روابط ایران و افغانستان در پرتو تحولات داخلی، منطقه‌ای و بین المللی روز  چهارشنبه ۱۲ آذر ۹۳ در نشستی تخصصی با حضور مقامات ایران و افغانستان در دانشگاه بیرجند برگزار شد. این نشست به همت گروه پژوهشی افغانستان در دانشگاه بیرجند و با همکاری انجمن علوم سیاسی ایران شاخه خراسان برگزار شد. دکتر خلیل خلیلی، رئیس دانشگاه […]

روابط ایران و افغانستان در پرتو تحولات داخلی، منطقه‌ای و بین المللی روز  چهارشنبه ۱۲ آذر ۹۳ در نشستی تخصصی با حضور مقامات ایران و افغانستان در دانشگاه بیرجند برگزار شد.

این نشست به همت گروه پژوهشی افغانستان در دانشگاه بیرجند و با همکاری انجمن علوم سیاسی ایران شاخه خراسان برگزار شد.

دکتر خلیل خلیلی، رئیس دانشگاه بیرجند در نشست بررسی روابط ایران و افغانستان با بیان اینکه دانشگاه بیرجند یکی از بزرگترین دانشگاه‌های شرق کشور است، گفت: این دانشگاه قدمت بیش از ۴۰سال فعالیت آموزشی فرهنگی دارد.

 وی با اشاره به اینکه در خراسان جنوبی حوزه های علمیه سابقه بیش از ۸۰۰ساله دارد، گفت: قدمت مدرسه شوکتیه بیرجند به قدمت دارالفنون می‌رسد.

 رئیس دانشگاه بیرجند با اشاره به اینکه شهر بیرجند محور دانشجویی دارد، گفت: دانشگاه بیرجند دارای ۱۳هزار دانشجو است که از این تعداد ۲۷۰۰دانشجوی ارشد و ۴۰۰دانشجوی دکتری و مابقی در کار‌شناسی و کاردانی تحصیل می‌کنند.

 دکتر خلیلی با بیان اینکه دانشگاه بیرجند داری ۱۴دانشکده و آموزشکده است، گفت: دانشگاه بیرجند نزدیک به ۳۵۰عضو هیات علمی دارد.

 وی با بیان اینکه در دانشگاه بیرجند ۲۹کد رشته دکترا فعال است، افزود: این دانشگاه ۱۵۰هزار مترمربع فضای آموزشی و کمک آموزشی و بیش از ۶۰۰کارمند دارد.

 رئیس دانشگاه بیرجند با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از ۹۰۰عضو هیأت علمی در مراکز آموزش عالی و دانشگاه‌های خراسان جنوبی تدریس می‌کنند، افزود: بیش از ۷۰درصد آنان دارای مدرک دکترا هستند.

 دکتر خلیلی با بیان اینکه هم‌اکنون بیش از ۵۰ هزار دانشجو در مراکز آموزش عالی و دانشگاه‌های خراسان جنوبی تحصیل می‌کنند، گفت: این دانشجویان در ۴۵۰هزار مترمربع فضای آموزشی با بیش از ۷۵۰کد رشته تحصیل می‌کنند.

 وی با اشاره به اینکه دانشگاه‌های خراسان جنوبی آمادگی دارند تا به دانشجویان کشور جمهوری اسلامی افغانستان هم خدمات آموزشی ارائه کنند، گفت: هم‌اکنون ۶۰دانشجو از این کشور در دانشگاه بیرجند تحصیل می‌کنند.

رییس دانشگاه بیرجند گفت: دانشگاه بیرجند به سمت فعالیت های بین المللی و برون مرزی خیزهای بلندی برداشته است.

‘خلیل خلیلی’ افزود: اگر به جایگاه خراسان جنوبی در کشور نیز توجه کنیم،دانشگاه بیرجند می تواند محل ثقل بسیاری از رویدادهای علمی و پژوهشی درمعادلات مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تلقی شود.

