ششمين دوره جشنواره قند پارسي(شعر و قصه جوان افغانستان) از سوی خانه ادبيات افغانستان و با همکاری مركز آفرينش‌هاي ادبي حوزه هنري و انجمن دوستی ایران و افغانستان در روزهای دهم و یازدهم اسفند ۱۳۹۰ در تالار سوره حوزه هنري برگزار شد. در اولين روز اين جشنواره آقایان حميدي مشاور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، وفايي رئيس […]

ششمين دوره جشنواره قند پارسي(شعر و قصه جوان افغانستان) از سوی خانه ادبيات افغانستان و با همکاری مركز آفرينش‌هاي ادبي حوزه هنري و انجمن دوستی ایران و افغانستان در روزهای دهم و یازدهم اسفند ۱۳۹۰ در تالار سوره حوزه هنري برگزار شد.
در اولين روز اين جشنواره آقایان حميدي مشاور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، وفايي رئيس شوراي گسترش زبان و ادبيات فارسي، شكور نظري مدير دفتر خانه ادبيات افغانستان در كابل و محمد حسين جعفريان در سخنانی بر ضرورت گسترش اینگونه ارتباطات فرهنگی و هنری تأکید کرده و خواستار توجه بیشتر به حوزه ادبیات و زبان فارسی شدند.
در روز دوم این جشنواره نیز مراسم نكوداشت استاد محمد سرور مولايي مثنوي پژوه، بيدل شناس و استاد دانشگاه‌هاي ايران و افغانستان برگزار شد. همچنین آقایان علي معلم دامغاني رئيس فرهنگستان هنر، محمد سرور ولايي پژوهشگر و استاد دانشگاه، حفيظ الله شريعتي پژوهشگر از كشور افغانستان و برخی ديگر از صاحبنظران فرهنگی دو كشور به سخنراني پرداختند. در ادامه اين مراسم نیز شاعران و داستان نویسان به قرائت آثار خود پرداختند.
در بيانيه هيات داوران با اشاره به شرکت ۱۰۵ شاعر و  ۳۱ داستان نويس از شهرهاي كابل، بلخ، غزني، باميان، تخار، هرات، شيراز، اصفهان، قم، تهران، كاشان، مشهد، تبريز، سمنان، خوزستان و گرگان در این جشنواره، روند رو به رشد شعر جوان و ادبيات داستاني افغانستان قابل قبول و ستودني ارزیابی گردید.
از ديگر برنامه هاي اين جشنواره ادبي، شعر خواني و داستان خواني شاعران و نويسنگان ايراني و افغاني بود. همچنين نشست‌هاي آزاد داستان‌نويسي و شعر‌خواني از ديگر برنامه‌هاي جانبي اين جشنواره بود.