به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، در پی رحلت استاد حاج زاهدی، مجلس ترحیمی در مسجد خاتم النبیین (ص) در جوار حرم حضرت شاه عبدالعظیم حسنی واقع در شهرری از طرف ستاد برگزاری مراسم متشکل از علما، طلاب و مهاجرین، انجمن فرهنگی امام جعفر صادق علیه السلام، بنیاد جهاد افغانستان و شورای هماهنگی هیأت های […]

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، در پی رحلت استاد حاج زاهدی، مجلس ترحیمی در مسجد خاتم النبیین (ص) در جوار حرم حضرت شاه عبدالعظیم حسنی واقع در شهرری از طرف ستاد برگزاری مراسم متشکل از علما، طلاب و مهاجرین، انجمن فرهنگی امام جعفر صادق علیه السلام، بنیاد جهاد افغانستان و شورای هماهنگی هیأت های مذهبی، برگزار گردید.
این مجلس با تلاوت آیات نورانی قرآن مجید توسط قاری عباس(عضو مجمع قاریان افغانستان در تهران) آغاز شد. در ادامه این مراسم محمدباقر شجاعی، مجری مراسم از قربان‌علی حسینی دعوت کرد تا بیانیه دانشجویان و دانشگاهیان  جامعه علاءالدینی را بخواند.محمد صابری نیز در سخنرانی خود با موضوع «آیا فرد جامعه و تاریخ را می‌سازد و یا تاریخ فرد و جامعه را» مقاله‌ای را به مخاطبان ارائه کرد.
در قسمت پایانی برنامه فصیحی سخنرانی خود را در وصف استاد فقید ارائه نمود. قابل ذکر است که در لابلای برنامه پیام‌های تسلیت بسیاری از طرف شخصیت‌ها و نهادهای ایرانی و تشکل‌های مهاجران قرائت شد.
سید ظهور وحیدی کارشناس مسایل سیاسی و دبیر بنیاد علمی فرهنگی کوثر، شورای عودت مهاجرین افغانستان، شورای اجتماعی مهاجرین، شورای ولسوالی قرباغ، هیات باب الحوایج مقیم تهران، هیأت حسینی قاسم ابن الحسن، منطقه شملتو مقیم تهران، هیأت حسینی ابالفضل العباس منطقه سوخته، هیأت حسینی ابالفضل العباس، صالح آباد قریه زیر بوم شملتو، هیأت حسینی اما حسین، منطقه قرچک، هیأت حسینی قمر بنی هاشم، بنیاد فرهنگی و اجتماعی جهاد افغانستان، شورای هماهنگی مذهبی مهاجرین،  ریاست انجمن دوستی ایران و افغانستان، سید محمد بشیر موسوی مدیر مجمع هنر وادبیات آیین افغانستان – مشکات، سفارت کبرای دولت اسلامی افغانستان، مهاجرین ولسوالی قرباغ، انجمن فرهنگی امام جعفر صادق علیه السلام، هیأت باب الحوایج وحیدیه، جمعی از علما وطلاب سرپل، هیأت الزهرا مقیم اشتهارد، انجمن بوکس آماتور افغانستان به ریاست استاد نبوی، دفتر حضرت آیت الله العظمی محقق کابلی، دفتر حضرت آیت الله العظمی فیاض، هیأت امام جعفر صادق اتابک، هیأت حضرت علی اکبر، باغ آذری، مهاجرین گوشه و چاچه علاءالدین، مهاجرین مقیم شیراز، مهاجرین مقیم اصفهان، مهاجریم دایکندی، مهاجرین ولسوالس بندر و سنگ تخت، مهاجرین و اهالی خوش آبدال، مهاجرین ارزگان خاص و شورای مهاجرین ولسوالی شهرستان برخی از شخصیت‌ها، تشکل‌ها و هیات‌های مذهبی بودند که پیام تسلیتشان در این مراسم خوانده شد.
معاون ارتباطات بین الملل دفتر مقام معظم رهبری آیت الله محسن قمی در پیام خود آورده است: بسم الله الرحمن الرحیم؛ محضر آیات و حجج اسلام اعضای محترم شهریه حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای مدظله العالی، در منطقه هزاره جات.
سلام علیکم
خبر درگذشت عالم بزرگوار و روحانی  مرحوم حجت الاسلام آقای شیخ علیجان زاهدی واصل و موجب تأثر گردید. آن عالم زاهد، از ارکان و پیشتازان جهاد مردم مسلمان افغانستان در دوران سخت مبارزه و از پرچمداران گرامی داشت یاد و نام شهدا و ارزش‌های جهاد در دوره‌های پس از آن بود که با قلم و زبان خود مشعل جهاد و شهادت را فروزان نگاه می‌داشت. این مصیبت را به علما و روحانیون بویژه اعضای ارجمند آن شورا، خانواده محترم و بازماندگان و علاقمندان آن مرحوم تسلیت گفت، از درگاه خداوند متعال، غفران و رحمن واسعه برای آن مرحوم و صبر و اجر برای بازماندگان خواهانم.
