مسئول انجمن دوستی ایران و افغانستان با اشاره به این که ظرفیت‌های منطقه‌ای برای ارتقاء همکاری‌های اقتصادی فوق‌العاده بالاست، گفت: در صورتی که این اتفاق رخ دهد شاهد برقراری امنیت در افغانستان خواهیم بود. رضا اسماعیلی مسئول انجمن دوستی ایران و افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی فارس عنوان کرد: یکی از عوامل اصلی […]

مسئول انجمن دوستی ایران و افغانستان با اشاره به این که ظرفیت‌های منطقه‌ای برای ارتقاء همکاری‌های اقتصادی فوق‌العاده بالاست، گفت: در صورتی که این اتفاق رخ دهد شاهد برقراری امنیت در افغانستان خواهیم بود.

رضا اسماعیلی مسئول انجمن دوستی ایران و افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی فارس عنوان کرد: یکی از عوامل اصلی ایجاد ثبات و امنیت در افغانستان توسعه فعالیت‌های اقتصادی است. بخشی از این اقتصاد شامل روابط ۲ جانبه، منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای است.

وی که معتقد است اگر افغانستان بتواند در این ایام و دهه آینده در عرصه تجارت و اقتصاد خارجی، در چارچوب روابط با کشورهای منطقه موفق شود، می‌تواند ضریب سرعت توسعه یافتگی خود را بالا ببرد گفت: مطمئناً این کشور می‌تواند در خصوص تثبیت امنیت داخلی نیز توفیق به دست آورد.

اسماعیلی با اشاره به این که اکنون وضعیت ارتباطات اقتصادی ایران و افغانستان در حد رضایت بخش نیست، تصریح کرد: ظرفیت‌های وسیع و متنوعی برای گسترش این ارتباطات وجود دارد و این انتظار نیز وجود دارد که روابط توسعه پیدا کند و طرفین راهکارهای مناسب را برای رسیدن به نقطه مطلوب تعریف کنند.

مسئول انجمن دوستی ایران و افغانستان عنوان کرد: روابط ۲ کشور بیشتر در عرصه مبادلات تجاری، گمرگ، حمل و نقل، آب و انرژی، بیمه و بانکی از ایران به افغانستان است.

وی با بیان این که در ۱۰ سال اخیر ۴ کمیسیون مشترک همکاری‌های ۲ کشور را داشتیم که آخرین آن شهریور ماه سال جاری برگزار شده و هیئتی ۵۰ نفره به ریاست صالحی وزیر خارجه ایران راهی کابل شد، گفت: در این سفر توافقنامه‌های خوبی به امضاء رسید.

اسماعیلی در بخش‌ همکاری تجاری و گمرکی به استفاده از تسهیلات منطقه آزاد چابهار برای توسعه روابط ۲ کشور اشاره کرد و گفت: قرار شد که از این ظرفیت‌ در منطقه چابهار در بحث حمل و نقل و ترانزیت کالا و مسافر استفاده شود و برای سرمایه گذاران و تاجران افغان هم در آنجا تسهیلاتی در نظر گرفته شود.

وی افزود: توافق شد آبان ماه کمیته مشترک تجاری ۲ کشور در کابل برگزار شود. در مورد طرح بازارچه‌های مرزی نیز از طرف هیئت ایرانی پیشنهاداتی به طرف افغانی در کابل ارائه شده که قرار شد در مورد فعال کردن بازارچه‌های مرزی، توسعه بخشیدن به مراودات مرزی در بعد تجاری و اقتصادی نیز در ۳ ماه آینده بین ۲ کشور تصمیم گیری نهایی صورت بگیرد.

مسئول انجمن دوستی ایران و افغانستان با بیان این که بر اساس توافق صورت گرفته بین ۲ کشور قرار شد امکانات جدیدی در گمرک‌های دره «دوقارون» نزدیک «تایباد» به «هرات» و همینطور در گمرک‌های مرز «میلک و میل ۸۸ »ایجاد شود، اظهار داشت: در حال حاضر ۲۰۰ هزار تریلی بین ۲ کشور در حال تردد است.

وی افزود: طرف ایرانی آمادگی خود را نسبت به راه اندازی قطعه چهارم خط آهن خواف – هرات اعلام کرده است که اگر طرف افغانی نسبت به پرداخت هزینه اقدام کند این پروژه آغاز می‌شود.

اسماعیلی در خصوص همکاری‌های بخش بیمه و بانک نیز عنوان کرد: هم اکنون ایران یک بانک فعال در کابل دارد. اواخر شهریورماه نیز هیئتی از بیمه مرکزی ایران به کابل سفر کرد و در این سفر یادداشت تفاهم نیز به امضا رسید. همچنین بانک مرکزی ایران از بانک مرکزی افغانستان دعوت کرد برای عضویت در اتحادیه پایاپای آسیا اقدام کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بخش انرژی و آب اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر انتقال برق از طریق تربت جام به هرات با ظرفیت ۱۳۲ کیلووات و ۲۰ کیلووات نیز از تایباد به هرات انجام می‌شود. به علاوه ۳ کشور تاجیکستان، افغانستان و ایران در خصوص اتصال شبکه‌های آبی به توافق رسیده‌اند که قرار شد است با تامین هزینه‌های اجرایی از سوی ۳ کشور این پروژه آغاز شود.

رئیس انجمن دوستی ایران و افغانستان با تاکید بر این موضوع که افغانستان می‌تواند امنیت خود را در همکاری‌های مشترک اقتصادی منطقه‌ای جستجو کند، اظهار داشت: ظرفیت‌های منطقه‌ای برای ارتقاء همکاری‌ها فوق‌العاده بالا است. در صورتی که این اتفاق رخ دهد شاهد برقراری امنیت در افغانستان خواهیم بود.

وی افزود: امروز افغانستان در بخش گلیم بافی، خشکبار، زیتون و صنایع دستی سرمایه گذاری کرده و در حال توسعه است. افغانستان در بخش استخراج سنگ‌‌های قیمتی ظرفیت‌های خوبی دارد و ایران با توجه به این که در این حوزه تجربیات خوبی دارد می‌تواند زمینه ایجاد بازار مشترک با این کشور را فراهم سازد.

اسماعیلی گفت: ایران جایگاه خوبی در بخش تجاری و بازرگانی در افغانستان دارد، اما باید بخش خصوصی با حمایت از سوی سازمان توسعه و تجارت و اتاق بازرگانی فعال‌تر شود، چرا که تجار افغان کالاهای ایرانی را به کالاهای دیگر ترجیح می‌دهند.