افزون بر ۲۰ هزار تن می رسد.
وی اظهارداشت: ۲۷۵ هزار دانش آموز افغان نیز در مدارس ایران در کنار ۵۰ هزار دانش آموز دیگر که ازجمله اتباع غیرمجاز محسوب می شدند، تحصیل می کنند.
جهانشاهی گفت: طی سه سال گذشته حدود ۵/۱میلیون جلد کتاب به عنوان منابع علمی مراکز علمی و دانشگاهی افغانستان توسط ایران توزیع شده است.
وی بیان کرد: در هفت دانشگاه افغانستان اتاق های ایران شناسی دایر شده است.
جهانشاهی گفت: طی چند سال گذشته روندی برای حفظ حرمت استادان دانشگاههای افغانستان درجریان صدور روادید ایران شکل گرفته که کار را بسیار تسهیل کرده است.
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران بسترهای بسیار مناسبی برای تقریب مذاهب اسلامی دارد و تنها کشوری است که منادی تقریب مذاهب به شمار می رود.
” صبغت الله مجددی” رئیس جمهوری پیشین و عضو مجلس سنای افغانستان نیز در سخنانی کوتاه با تاکید بر توسعه مناسبات علمی بین دو کشور گفت: باید همکاری های علمی و فرهنگی در همه بخش ها افزایش یابد تا مردم دو کشور بیش از پیش به هم نزدیک شوند.
در این همایش که برخی پژوهشگران دو کشور مقاله های خود درباره ارایه راهکارهای توسعه مناسبات فرهنگی و علمی را ارایه کردند بر گسترش همکاری های این بخش در قالب تفاهم نامه ای تاکید شد.
این همایش با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کابل، وزارت تحصیلات عالی و  آکادمی علوم افغانستان، انجمن دوستی ایران و افغانستان، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و برخی نهادهای دیگر دو کشور برگزار شد