اسماعیلی رییس انجمن دوستی ایران و افغانستان به مناسبت در گذشت استاد علی جان زاهدی تیز در پیامی در این مراسم آورده است: خبر در گذشت حجت الاسلام والمسلمین حاج علی زاهدی را که به عنوان فرمانده شجاع و حماسه آفرین در دوران جهاد ملت افغانستان در برابر تجاوز ار تش سرخ شوروی جانانه در صفوف جهاد ملت شریف و غیرتمند افغانستان خوش درخشید و در سنگر علم و دانش و فقاهت نیز از در تعالی ارزش های والای اسلامی از هرگونه تلاشی دریغ ننموده، موجب تأثر و اندوه گردید، فقدان این شخصیت عالم مجاهد را به ملت مسلمان افغانستان به ویژه اندیشمندان و اسوه های جهاد و شهادت تسلیت عرض کرده و آرزوی آینده سرشار از آرامش و امنیت را بدور  از هرگونه تعرض ظالمانه بیگانه را برای ملت سزوار افغانستان مسئلت می نمایم.
آیت الله حسین ابراهیمی، عضو کمیسون امنیت ملی و سیاست خارجی و نماینده سابق مقام معظم رهبری در امور افغانستان نیز در پیام دیگری آورده است:‌
بسم الله الرحمن الرحیم
من المومنین رجال صدقوا ما عاهدوالله علیه فمنهم من قضی نحبه و منهم من ینتظر و ما بدلوا تبدیلا.
در گذشت عالم مجاهد روحانی خدوم مرحوم حجت الاسلام علیجان زاهدی موجب تأثر فراوان گردید. اندوه درگذشت او را جز با ورق زدن خاطرات شیرین دوران جهاد و امید به آینده‌ای روشن نمی توان از دل ها زدود. آینده‌ای که در اثر مجاهدت‌های عالمان و شهیدان رقم خواهد خورد و  پرچم اسلام  بر اقصی نقاط گیتی به اهتزاز در خواهد آمد. این جانب مصیبت در گذشت دوست و یار دیرین دوران جهاد مردم قهرمان افغانستان را به خاندان آن عزیز، علما و علاقه مندان آن مرحوم تسلیت می گویم و از خداوند متعال علو درجات او را خواستارم.
حیات الله بلاغی، یار و همکار استاد و وزیر سابق تجارت دولت اسلامی افغانستان نیز در پیام دیگری آورده است:
بسمه تعالی
انا لله و انا الیه راجعون.
با نهایت تأسف که عالم مجاهد، نویسنده‌ای با ایده و اندیشه و شخصیت تأثیر‌گذار جهاد، جناب استاد زاهدی، داعی حق را لبیک  گفت و به جوار رحمت خداوندی پیوست. این ضایعه تأثر بار و ناهنگام را به خانواده محترم و شریفش و به تمام همراهان و همرزمان ایشان، به ویژه جامعه روحانیت و مردم غیور و آزاده علاءالدینی، تسلیت عرض می‌کنم و از پیشگاه خدای بزرگ، برای آن مرحوم، فردوس برین و برای خانواده ایشان، اجر جذیل و صبر جمیل، مسئلت می نمایم.
شورای رهبری حزب انسجام ملی افغانستان به مناسبت رحلت استاد علی جان زاهدی در پیام دیگر آورده است:
بسم الله الرحمن الرحیم.
انا لله و انا الیه راجعون
دانشمندان چراغ فروزانی هستند که وجود شان روشنایی بخشی و فقدان شان جهت بخشی است. خبر رحلت دانشمند و فرهیخته جناب استاد زاهدی( رحمت الله علیه) را پنج شنبه گذشته با اندوه و افسوس دریافت کردیم و عمیقا متأسف شدیم.
از میان کسانی که در زمینه‌ی علمی و فرهنگی و مبلغ حقیقت بودند نام استاد علیجان زاهدی بر صفحه‌ی افغانستان می‌درخشد. ایشان انسانی بود که از سنین جوانی در زمینه‌ی فراگیری علوم و معارف اسلامی در حوزه های علمیه ولایت غزنی و ولسوالیی ناوور، قندهار و مشهد مقدس از هیچ کوششی دریغ نکرد. وی پس از طی مراحلی عالی علمی از رسالت تعلیم نیز غافل نشد و هر کجا که زمینه اش را فراهم می دید به تعلیم و تربیت و نشرمعارف اسلامی می پرداخت.
ایشان در مدت زمانی که متصدی مشاور امور دینی مقام ریاست جمهوری را بر عهده داشت به شایستگی ایفای نقش نمود. استاد زاهدی مرد اندیشه و قلم بود که از وی چندین اثر چاپ شده و تعدادی هم آماده چاپ مانده است که  میراث گرانسنگی به حساب می‌آید.
استاد زاهدی انسان وارسته ای بود که فقدانش ضایعه‌ی جبران ناپذیری به حساب می آید.
رحلت این بزرگ مرد مجاهد و از چهره های علمی و سیاسی کشور مان را به خانواده و بازماندگان ایشان، دوستان و همکارانش تسلیت عرض می کنیم و برای آن سفر کرده رحمت و مغفرت الهی را آرزو مندیم.