وی گفت: مرز مشترک با کشور جمهوری اسلامی افغانستان که به تبع آن مرکز مطالعات افغانستان در دانشگاه بیرجند تشکیل و هم اکنون به انجام امور تحقیقاتی در این حوزه خاص می پردازد، یکی از عمده ترین دلایل برای چنین ادعایی می باشد.

خلیلی با بیان اینکه همجواری با کشورافغانستان در حکم یک فرصت برای تبیین درک متقابل دو ملت می باشد، افزود: هر قدر این درک متقابل عمیق تر باشد، زمینه تبادلات علمی، فرهنگی و تجاری و اقتصادی را بیشتر فراهم می کند.

دبیر علمی این نشست در آیین افتتاح گفت: نشست علمی یکروزه با هدف تبیین جایگاه بین المللی منطقه ای دو کشور با نگاهی محلی و با محوریت خراسان جنوبی و استان های همجوار برگزار شده است.

دکتر حسین فرزانه پور’ افزود: بررسی روابط و مناسبات دو کشور در قالب های ‘سیاسی و منطقه ای’، ‘اقتصادی و تجاری’ وفرهنگی و اجتماعی’ مورد نظر کارشناسان و مسوولان دو کشور از دیگر اهداف نشست است.

وجه الله خدمتگزار استاندار خراسان جنوبی در نشست بررسی روابط ایران و افغانستان در پرتو تحولات داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی یکی از دانشگاهی‌ترین استان‌های کشور است، گفت: هم‌اکنون فضای علمی و پژوهشی خوبی ‌در دانشگاه بیرجند وجود دارد که مقرر شده از این ظرفیت‌ها در زمینه‌های آموزشی، فرهنگی و علمی در ولایت فراه افغانستان استفاده شود.

وی با بیان اینکه مشترکات و پیوندهای عمیق دینی، فرهنگی و انسانی زیادی بین ایران و افغانستان وجود دارد، افزود: برخی بدنبال برهم زدن روابط خوب این دو کشور هستند؛‌ اما به هیچ وجه اجازه نخواهیم داد تا کسی این روابط را بر هم بزند.

 استاندار خراسان جنوبی با اشاره به به اینکه خراسان جنوبی امن‌ترین مرز مشترک را با افغانستان دارد، تصریح کرد: ایران به عنوان کشور دوست و همسایه افغانستان تمایل به گسترش روابط بین دو کشور را دارد.

 خدمتگزار با اشاره به اینکه باید از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هایی که در دو کشور در بخش‌های مختلف وجود دارد، برای توسعه، پیشرفت، عمران و آبادانی استفاده کرد، بیان داشت: خراسان جنوبی با وجود دانشگاه بزرگی مانند دانشگاه بیرجند ظرفیت بسیار بالای دانشگاهی دارد که می‌تواند افغانستان از این ظرفیت اسفاده کند.

 وی با اشاره با اینکه خراسان جنوبی دارای اساتید توانمند و شخصیت‌های بزرگی است که می‌تواند در راستای تعاملات علمی، بین دو کشور بسیار موثر باشد، گفت: این استان برای اجرای تفاهم نامه‌های دانشگاهی آمادگی دارد

دکتر بهمن نامور مطلق در نشست بررسی روابط ایران و افغانستان در تالار ولایت دانشگاه بیرجند گفت: افغانستان خاستگاه مکاتب ادبی، هنری و علمی است.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با بیان اینکه کشور افغانستان طی چند سال گذشته همواره دچار تهاجم بیگانگان بوده است، تصریح کرد: در حال حاضر متاسفانه تروریست‌ها منطقه را دچار دور باطل کرده و پیشرفت‌های منطقه را مورد هجوم خود قرار داده‌اند.

نامور مطلق با اشاره به اینکه نگاه و نگرش دولت نسبت به استان‌های مرزی باید تغییر کند، گفت: دولت باید به مناطق مرزی کشور توجه بیشتری نسبت به مرکز داشته باشد.

