⭕️ مردی که همانند پرتو نوری درخشان در ظلمات نیمه دوم قرن گذشته هجری درخشید و با رهبری انقلاب اسلامی ایران بر کل جهان اسلامی پرتو افکنی کرد و علیه ظلمات شتافت تا به مصداق آیه کریمه، مردم را از ظلمت و تاریخی به نور و روشنی هدایت کند. ♦️امام خمینی بدون شک در زمانه‌ای […]

⭕️ مردی که همانند پرتو نوری درخشان در ظلمات نیمه دوم قرن گذشته هجری درخشید و با رهبری انقلاب اسلامی ایران بر کل جهان اسلامی پرتو افکنی کرد و علیه ظلمات شتافت تا به مصداق آیه کریمه، مردم را از ظلمت و تاریخی به نور و روشنی هدایت کند.

♦️امام خمینی بدون شک در زمانه‌ای انقلاب اسلامی را هدایت کرد و به منزل مقصود رساند که عصر انقلاب‌های کمونستی برخاسته از آرای لنین بود و تب و تاب احزاب چپی در کشورهای جهان سوم و با اقتصادهای ضعیف موج می‌زد و هر آن امکان داشت که در منطقه ما یا هرجای جهان کمونست‌ها کودتا کنند.

♦️ چنانچه این موضوع در افغانستان از قوه به فعل در آمد و حزب کمونستی دموکراتیک خلق در یک کودتای خونین در همان سالی که حضرت امام انقلاب اسلامی را در ایران به پیروزی رساند، این حزب چپی در افغانستان جمهوریت داوود خان را سرنگون کرده و قهراً قدرت را به دست گرفت.

♦️رهبری انقلاب اسلامی ایران در چنین زمانه‌ای کاری بود که از عهده هر کسی بر نمی‌اید و شخصیت متین و آهنینی چون حضرت امام نیاز داشت که در راه پیروزی آن را هدایت کند و از افتادن در ورطه انحراف و ارتجاع جلوگیری نماید.

♦️اما در این میان یک رابطه جدا از مسایل سیاسی و حکومتی میان مردم افغانستان و هدایت گری که اسم مبارکش روح‌الله و اهل خمین و اسم فامیلی‌اش موسوی بود، وجود داشت و رابطه‌ای بود فراتر از سیاست و مرز و حکومت.

♦️حضرت امام در ظلمات همان عصر افغانستان در واقع مردم این قبیله را به سوی روشنی و نور معنوی هدایت می‌کرد و همچون پدری دلسوز برای مهاجران خانه و نان و برای ساکنان این سرزمین اطمینان قلبی فراهم می‌نمود. پیوندی که او با مردم افغانستان حس می‌کرد و داشت، در هیچ سیاستی نمی‌گنجد و در هیچ جغرافیایی قابل تفسیر نیست.

♦️در حالی که ایران تازه انقلاب کرده بود، جنگ با عراق آغاز شده بود و تمام امکانات و منابع آن کشور باید در آن دو جهت بسیج می‌شد، حضرت امام توجه خاصی به مهاجران می‌کند و به دولت و تمام سیستم اجرایی ایران دستور می‌دهد که از برادران دینی خود که از افغانستان می‌آیند به صورت شایسته و عادلانه پذیرایی کنند. همان رابطه معنوی حضرت امام با ملت افغانستان بود که ایران نزدیک به نیم قرن از میلیون‌ها پناهنده افغانستانی میزبانی کرد و تاکنون نیز آن میزبانی ادامه دارد.

♦️این سنت زیبا و انسانی و متعالی در واقع پس از ۱۴۰۰ سال از زمان پیامبر عظیم اسلام توسط یکی از نوادگان بزرگ او به نام امام خمینی دوباره زنده شده و مفهوم مهاجر و انصار و عقد اخوت میان آنان دوباره عملی و بازخوانی گشت.

♦️اینجاست که عظمت روح و شخصیت حضرت امام خمینی در میان کتله‌های عظیم جمعیت افغانستان قابل لمس است و به آن رابطه فراتر از سیاست و حکومت پی می‌بریم.