🔸بصیراحمد دولت‌آبادی از زمره نویسندگان پرکار چند دهه‌ی اخیر افغانستان است که آثار و فعالیت‌های نوشتاری‌اش در ابعاد مختلف مسائل افغانستان همواره مورد توجه و رفرنس بوده است. 🔸فارغ از خط‌مشی قومی_حزبی نویسنده که با توجه به تاریخ تحولات افغانستان معاصر، غلیان‌های خاص خودش را داشته و این امر بیشتر نویسندگان معاصر کشور را در […]

🔸بصیراحمد دولت‌آبادی از زمره نویسندگان پرکار چند دهه‌ی اخیر افغانستان است که آثار و فعالیت‌های نوشتاری‌اش در ابعاد مختلف مسائل افغانستان همواره مورد توجه و رفرنس بوده است.

🔸فارغ از خط‌مشی قومی_حزبی نویسنده که با توجه به تاریخ تحولات افغانستان معاصر، غلیان‌های خاص خودش را داشته و این امر بیشتر نویسندگان معاصر کشور را در کام خویش فرو برده است. با این حال آثار دولت‌آبادی، آن‌چنان که در آثار دیگران به چشم می‌خورد، طعم و چاشنی تعصب و یک‌جانبه‌گرایی را ندارد.

🔸نکته دیگر اینکه محور آثار دولت‌آبادی مطالعات تاریخی است. چرا که در دهه شصت شمسی و به خصوص اوج آن در دهه هفتاد که با توجه به فضای افغانستان که مجالی برای ابراز هویت‌های محروم و در حاشیه قدرت بود، اکثر نویسندگان غیر پشتون با تمسک و گشت و گذار در مطالعات تاریخی سعی داشتند تا به نوعی احیای هویت قومی بپردازند که این امر در خصوص هزاره‌ها و به ویژه آثار دولت‌آبادی بسیار ملموس می‌باشد.