وی گفت:آنچه دراستانهای مرزی هزینه می شود در واقع هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری برای منافع ملی است
ویبا اشاره به تصویر نادرستی که از افغانستان در ذهن ایرانی ها وجود داردافزود : دیگران هم تصویر نادرستی از ایران در ذهن افغانها ایجاد کرده اندکه مجامع دانشگاهی و رسانه ها باید در اصلاح تصویر نادرستی که بطور متقابل ایرانی ها درباره افغانستان وافغانها درباره ایران دارند تلاش کنند.

وی بیان داشت: ایران باید محور مبادلات فرهنگی، علمی، تجاری و اقتصادی به افغانستان باشد.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی کشور خاطرنشان کرد: سازمان میراث فرهنگی کشور برای انتقال تجربیات خود در حوزه مبادلات گردشگری در راستای مرمت آثار تاریخی و باستانی افغانستان آمادگی دارد.

محمدامین صدیقی ، سرکنسول جمهوری اسلامی افغانستان در مشهد هم در این نشست با یادآوری حمایتهای مردم و دولت ایران از افغانستان در زمان اشغال شوروی و فتنه طالبان ،از مسئولان ایران خواست مشارکت در بازسازی افغانستان به سطح مشارکت ایراندر سالهای نخست بازسازی بازگردد و امکان صادرات کالاهای تولید افغانستانبه ایران هم فراهم شود.

محمدرضا اسماعیلی در نشست بررسی روابط ایران و افغانستان در تالار ولایت دانشگاه بیرجند، با بیان اینکه توسعه آموزش یکی از موضوعات جدی برای افغانستان است، گفت: امروزه بیش از ۱۰ میلیون دانش آموز در ۲۰هزار مدرسه در افغانستان درس می‌خوانند که تعداد مدارس با تعداد دانش آموزان همخوانی ندارد.

وی با بیان اینکه سالانه حدود ۱۵۰ هزار دانشجو افغانی وارد مراکز آموزش عالی خصوصی و دولتی این کشور می‌شوند، بیان داشت: ایران اسلامی تنها کشوری است که می‌تواند در خصوص بالا بردن ظرفیت علمی و آموزشی افغانستان تاثیرگذار باشد.

 رئیس انجمن دوستی ایران و افغانستان با اشاره به بازماندن حدود ۸۰هزاردانش آموز از پذیرش در دانشگاههای کشور افغانستنان، گفت: دانشگاه‌های بیرجند، سیستان و بلوچستان و فردوسی مشهد می‌توانند بخوبی پاسخگوی تقاضای دانش آموزان این کشور برای تحصیلات عالی باشند.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه بیرجند در زمینه تحصیلات تکمیلی می‌تواند کمک بزرگی به استان فراه افغانستان کند، افزود: هم‌اکنون بیش از ۲۰ هزار دانشجو از اتباع افغانی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی ایران تحصیل می‌کنند.

در ادامه از۴۰ مقاله رسیده به نشست بررسی روابط ایران و افغانستان ، ۱۲ مقاله با عناوینی ازجمله بررسی ماهیت روابط ژئوپلتیک ایران و افغانستان، امنیت نرم درافغانستان و نقش جمهوری اسلامی ایران در این زمینه، راهبرد توسعه و تحکیم همکاری های اقتصادی و تجاری با کشور افغانستان، فرصتهای منطقه ویژهاقتصادی خراسان جنوبی در روابط دو کشور، سرمایه گذاری و اقتصاد کشاورزی با تأکید بر روابط ایران و افغانستان، فرصت های خراسان جنوبی در توسعه روابط فرهنگی با جمهوری اسلامی افغانستان،ارتباطات فرهنگی ایران و افغانستان،  بدفهمی متقابل مانع توسعه روابط دو جانبه ایران و افغانستان، ظرفیتهای فرهنگی ـ اجتماعی حوزه تمدنی مشترک دو کشور و چشم انداز همکاری و سرمایه گذاری مشترک ایران و افغانستان در عرصه های علمی –آموزشی با حضور کارشناسان در سه نشست سیاسی ـ امنیتی، تجاری ـ اقتصادی و فرهنگی ـ اجتماعی بررسی شد.