«حسن کاظمی قمی» نماینده جمهوری اسلامی ایران در توئیتی به مناسبت روز جهانی پناهنده اظهارداشت که عملکرد مدعیان حقوق بشر درباره افغانستان بر خلاف ادعای آن‌هاست. کاظمی قمی نوشت: جمهوری اسلامی ایران بر اساس معیارهای اسلامی، انسانی و با حفظ مصالح، در بین کشورهای منطقه بیشترین بار پناهندگان را بر دوش می‌کشد. وی افزود: عملکرد […]

 «حسن کاظمی قمی» نماینده جمهوری اسلامی ایران در توئیتی به مناسبت روز جهانی پناهنده اظهارداشت که عملکرد مدعیان حقوق بشر درباره افغانستان بر خلاف ادعای آن‌هاست.

کاظمی قمی نوشت: جمهوری اسلامی ایران بر اساس معیارهای اسلامی، انسانی و با حفظ مصالح، در بین کشورهای منطقه بیشترین بار پناهندگان را بر دوش می‌کشد.

وی افزود: عملکرد مدعیان حقوق بشر، در میزان پذیرش پناهندگان افغانستانی، سوری و عراقی و برتر دانستن پناهندگان اوکراینی خلاف ادعای آن‌هاست.

نماینده ویژه ایران ادامه داد: ایران بدون حمایت سازمان‌های مدعی بین‌المللی، در بحران اخیر افغانستان صدها هزار پناهجوی جدید را در خود جای داده و اکنون میلیون‌ها پناهنده را تحت پوشش خدمات خود قرار داده است.

این درحالی است که رفتار تبعیض‌آمیز کشورهای اروپایی علیه پناهجویان افغان همزمان با بحران اوکراین تشدید شده است و برخی کشورهای غربی از جمله آلمان پناهجویان افغان را برای جا دادن به اوکراینی‌ها آواره می‌کنند.

«بیل فرلیک» عضو ارشد دیدبان حقوق بشر نیز چندی پیش با ظالمانه و تبعیض‌آمیز خواندن رفتار با پناهجویان افغان گفته بود که این اقدامات استانداردهای دوگانه ارزش‌های ادعایی اروپایی در مورد برابری، حاکمیت قانون و کرامت را به سخره می‌گیرد.